Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

Re: Re: Re: Prioriteringsfråga

Erik Adam; sa:
norpan_; sa:
Erik Adam; sa:
Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)

Du menar om man har sovsäck eller? För annars tror jag det blir svårt att somna om man inte klär sig som en Michelingubbe!

/mattias

Hej Norpan,
Jo, visst förordar jag sovsäck den tiden på året (nov/dec i Ångermanland). Att sova fullt påklädd är inget jag förordar överhuvudtaget.
Förlåt att jag låtit dig leva i ovisshet så många dar nu..

Jo jag misstänkte det annars hade du varit en ovanligt varmblodig person:) Ja abstinensen började kulminera så det ver tur du svarade..:)

/mattias
 
Att sova med för mycket kläder i säcken är inte att rekommendera, de binder kroppsfukten kvar i säcken på samma sätt som utandningsluften gör vid utandning i säcken. Lägg hellre jackan på eller under säcken, har provat båda varianterna själv, det blir faktiskt skillnad och som någon sa ovan, på längre tur kan det bli direkt farligt med fuktig säck.
 
Hi, hi - kan inte låta bli att bli svar nr 100

Och denna diskussion som jag inte orkat följa mer än lite i början. Själv tycker jag bara - UT OCH PRÖVA!!!

Själv skulle jag ut och pröva min nya sovsäck när jag var 12-13år. Det var perfekt med ca -20oC. Min ömma moder fick kalla fötter och förbjöd mig att cykla ut i skogen själv i mörkret. Fick vänta tills hon lagt sig, men då orkade jag bara sova under en buske i trädgården...

Men när det börjar bli neråt -30 tycker jag det är kallt. Det kanske var ännu kallare en gång när jag inte orkade bygga bivack nära Ammarnäs. Sov i ett vindskjul istället, men inte stoppade den den vinden. Då frös jag och önskade att jag släpat både renskinn och en andra sovsäck...
 
Re: Re: Re: Re: Prioriteringsfråga

NUI; sa:
Erik Adam; sa:
norpan_; sa:
Erik Adam; sa:
Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)

Du menar om man har sovsäck eller? För annars tror jag det blir svårt att somna om man inte klär sig som en Michelingubbe!

/mattias

Hej Norpan,
Jo, visst förordar jag sovsäck den tiden på året (nov/dec i Ångermanland). Att sova fullt påklädd är inget jag förordar överhuvudtaget.
Förlåt att jag låtit dig leva i ovisshet så många dar nu..

Att sova påklädd i sovsäcken är annars ett gammalt UL-knep som gör att man kan ha en lättare sovsäck. På samma sätt som man kan använda sovsäcken som värmeplagg även dagtid i större utsträckning än vad som görs. Det finns de som har en lätt sovsäck/quilt som enda värmeplagg. Den väger ju ofta mindre än en rejäl fleecetröja.

Jörgen

Att sova med för mycket kläder i säcken är inte att rekommendera, de binder kroppsfukten kvar i säcken på samma sätt som utandningsluften gör vid utandning i säcken. Lägg hellre jackan på eller under säcken, har provat båda varianterna själv, det blir faktiskt skillnad och som någon sa ovan, på längre tur kan det bli direkt farligt med fuktig säck.

/Ronny
 
Re: Re: Re: Re: Re: Prioriteringsfråga

Elmerfishing; sa:
Att sova med för mycket kläder i säcken är inte att rekommendera, de binder kroppsfukten kvar i säcken på samma sätt som utandningsluften gör vid utandning i säcken. Lägg hellre jackan på eller under säcken, har provat båda varianterna själv, det blir faktiskt skillnad och som någon sa ovan, på längre tur kan det bli direkt farligt med fuktig säck.

/Ronny

Jo, jag har själv accepterat denna sanning som i sin extremaste form går ut på att man skall sova naken, för det gör eskimåerna.

Sedan läste jag en synpunkt kring det något märkliga faktum att man alltså skall sova med en hög med varma kläder bredvid sin varma sovsäck.

Det känns ganska uppenbart att kläder tillför isolering. Det där med att binda fukt beror väl på klädernas förmåga att ventilera rent allmänt. Jag skulle inte lägga mig med mextexstället på i min sovsäck. Likaså är det förmodligen så att en dunjackas loft utnyttjas bäst om man lägger den ovanpå sovsäcken.

Så den här gamla sanningen tillhör nog de som kan ifrågasättas. Amerikanska UL-vandrare har ofta sleeping-systems som innebär att de använder kläderna som en del av isoleringen under natten och sovplagget som en del av isoleringen under dagen.

Och det här med att andas i sovsäcken finns det ju verkligen delade meningar om. Den gamla tråden i ämnet kom väl inte till någon särskilt övertygande slutsats.

Min egen slutsats är att inte ligger jag och huttrar om jag har extrakläder som är torra och ventilerande tillgängliga.

Jörgen
 
Elmerfishing; sa:
öringen; sa:
Kom man inte fram till i den tråden att kläder i sovsäcken var okej, så länge det inte blev för trångt?

Så är det nog "lagom är bäst"

/R
Så är det ju nästan alltid, åtminstone i Sverige :)
Ju mer luft kläderna binder desto bättre förstås. Fram till den punkt där de börjar minska sovsäckens loft.

Jag misstänker att en oändlig diskussion skulle kunna startas kring vad som är bäst, att fukten stannar i kläderna eller i sovsäcksisoleringen.

Jörgen
 
Daniel, - dags att rapportera!

Nu har trådstartaren (Daniel) hållit oss på halster länge nog.. (sedan 28 okt)
Hur gick det? Kom du ut?
Vilka av alla egendomliga tips provade du?
Vad tyckte du funkade / var kass?
 
Hej allihop!
Tack för alla fina tips! På grund av arbete (detta eviga gissel) har jag tyvärr inte kommit ut än. Ni får ge er till tåls en vecka till för rapport, men jag lovar att den kommer!
Platsen är dock ändrad, vi kommer att bege oss till Fälleberget utanför Härnösand. Under första veckan i januari ska jag ut igen, så nu kommer jag att ha tid att testa en del av de tips ni kommit med...

Ha det gott så länge!
/Daniel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.