Överlevnadskurs

SÖS grundkurs ca 8 dagar. 3000:- då ingår kost, logi och utbildningsmaterial. Logi sker i fältmässigt i tält.

/m
 
SÖS vs. Karlsborg

Den stora skillnaden är också att:

SÖS är en idéel förening...
Överlevnadscentrum i Karlsborg är ett företag
 
Vad för vad?

Affärsiden med kurs utan mat för pengar är genialt! I FM handbok Överlevnad, gratis på nätet, eller låna från biblioteket, Överlevnad i Naturen av Kjällman kan man även låna gratis på biblioteket, eller köpa för dyrare pengar i bokhandeln.
Slår man sig ihop några lagom kloka och spånar om scenarior så förstår man att skillnaden är att här klara sig utan bankomatkort, livsmedelsaffär, elverk och vattenverk samt tak och väggar.... Sen är det bara att lära sig utseendet över årstiderna på de 50 viktigaste växterna, göra eld, fixa vatten, fiska, sjukvård, orientera och skydd inledningsvis en dag i taget och när man har hela batteriet kunskaper gå ut en tre-fyra dagar och bevisa för sig själv att man kan. Givetvis kan man gå en massa komersiella kurser i ämnet, själv har jag gått några i FMs regi, en i ökenöverlevnad, och en djungelövlevnad. Den enda som var kostnadförbunden var den svagaste av dessa! Det säger inget om andras andra kurser. Men Om Karlsborg har jag bara hört och läst gott.
Det viktigast är nog inte vem som ger en dylik kurs utan vad du snappar upp och verkligen lär dig. Samt övar!

God tur

Johan K
 
Vild i linköping...

Studentföreningen vild har en hygglig överlevnadskurs för facila 100:-.
Den pågår under tre dagar och är absolut ingen hardcorevariant, men oj så rolig och intressant.
/daniel
 
fortsättningskurs finns !

Nu finns det en fortsättningskurs till hösten.
5 dagars med mer förflyttningsteknik.

/Staffan
 
Överlevnad

Jag går på en överlevnadsinstruktörskurs i Finland (som snart tar slut). Vi har haft Ingvar Krancher från Karslborg som instruktör då vi haft fyra nätters överlevnad på senhösten ifjol (då första snön kom...) samt fyra nätter överlevnad i Ånn i Sverige i januari i år.

Vad jag har förstått så är vissa av de kurser de ordnar i Karlsborg en kortare version av den som vi hade på hösten. Ingvar Krancher, f.d. utbildare av fallskärmsjägare i Sverige, är mycket kunnig och sympatisk.

På dessa kurser får man bl.a. lära sig hur den egna kroppen reagerar i en situation där man inte får någon annan egentlig föda än det vad man kan hitta i naturen, samt nyttiga tips om hur man kan bygga skydd etc.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.