Offpist i Kittelfjäll

Jag ska åka till Kittelfjäll i mars med min sambo. Från vad jag förstått så är det mest offpist åkning som gäller där.

Jag har bara åkt i pistade backar förut. Har ett par carving skidor, de är inte är av den nyaste modellen, jag köpte dem år 2000.

Är det svårt att åka offpist? Vad bör man tänka på, några tips? Bör jag skaffa nyare skidor?

Tack för hjälpen :)
 
Svårt å svårt... ställ dig på skidorna, peka med skidspetsarna neråt i backen så löser det sig, på nåt sätt... :)

Det finns en eller ett par pistade nerfarter oxå, offpisten kan väljas från snälla backar till mer krävande. Kittel är alltså en utmärkt plats att lära sig offpiståkning på!

/Håkan
 
det du kanske får tänka på, eftersom du troligen inte har så breda skidor, är att du får ha lite mer bakåtvikt när du åker. detta eftersom foten sjunker ner i snön, vilket den inte gör i pisten. för att skidspetsen då inte ska dyka ner i snön o göra det allmänt jävligt att åka får man tippa lite bakåt för att peta upp spetsarna och glida på snön. men det ger sig rätt naturligt. det brukar inte vara ngåra som hellst problem.

kittelfjäll är ett jättefint område, speciellt om jag gillar björkskog=)
 
bakåt?

Vadfals?!

Problemet många offpistnybörjare har är ju snarare för mycket bakvikt. I Kittelfjälls ibland branta och smala raviner kan det gå helt åt pepparn om man har för mycket bakvikt.

Håll istället en låg tyngdpunkt med mjuka knän. Håll ihop skidorna litegrann om det är väldigt djup snö och/eller puckligt före.

Om det är väldigt svårt och mycket snö när du är i Kittelfjäll, hyr ett par lite bredare skidor och ta hjälp av en guide/skidlärare. Billigt och bra om man vill komma åt godbitarna och få bättre offpistteknik.

Och som någon redan sagt, Kittelfjäll är ett utmärkt ställe att lära sig offpist på. Opistad åkning i alla svårighetsgrader skulle jag vilja påstå.

Kör så det ryker.
/Jonas
 
Re: bakåt?

jonas_bard; sa:
Vadfals?!

Problemet många offpistnybörjare har är ju snarare för mycket bakvikt. I Kittelfjälls ibland branta och smala raviner kan det gå helt åt pepparn om man har för mycket bakvikt.

iofs sant, men jag utgick ifrån att hon har förhållandevis smala skidor, då krävs mer bakvikt än om man bara åker i pisten. självklart beroende på hur snön är. uppe på kalfjälle ti kittelfjäll tenderar ju snön att vara knakhård. så där funkar vanlig position bra, men ananrs skulle jag nog tro att man behöver lite bakvikt för att peta upp spetsarna....med emfas på lite
 
Det stämmer, min skidor är rätt samla då de är av den första carving modellen som kom.

Jag ska ta alla er tips med mig i ryggsäcken. Det ska bli spännande att prova offpist för första gången.

Tack för er hjälp, nu känner jag mig redo :)

/Petra
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.