Om Friluftskartan

Det skulle vara intressant att veta hur de resonerade, när de utvecklade Friluftskartan. Det är ju ändå ett ganska bra initiativ. En god idé, som någonstans står på huvudet.

Det har funnits behov av en topografisk karta över Sverige, det tycker nog många Garmin-ägare. Förväntningarna har varit höga, förmodligen jättehöga hos många av oss entusiaster. Äntligen skulle det komma något som vi kunde ha nytta av i skog och mark och till allt annat vi företar oss.

När sedan Friluftskartan kom lyckades man inte tillnärmelsevis uppfylla våra förväntningar. Man kan fundera över om det är förväntningarna som är åt skogen eller själva produkten.

Om man läser lite här i forumet tycker jag att det klart framgår att det är få frilufsare som håller till godo med Lantmäteriets Blå kartan i de områden där det finns en Grön karta. För egen del brukar jag använda Röda kartan vid transporter mellan områden och Gröna kartan (eller Fastighetskartan) på plats. Blå kartan saknar – hur konstigt det än låter – både översiktlighet och detaljer. Inte tillräckligt detaljerad för att hitta det man söker. Och man får zooma ut ordentligt för att få överblick men då krävs det mycket minne, snabb processor och mycket grafikkraft för att överhuvudtaget kunna visa kartan med tillräcklig snabbhet. Segt var ordet sa Bull.

Men det är alltså Blå kartan som utgör underlag till Friluftkartan. Hm.

För egen del anser jag att Sportsmanship, eller vilka det nu är, har gjort en gravt felaktig analys av den nytta som man kan ha av en vektoriserad topografisk karta baserad på Lantmäteriets Blå kartan.

Men det verkar som om man har gjort på liknande sätt i andra länder. Jag har roat mig med att jämföra Friluftskartan med topografisk kartor från Norge (1:50 000) och USA (1:100 000).

Mest likt ser det ut med den topografiska informationen. Man har olika ekvidistanser men topografin framgår med all önskvärd tydlighet i alla tre kartorna. Friluftskartan har faktiskt 10 m medan den norska kartan har 20 m ekvidistans, trots att Friluftskartan är 100 000-del. Vattendrag verkar också vara ganska lika representerade i de olika kartorna. Det som skiljer mest är vägarna.

US Topo verkar ha med varenda gata och väg, precis som på Metroguide.

Norska 50 000-delen har med fler gator och vägar än Friluftskartan, men de ligger ungefär lika fel i förhållande till Metroguide 6, som Friluftskartans vägar, så de duger inte till annat än som information. Att hitta rätt bland gatorna går inte. Vägsträckningarna stämmer inte och namn finns inte med.

Sen kan man fundera över hur fiffigt det är att rita ut cykelleder 100 m vid sidan av vägen, så som man gjort i Friluftskartan. Jo, så har man gjort i Blå kartan, ritat ett dubbelt streck där det är cykelled. Men i en vektoriserad karta blir det bara konstigt. Då hade det kanske varit bättre att hitta på en egen kartografisk symbol för cykelled som sammanfaller med väg.

Sist vill jag berätta om ett litet experiment. Jag har kopierat den topografiska informationen från Friluftskartan och klistrat in i Metroguide med hjälp av GPSMapedit och sedan kompilerat en ny img-fil med cgpsmapper. Nu har jag alltså ett korrekt vägnät och med topografisk information! Ser ersätter jag den ursprungliga Metroguide-filen med min nya. Men jag måsta ha missat någonstans, för gatunamnsökningen funkar inte. (Tips, någon?)

Jag ska prova att kopiera vattendrag och kraftledningar också. Och kanske järnvägar. Och tunnelöppningar. Och gångstigar. Och vandringsleder. Och…
 
Per, en fundering. Det borde väl vara möjligt att använda samma förfarande även om man utgår från City Select kartor??
 
Mycket intressanta funderingar.............!

Jag har också varit inne och gjort lite korrigeringar i Friluftskartan och det fungerar bra, men jag tror inte det är möjligt att ha kvar gatuadressfunktionen i Mapsource Europe när man kopierar över vägnätet till Friluftskartan.

Jag tror för framtiden på en 50.000-del och en 250.000-del precis som man gjort i Norge, men med lite bättre överensstämmelse med det väldigt noggranna vägnät som numera finns i MapSourceprodukterna.

Med en prissättning som rimmar bättre med vad folk är beredda att betala tror jag till och med att det skulle gå att tjäna lite pengar för Lantmäteriet och Sportmanship på sådana produkter. Dagens prissättning både från Lantmäteriet och Sportmanship bidrar ju endast till att piratkopiering bibehålls på en hög nivå!
 
