• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Jag har faktiskt varit med om oförklarliga fenomen i naturen. Till exempel så försvann min kniv på en långvandring. Jag var helt säker på att jag packade ned den i ytterfickan vid senaste rasten. Trots det fanns den inte där när vi slog läger nästa gång. Jag fick aldrig någon förklaring, alltså är det oförklarligt.
Angående kraftplatser i naturen så har även jag hittat såna. Värst var vattenkraftverket i Porjus. Med en årsproduktion på 1 233 GWh är det en enastående kraftplats.

En riktig fem-etta!

:)

/Mats
 
Just i detta ögonblick fick jag något övernaturligt förklarat som genom ett trollslag! Har funderat mycket på vem TS som dyker upp i div trådar är, nu förstår jag! Trådstartaren naturligtvis!
 
Jag fick aldrig någon förklaring, alltså är det oförklarligt.

Nej... Det är skillnad på oförklarat och oförklarligt. Samma skillnad som på ogjort och omöjligt. Fast det kanske är just det många av dom här trolltroende missar, att deras oförmåga att hitta en vettig förklaring inte nödvändigtvis medför att det inte finns nån.
 
Nej... Det är skillnad på oförklarat och oförklarligt. Samma skillnad som på ogjort och omöjligt. Fast det kanske är just det många av dom här trolltroende missar, att deras oförmåga att hitta en vettig förklaring inte nödvändigtvis medför att det inte finns nån.

Nu ska vi inte halka in på semantik, men jag håller inte med. Vad är i så fall oförklarligt? Finns det liksom en deadline så att ett oförklarat ärende som man försökt förklara i x antal timmar plötsligt ometiketteras till en oförklarlig fråga? Definieras en fråga som oförklarad eller oförklarig efter om det finns någon som anser sig ha en förklaring eller vad?
 
Äh, nu tycker jag ni är ogina mot TS. Förvisso kan jag hålla med om att tråden passar bättre i Fritt forum än här under vilda djur.

Mvh /Joel
 
Äh, nu tycker jag ni är ogina mot TS. Förvisso kan jag hålla med om att tråden passar bättre i Fritt forum än här under vilda djur.

Mvh /Joel

TS - du menar den anonyme killen med ett tidigare inlägg på forumet som startar en tråd om tomtar och troll på ett friluftsforum i avdelningen "Vilda djur" klockan fyra på natten? ;-)
 
Nu kan man ju faktiskt observera ökad tomteaktivitet i perioder under året och man brukar kunna se ett samband i tid med vintersolståndet och i år också med meteorsvärmen Geminiderna vars peak förebådar tomtemaximum ett tiotal dagar senare.
 
Nu ska vi inte halka in på semantik, men jag håller inte med. Vad är i så fall oförklarligt? Finns det liksom en deadline så att ett oförklarat ärende som man försökt förklara i x antal timmar plötsligt ometiketteras till en oförklarlig fråga? Definieras en fråga som oförklarad eller oförklarig efter om det finns någon som anser sig ha en förklaring eller vad?

Oförklarligt är just det: omöjligt att förklara. På samma sätt som det är omöjligt att t.ex. färdas snabbare än ljuset, kan man försöka föreställa sig företeelser som helt enkelt inte går att förklara. Det har alltså inte med någon deadline eller några förklaringsförsök att göra. Det var inte omöjligt för mänskligheten att åka till månen innan man gjorde det, och det är inte möjligt för folk att åka snabbare än ljuset, oavsett vad de säger sig ha gjort.

Jag är inte direkt insatt, men såvitt jag vet är det en öppen fråga om det finns oförklarliga saker eller ej. Man kan i varje fall konstatera att mänskligheten hittills lyckats förklara väldigt mycket av det vi försökt oss på (även om vissa ännu inte tagit till sig förklaringarna).

Det finns en bok som heter The Beginning of Infinity av en snubbe som heter David Deutsch som i sina inledande kapitel behandlar ämnet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.