Öl i pulverform

Fick precis hem en burk Swedish Pale Ale och en burk American Pale Ale. Så för att prova före årets vanring börjar så tog jag ungefär 3,5 ml av essensen av Swedish-varianten och då jag inte hade tillgång till någon exakt våg så räknade jag med desnitetssiffrorna från Wikipedia ut att 3,4 g citronsyra och 5,9 g bikarbonat motsvarar ungefär 2,7 ml citronsyra och 2,7 ml bikarbonat, dvs aningen mer en halv tesked (5 ml).

Blandade detta i 0,5 l PET-flaska och stoppade i frysen 15 minuter.

Förväntade mig ok betyg, men i underkant, men måste säga att smaken blev över förväntan och betyget slutar på klart OK, i överkant. Återstår dock att prova med att tillsätta någon centiliter sprit och se vad det gör med smaken.

Måste säga att jag är rejält imponerad av beskan i smaken.

Den är med andra ord helt ok?

Jag köpte hem den vanliga öl essensen och jag blev inte direkt imponerad av den smaken i alla fall.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Tycket mig se i affären att en av de stora svenska friluftstidningarna skickar med en påse till de som köper i butik medan jag som prenumerant inte fick något smakprov. :-(

/Patrik
 
Frystorkad gröt? All gröt kokas väl på gryn som är torra från början?

I mina öron låter det ungefär som "frystorkat ris" och "frystorkad pasta"...
 
Tips

Hej allihop och kul att hitta denna tråd!

Förra inlägget blev tyvärr borttaget så får försöka författa mig utan att göra reklam.

Först och främst har tyvärr många gjort fel då man blandat de två kryddorna med varandra. Vissa har till och med blandat samma krydda vilket inte ger någon kolsyra alls och en dålig smak. Kryddorna neutraliserar varandra smakmässigt och därför är det viktigt att man använder våra uppmätta påsar om man inte själv kan väga kryddorna på milligrammet.

Att rekommendera är att blanda i en PET-flaska 0,5 liter. Det är även viktigt att man har kallt vatten för både kolsyrans och smakens skull. Har man riktigt kallt vatten blir det mer kolsyra och vem vill dricka en halvljummen öl?

Ett tips för er som testar hemma är att dricka ur ett vinglas för då kommer aromerna fram bättre. (precis som med vin) Detta gäller främst American India Pale Ale och Swedish India Pale Ale. Självklart blir ölen godare efter några dagars vandring precis som med allt annat!

När ni blandar i en trycktålig PET-flaska 0,5 liter gör ni såhär:

1. Tillsätt iskallt vatten, spara minst 5 cm luft i flaskan
2. Tillsätt ölesssensen 2,5 ml för Ale och/eller 5 ml för Vildmarksölen Batch 1
3. Tillsätt ev. alcohol, tex 2 cl okryddat brännvin och om önskas mer karaktär ca 0,3 cl whiskey. Alcoholen rundar av smaken och beskan lite.
4. Tillsätt den kristallvattenfria citronsyran (Max 4,3 g dvs en påse)
5. Tillsätt det nyttiga saltet (Max 5,9 g dvs en påse)
6. Stäng kroken på flaskan snabbt och skaka den lite lätt.
7. Lagra minst 10-30 minuter eller längre tid för en bättre smak
8. Öppna flaskan och drick!

I övrigt önskar vi feedback så att vi kan förbättra smakerna! Vi har bland annat fått Feedback från några ölkännare och kommer inom kort lansera en ny version av vår Lager samt en Stout och en Cider/Champagne på essens.

Vi har även instruktionsvideos men länkar ej till dessa då de kan uppfattas som reklam.

Ha de fint ute till fots eller sjön ! :)
 
Ett annat tips är att blanda ut essensen direkt med alcohol för er som önskar detta innan ni åker iväg på tur. Tyvärr kan vi inte ha alkohol i essensen av tillgänglighetsskäl.
 
Tycket mig se i affären att en av de stora svenska friluftstidningarna skickar med en påse till de som köper i butik medan jag som prenumerant inte fick något smakprov. :-(

/Patrik

Vilket onämda tidning nu korrigerat åt mig. Bra hanterat om än på ilte lång tid.

/Patrik, som snart ska prova
 
Jag gav ett kitt till svågern och vi provade det bifogade smakprovet med "american pale ale" att kalla det öl är nog att ta i, det kanske skulle vara drickbart efter ett par veckor med frystorkat men jag är tveksam till det, drycken gjordes enligt bifogade anvisningar men var så bittert så fjällvatten i ren form är nog ett godare alternativ, hoppas dock att de kan få fram ett drickbart alternativ då grundidén låter spännande.
Tänkte närmast prova att ta vanligt kolsyrat vatten och tillsätta essensen, och göra en flaska med kolsyrat vatten med deras pulver, provsmaka dem och se om man kan hitta en mix som fungerar bättre.
 
Ja alkoholen är inte nått häxpulver som reagerar med vatten o blir sprit så det gör lättviktarna
besvikna.

Skall tydligen vara i flytande form i små kapslar som smälter i vatten och släpper ut bozet och blir nån grogg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
adventure_transport Tomat i pulverform? Friluftsmat 15
MagdalenaS sojamjölk i pulverform? Friluftsmat 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.