Per

vektoriserade topokartor är nog rätt sällsynta. Belgien har digital rasterkarta 1:50 000 av mkt god kvalitet, Frankrike har digital rasterkarta 1:25 000 av mkt god kvalitet så vitt jag vet. Så inga av dessa kan visas via MapSource. Topo Deutschland Süd är vektoriserad och har skalan 1:25 000. Den norska vektoriserade 50 000 delen är den enda jag sett i den skalan - för Garmin. Tror dock det finns en för Magellan över Finland i 1:50 000.

När jag nu ser på vektoriserade topokartor från andra länder noterar jag att de inte har en massa skräptext som friluftskartan. Däremot verkar GPSMAP176C visa de förhatliga skogsblafforna (Norge).

Man kan se alla tillgängliga kartor f Europa på wwww.garmin.de >Digitale Karten.

För övrigt hoppas jag att den uppgradering som borde komma för område 10 rättar till en del av de grava skönhetsfel jag påpekat och som jag intill dess pular med.

Jag noterade även att Per fört över info från Friluftskartan till Metroguide och inte tvärt om.
[Ändrat av jonasolof 2004-03-10 kl 01:28]
 
Borde funka

jonasolof; sa:
Det borde väl vara möjligt att använda samma förfarande även om man utgår från City Select kartor??

Fast jag har aldrig hanterat img-filer som innehåller auto-routing information. Så det är bäst att testa.
 
Men ett problem kan vara att CS kartorna är låsta till en viss GPS. Det är inte säkert att man kan ändra i filen utan att nån checksumma störs och gör att filen ej kan ses.
 
Editering av Friluftskartan

Håller med om att det är ganska behändigt att slå ihop kartorna, men det jag upptäckte när jag höll på och testade var eftersom det är lite si och så med exaktheten på vägarna i friluftskartan blev det ibland dubbla vägar bredvid varann (gjorde ett prg där man kan läsa ut olika delar av kartan)?!
Annars kan det vara praktiskt att lägga ihop vissa saker som att få gatunamn till vägarna i Friluftskartan där det bara står "Liten väg" eller dyl.

En annan skum sak jag upptäckt när jag har testat är att om jag laddar in original kartan i GPS:en och kör en bit efter vägen och får ett spår som verkar stämma laddar in den i datorn och kollar på friluftskartan där så stämmer det lika bra men går jag över till Metroguide så ligger spåret upp till 20-30 meter bredvid vägen där.

Men det är inte slut med det, tar jag och kompilerar om kartan (friluftskartan) kör en sväng igen så ligger spårhelsicket upp till 20-30 meter ifrån vägen (som på MG) och laddar jag in den i datorn nu så ligger den lika mycket bredvid i Friluftskartan men däremot ligger den perfekt nu på Metroguide kartan !!!!???
Hur fasen är det möjligt har någon varit med om detta.

Ang. frågan om Gatunamssökning odyl så ligger nog begränsningen i att det bara är i den kommersiella versionen av CGPSmapper (som används tillsammans med Metroguide) som dessa funktionenr finns.
All indexering, routing div. namn sökningar, saknas i den fria varianten, så den skulle vara fin att ha...
 
Re: Editering av Friluftskartan

JensM; sa:
Håller med om att det är ganska behändigt att slå ihop kartorna, men det jag upptäckte när jag höll på och testade var eftersom det är lite si och så med exaktheten på vägarna i friluftskartan blev det ibland dubbla vägar bredvid varann (gjorde ett prg där man kan läsa ut olika delar av kartan)?!
Annars kan det vara praktiskt att lägga ihop vissa saker som att få gatunamn till vägarna i Friluftskartan där det bara står "Liten väg" eller dyl.

I GPSMapEdit, välj Edit/Select/By type... så kan du välja alla objekt av en viss typ och sedan kopiera. Jag gjorde så att jag kopierade alla tre typerna av höjkurvor till ett tomt dokument som jag sparade och sedan kopierade jag alla tre typerna till Metroguide-kartan.

OBS att jag inte kopierar vägarna från Metroguide utan kopierar höjdkurvor mm från Friluftskartan till Metroguide.

Betr det mysko med spåren, kolla hur du har ställt in Lås på väg.
 
Store; sa:
Det som skiljer mest är vägarna.

US Topo verkar ha med varenda gata och väg, precis som på Metroguide.

Magellans nya Topo-karta kommer såvitt jag förstår att innehålla vägar också. Det blir mumma för min Meridian...=)
 
Jimmy_L; sa:
Magellans nya Topo-karta kommer såvitt jag förstår att innehålla vägar också. Det blir mumma för min Meridian...=)

Och min!

Någon som vet när den släpps? Och var kan man hitta information om den? Jag har inte hittat ett knyst om en Topo Sweden på nätet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.