Övre Ältsvattnet

Hej! Har inte allt för stor erfarenhet av vandring men är naturmänniska ut i fingerspetsarna!! Jag har tittat upp lite intressanta vandringsleder och hittade sträckan från Kåtaviken till övre ältsvattnet.
Är det någon som har information om den här vandringen så skulle jag vara tacksam!!
 
Nu var det ett tag sedan men jag har gått från Mjölkbäcken till Över Ältsvattnet två gånger tur och retur då det finns lite grottor där som intresserat mig.

Parkering finns precis där stigen startar om du startar från Mjölbäcken. Kåtaviken vet jag inge om då jag har bara gått från Mjölkbäcken.

Första gången gick jag men kängor, det gör jag inte om. Jag klarade hålla kängorna torra ganska länge men det tog mycket tid i anspråk. Nästa gång gick jag med stövlar och kunde bara stövla på. Mest träskigt är det vid Lill-Uman's södra spets. Att korsa vattnet där som går mot Lill-Auron var inga problem med stövlar.

Det finns lite grottor kring Mjölkvattnet om du vill göra en avstickare, men de är inte så stora och lite luriga att hitta. Jag kan kanske gräva fram info om det lockar. Det ska finnas en grottstig vid Kåtaviken men jag har inga varit där.

Ingen av gångarna jag gick kunde jag se någon stig när man skall gå österut under Lill-Uman. Vik av tidigt och gå högt är mitt tips. Man får väldigt fin utsikt över Lill-Uman där uppe. När man väl har korsat vattnet och går en bit så hamnar man för eller senare på stigen mot Ältsvattnet. Då börjar enligt mig den vackraste delen av vandringen.

Det går att ta en liten genväg över Sjárratjåhkka och få fin utsikt över Övre Ältsvattnet. Mycket vackert. Lurigt att hitta i mörker dock, ska du över där så gör det när det är ljust.

Du bör absolut inte missa marmorkanjonen vid Övre Ältsvattnet. Riktigt läckert och väl värd ett besök.

Jag vill inte sumpa din upptäckarglädje, men vill du se bilder så har jag ett gäng här: http://www.mikec.se/Miscellaneous/09_Altsvattnet/

Bara att tjoa till om du har frågor, annars får du ha en fin tur, det är en mycket vacker sträcka tycker jag.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.