Ont i Kycklingklubborna....

Hej!

Har nu klättrat inne ett par månader ( klättrat ute och inne sen 2000) kört ganska intensivt och ca 3-4 ggr i veckan... Fick för ett par veckor sen en "trötthetskänsla" i tummarna, på insidan (muskeln under tummarna) och även lite på ovansidan på tummen
Dum som jag var så ignorerade jag detta, fortsatte klättra (hade ju inte ont), var ju bara trött..
Har nu fått ont, värk, har överansträngt mina stackars händer, framför allt mina tummar... är rädd att detta ska bli kroniskt...:(
Är det nån där ute som har tips och råd hur jag ska göra för att bli bättre? (vila gör jag nu, har inte klättrat på 1 1/2 vecka)

Mvh
Kim
 
Vanligt!

Ingen orsak till oro. Ditt problem är att (som jag fått det förklarat) senor och ligament runi handleden växt till sig och "strypt" nån nervstackare till just tummen. Hade själv problem med det då jag ökade dosen av campusboard men jag ignorerade det och det försvann. Dock har jag vänner som fått ett enkelt ingrepp gjort och åtgärdat problemet. Detta resulterar dock i en tids vila, men om du ändå inte klättrar kan det ju vara idé.

Alltså - Ingen fara på taket, men kolla upp det hos en läkare. (Han kommer inte bli överraskad.)
 
Tack!!

Skönt att höra!!

Klättra för första gången i går, tog det lugnt bara stora grepp etc... Känndes hur kul som helst...nåt man längtat efter!!!

Har fortfaraend lite ont i ena handen, men tycker att det hjälper när jag tar varma handbad och nån muskel salva... om det inte försvinner snart så ska jag nog följa ditt råd att kolla upp det hos läkaren!
Vad var det för slags ingrepp du skrev om....? (lite nervis...)

tack !!

Kim
 
Varmt bad borde inte hjälpa annat än som placebo eftersom det är nerven som klämts åt, inte själva "kycklingklubban". Jag har ingen närmare info om ingreppet men personen i fråga klättrar för fullt. Nog inget att vara orolig för. Minns inte hur lång vilan var. Blir det bättre kan du chansa, blir det sämre bör du definitivt gå till läkare.
 
Uh...

Den är inte riktigt officiell ännu, dels för att det bara är jag på klippen (jag är en av 2 som klättrat där...) men framförallt för att föraren inte är riktigt klar. Njut av det lilla så länge, men du kommer inte hitta den på nån söksida.

Bouldering i Åmål - Tuffare än EPA-traktor!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.