Om teknik vs. "kunskap" revisited

Som sagt, den är måttligt framgångsrik. Inget jag räknar med. Det finns en studie om säkerhetsaspekter i havskajak som gjordes i Maine som också avfärdade, i stort, radar i kajaker. Min nuvarande kajak är ny för säsongen, så är också radarn. I höst vet jag mer om va djag vill ha kvar/behöver.

PFD: Personal Flotation Device, a k a flytväst, fast uppdaterad.
 
Konstigt att jag inte får böter då, som helt saknar PFD eller flytväst fast jag rör mig där det finns både kustbevakning och sjöpolis.

En liten rolig berättelse från förra hösten:
Jag var ju ute i ytterskärgården och strax innan jag kom till den ö jag skulle slå läger på för natten så träffade jag på en u-båt som låg stilla mitt ute i ingenstans. Jag smög upp på sidan om den och sa högt "PANG, ni har just blivit torpederade och sjunker, överge skeppet". Vakten på bryggan hoppade säkert en meter upp, spanade men såg ingenting i skymningen och det var inte förrän jag började asgarva han såg mig. INGET av deras fina instrument hade uppfattat mig så det säger lite om hur synlig jag är därute och då får jag agera efter det. Kocken bjöd iallafall på "färskgräddade" wienerbröd till kaffet nere i byssan. :)
 
Konstigt att jag inte får böter då, som helt saknar PFD eller flytväst fast jag rör mig där det finns både kustbevakning och sjöpolis.

En liten rolig berättelse från förra hösten:
Jag var ju ute i ytterskärgården och strax innan jag kom till den ö jag skulle slå läger på för natten så träffade jag på en u-båt som låg stilla mitt ute i ingenstans. Jag smög upp på sidan om den och sa högt "PANG, ni har just blivit torpederade och sjunker, överge skeppet". Vakten på bryggan hoppade säkert en meter upp, spanade men såg ingenting i skymningen och det var inte förrän jag började asgarva han såg mig. INGET av deras fina instrument hade uppfattat mig så det säger lite om hur synlig jag är därute och då får jag agera efter det. Kocken bjöd iallafall på "färskgräddade" wienerbröd till kaffet nere i byssan. :)

Kul att det finns de som gör det jag ofta tänker ;-)
 
"Kräver" är för starkt men om USCG gör tillslag i sjösäkerhet så är man på den säkra sidan. Paddlar du i turistiga miljöer, eller är ute på allmän "boating", så är det nykterhet + livväst + säkert beteende som gäller. Å andra sidan är USA landet för frihet. Om du känner för att kapsejsa och riskera att drunkna; by all means, go ahead.
 
Radar jessika

Du skriver att du har radar i kayaken. Det har du väl inte? Menar du kanske radarreflektor? Klargörande, tack!
 
Tack, jag tolkar det som att du inte har radar i kayaken (vilket vore osannolikt att ha). Du har uppenbarligen en radarreflektor!
 
I det här fallet är det inte någon skillnad, radar reflektor och reflektor-radar leder till radar reflektor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.