Överlevnadskurs

Det finns många s.k. överlevnadskurser att gå nu för tiden. Är det någon här som varit på någon och kan berätta lite mer om kurserna?
Finns det någon instruktörskurs?
 
SÖS

Åker till Fränsta i sommar på svenska överlevnads sällskapets grundkurs barmark, jag kan göra en rapport på upplevelsen i juli i fall det finns intresse!

Lasse
 
Jag har tidigare varit deltagare på flera av svenska överlevnadssällskapets kurser http://www.survive.nu

Jag har lärt mig mycket på dessa kurser och är hel nöjd. SÖS fokuserar ju på att lära ut överlevnad under realistiska förhållanden, finns ju en del så kallade överlevnadskurser som är mer äventyrs spektakel.

Jag gick sommar grundkursen 99. Antar att upplägget är undefär samma nu som då. Man bodde först fyra nätter i tält då man har teorigenomgångar och praktiska övningar där man får lära sig ätliga växter, rena vatten, göra upp eld, sjukvård, bygga skydd, nödsignaler, fysiologi, psykologiska faktorer i en nödsitutation m.m m.m
Efter det var det tre dygn riktig överlevnad i fält. Man får då ta med sig kniv, en liten påse med lite överlevnads prylar, regnkläder och ett ombyte underkläder. Första natten bygger alla skydd en och en. Natt 2 och 3 bor man i grupper om 3 eller 4 personer.

Har även varit på djungelkursen i malaysia 2001 och mini strapatsen sommaren 2002.

/Calle
 
sajberjohan; sa:
Djungelkursen låter intressant berätta gärna mer =)

Resan till malaysia varade i tre veckor.
Första veckan var lite av uppvärmning för den kommande överlevnadsveckan. Under vecka 1 bodde vi i små enkla bungalows lite utanför djungeln för att gå i genom lite växter, sjukvård, tillverka vätskebehållare av babu och vänja oss vid klimatet m.m Det fanns även en liten stad som man kunde ta bussen till när tid fanns.

Under vecka 2 var i inne i djungeln för själva överlevnaden. Denna del av kursen ansvarar ju lokala guider för så upplägget var inte som SÖS andra kurser. Förutom kläder och mostiko nät för skydd mot skorpioner, machete så fick man även ett mat paket var innehållande lite ris, några potatisar och en del annat som man sedan kunde dryga ut den mat man fann på andra sätt med. Vi gick ganska mycket, det var mycket kuperad terräng så det tog tid och var ganska jobbigt.
Första natten fick man fixa skydd själv, resten av tiden bodde man gruppvis. Under tiden man bodde gruppvis fick varje grupp en pressäning att bygga skydd med så det gick ju ganska snabbt för det mesta.
Vi vandrade även upp på ett berg som fanns inne i djungeln vilket var mycket jobbigt eftersom det inte fanns något vatten alls på vägen upp eller där uppe. Vi sov en natt på toppen vilket var lite små kallt, annars frös man ju inte direkt. Vi fick ransonera vattnet rejält för att ha även på nervägen nästa dag.
Man var ju rejält törstig när vi kom ner igen.

Under vecka 3 var en "turist vecka" då man bor på hotell och kollar på sånt som vanliga turister gör.

Jag är absolut nöjd med denna kurs/resa och lärde mig en hel del, men man har ju som sagt betydligt mer saker med sig än på de kurser jag gått i sverige så det blir inte riktigt lika mycket överlevnad. Ibland var det också en del språksvårigheter med de lokala guiderna.

Nu har jag svamlat nog, hör av dig om du vill veta något mer.

//Calle
 
calle77; sa:
Man får då ta med sig kniv, en liten påse med lite överlevnads prylar, regnkläder och ett ombyte underkläder.

Ett ombyte underkläder?? Det känns verkligen malplacerat...

Underkläder har man ju enbart för att skydda de yttre kläderna så underkläderna är ju till för att bli lite sunkiga istället för att byxorna skall bli det, så att behöva ett ombyte för några dagar verkar ju lite överdrivet om det ska vara en överlevnadskurs?

OM man nu tycker att underkläderna blir lite äckliga får man väl skölja upp dem istället, de torkar ju relativt fort ändå (över natten t.ex.).
 
nermander; sa:
calle77; sa:
Man får då ta med sig kniv, en liten påse med lite överlevnads prylar, regnkläder och ett ombyte underkläder.

Ett ombyte underkläder?? Det känns verkligen malplacerat...

Underkläder har man ju enbart för att skydda de yttre kläderna så underkläderna är ju till för att bli lite sunkiga istället för att byxorna skall bli det, så att behöva ett ombyte för några dagar verkar ju lite överdrivet om det ska vara en överlevnadskurs?

OM man nu tycker att underkläderna blir lite äckliga får man väl skölja upp dem istället, de torkar ju relativt fort ändå (över natten t.ex.).

Det är ju naturligvis frivilligt :) , det som jag skrev vad var som var max tillåtet att ta med sig. Sen är det ju upp till var och en om man vill ha med sig mindre.
 
överlevnadskurs i karlsborg

Hej ett alternativ på närmare håll än
Malaysia är Karlsborg.

Där kan man gå en 3 dagars kurs om överlevnad i
de svenska skogarna. 3 dagar utan mat för 1800:-
kan verka mycket men instruktöerna var mycket
duktiga och hade många års erfarenhet från militära.

Vi åt bara av de som vi hittade i skogen oc det är inte mycket i september så man fick även känna på hur man reagerade på hunger, det var mycket individuellt, en del blev helt apatiska och bara satt på en stubbe och tittade på, medan andra var mindre påverkade.

Mycket intressant och lärorikt, jag kan varmt rekommendera kursen.

Kika på http://www.karlsborgsfastning.se

Mvh

Staffan
 
Re: överlevnadskurs i karlsborg

stol; sa:
Hej ett alternativ på närmare håll än
Malaysia är Karlsborg.

Där kan man gå en 3 dagars kurs om överlevnad i
de svenska skogarna. 3 dagar utan mat för 1800:-
kan verka mycket men instruktöerna var mycket
duktiga och hade många års erfarenhet från militära.

Vi åt bara av de som vi hittade i skogen oc det är inte mycket i september så man fick även känna på hur man reagerade på hunger, det var mycket individuellt, en del blev helt apatiska och bara satt på en stubbe och tittade på, medan andra var mindre påverkade.

Mycket intressant och lärorikt, jag kan varmt rekommendera kursen.

Kika på http://www.karlsborgsfastning.se

Mvh

Staffan

Det tråkiga med den kursen är att det finns inga fortsättningskurser där man kan lära sig mer. Både SÖS och Utelivscentrum i Ljnugby har fortsättningskurser där man kan få lära sig mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.