Övervintring - Svalbard/NÖ Grönland

Övervintring - Svalbard/NÖ Grönland el. dyl

Jag går sedan några år runt med en ide om att övervintra (ev flera år med "semester" söderut) i Arktis och söker likasinnade för utbyte av ideer, råd eller eventuellt sällskap.

Som ett led i denna strävan har jag bott i Longyearbyen, Svalbard ett halvt år (jan-juni 1999) samt besökt ögruppen fler gånger. I år har jag varit på Grönland tre korta turer. Landskapet är förtrollande men ställer även krav på logistik och förberedelser.

Praktiskt så bygger jag upp min kunskap och nödvändiga färdigheter steg för steg. Senast genom att ta radiocertifikat men även genom sådana triviala saker som att kontrollera hur mycket tandkräm man förbrukar under att år. Denna kunskapsbank tar tid att bygga upp och är en nödvändighet för att jag eventuellt skall fullfölja min strävan. Mat (torka, odla grodar mm), jakt (hur tar man ur en säl), fiske (nät på is), elsystem för lyse och radio (solpanel, vindkraft), litteratur (väl valda pocket), språk (grönländska) mm. Alla dessa färdigheter är inte bortkastad tid även om planen inte genomförs utan den berikar mitt liv på många sätt.

Svante Lysens övervintring är en stor inspirationskälla samt Northern Lights Antarktis-säsong (Vinterskepp heter boken samt filmen).

Arbetsplanen pekar mot Hornsund (Svalbard, södra Spetsbergen) men det finns uppenbara nackdelar med den lokalen. Däremot så inbjuder den till makalös klättring och skärmflygning.


Därför söker jag likasinnade som på skoj och på halvt till fullt allvar har samma strävan för utbyte.

// Jens Larsen, Mölndal

jens.larsen@bigfoot.com eller tel 031-277900, fax 031-868503
 
Grönland

Hej du glade eskimå,

Övervintring vet jag ej om jag är redo för riktig ännu. Det verkar dock vara ett inntressant projekt att göra och det klingar inte tok över det utan bara beundran. Jag har dock planer på att åka till grönland och undrar dock om du med din erfarenhet kan hjälpa mig att hitta bra länkar så att jag kan börja att planera min resa. Var skall man åka på grönland och om man skall vandra/klättra behövs det guider eller kan man fixa det själv. Jag fördrar det sistnämda då det är en liten kick att fixa saker och ting själv!

Finns det några bra gudböcker som man kan börja att läsa eller vart vänder man sig.

Tack på förhand, hoppas du har tid att hjälpa mig med de små frågorna!

Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Svalbard Naturområden 10
ullejansson Svalbard vintertid - vad finns att se? Naturområden 1
spitsbergen Svalbard Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.