Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...?

Undrar om någon vet om det ligger något i ett rykte som jag läst på youtube där det stod att läsa att garmin lagt av med Sirf StarIII chipset till förmån för ett mottagarchip från Mediatek, tyvärr även i nyproducerade 60CSx! Jag har efter några dagars surfande, läsande och klämmande i butik just beslutat mig för att köpa en 60CSx när jag läser detta, men jag blir ju lite konfunderad nu eftersom jag förstått att en av fördelarna med just 60CSx är att den har det prestandamässigt bättre Sirf chipset.

Finns det någon som vet mer om detta, och vet någon om det finns någon möjlighet att kolla upp om just den Garmin 60CSx man tänkt köpa har ett mottagarchip från Sirf eller Mediatek?

Länken till ryktet: http://www.youtube.com/watch?v=XYzwvTYhiXU
 


Garmins internationella sida står "Receiver: 12 channel SiRFstar III™ high-sensitivity
GPS receiver (WAAS-enabled)
continuously tracks and uses up to 12
satellites to compute and update your
position"

Men det finns andra högkänsliga chips än SiRFstar III™ som fungerar ua t ex i Vista HCx.

Så det kanske är ett bättre chips de byter till om de byter.

Thure
 
Men det finns andra högkänsliga chips än SiRFstar III™ som fungerar ua t ex i Vista HCx.

Så det kanske är ett bättre chips de byter till om de byter.

Thure

Jo det kanske stämmer. Men som jag förstått det så är en av fördelarna med 60CSx mot ex colorado och oregon att 60CSx har sirfstarIII chipet, det plus att vissa funktioner som finns i 60CSx inte finns i OR eller COL. Anledningen till att garmin har slutat med sirfstarIII är tydligen att tillverkarren har fått ekonomiska bekymmer. Jag köper en 60CSx i alla fall så får jag se om det är vad jag vill ha, annars får jag väl byta till nått annat.
 
Jo det kanske stämmer. Men som jag förstått det så är en av fördelarna med 60CSx mot ex colorado och oregon att 60CSx har sirfstarIII chipet, det plus att vissa funktioner som finns i 60CSx inte finns i OR eller COL. Anledningen till att garmin har slutat med sirfstarIII är tydligen att tillverkarren har fått ekonomiska bekymmer. Jag köper en 60CSx i alla fall så får jag se om det är vad jag vill ha, annars får jag väl byta till nått annat.

Finns det några siffror eller något liknande på det?
Jag har två gpser med sirfstarIII chippet (edge 705 och en gps puck) som jag jämmfört med just en colordon. Jag upplever i vart fall Coloradon som mycket snabbare med att hitta satelliter, när det gäller mottagning har jag inte märkt någon skillnaden dock har jag inte testat Coloradon speciellt mycket. Fast det kanske inte nödvändigtvis beror chippet?
 
Finns det några siffror eller något liknande på det?
Jag har två gpser med sirfstarIII chippet (edge 705 och en gps puck) som jag jämmfört med just en colordon. Jag upplever i vart fall Coloradon som mycket snabbare med att hitta satelliter, när det gäller mottagning har jag inte märkt någon skillnaden dock har jag inte testat Coloradon speciellt mycket. Fast det kanske inte nödvändigtvis beror chippet?

Jag ska väl direkt avslöja att jag inte bör betraktas som en auktoritet i ämnet på något vis, har försökt sätta mig in i ämnet eftersom jag beslutat mig för att köpa en handburen GPS. :)

Sen kan jag konstatera att jag på kort tid varit ägare till två 60CSx, en sprillans ny och en som är drygt ett halvår gammal. På den som var helt ny stod det vid uppstart inte ett ord om SirF, det gör det däremot på den som jag köpt begagnad. Det är objektiva fakta. Mitt subjektiva omdömme om den första jag ägde som var helt ny (det stod nått om 2009 etc vid uppstart, men som sagt inget om sirf), är att den inte var ett under av precision, jag hade förväntat mig mer. Får se om den skiljer sig något från den begagnade som jag just varit och hämtat ut på bussgodset. Kan återkomma i ämnet när jag testat den lite.
 
Finns det några siffror eller något liknande på det?
Jag har två gpser med sirfstarIII chippet (edge 705 och en gps puck) som jag jämmfört med just en colordon. Jag upplever i vart fall Coloradon som mycket snabbare med att hitta satelliter, när det gäller mottagning har jag inte märkt någon skillnaden dock har jag inte testat Coloradon speciellt mycket. Fast det kanske inte nödvändigtvis beror chippet?

Har kört Colorado vs 60CSx tillsammans med en 60CSx ägare flera gånger. 60CSx (med SirfStar III) har nästan allltid varit lite bättre på att ta fram positionen, kommer lite mer rätt. Samma sak har diverse geocaching-tester påpekat lite värdlen över.

Skall inflikas att både Colorado och 60CSx har rätt coola antenner, så de är nog lite bättre än om man jämför någon sunklösning med bra chip kopplat direkt till någon liten bit ståltråd =)

Enda fördelen med Colorado ur navigeringssynpunkt verkar vara att den sätter riktigningspilen rätt lite snabbare, kanske känsligare kompass i den eller så.
 
Har kört Colorado vs 60CSx tillsammans med en 60CSx ägare flera gånger. 60CSx (med SirfStar III) har nästan allltid varit lite bättre på att ta fram positionen, kommer lite mer rätt. Samma sak har diverse geocaching-tester påpekat lite värdlen över.

Skall inflikas att både Colorado och 60CSx har rätt coola antenner, så de är nog lite bättre än om man jämför någon sunklösning med bra chip kopplat direkt till någon liten bit ståltråd =)

Enda fördelen med Colorado ur navigeringssynpunkt verkar vara att den sätter riktigningspilen rätt lite snabbare, kanske känsligare kompass i den eller så.

Det skulle kanske kunna vara den större antennen som gör coloradon snabbare då i mitt fall?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
stillo Ekolod, gammalt vs nytt Navigering 1
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Intressant nytt skyddsfodral till eTrex-serien Navigering 0
jonasolof NAvitel - nytt kartprogram för att visa vektorkartor Navigering 6
niking Nytt koordinatsystem ger ny korspunktsjakt? Navigering 0
Kenneth68 Nytt och kul? Navigering 6
Store Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem Navigering 33
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
CyberJunkie Gummit på eTrex. Köpa nytt?? Navigering 8
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Arstuga Nytt forum! Navigering 0
graylingman Varför blir alla förändringar till det sämre? Navigering 14
lagerstrom Sämre precision på GPS nu...? Navigering 3
jaws Nya fjällkartan sämre än "gamla" Navigering 11
eTrex sämre? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.