nybörjarturer kring kebnekaise

Hej utsidanexpertisen.

Ska upp och vandra i abisko-kebnekaisetrakten i sommar och är sugen på att prova någon enklare klipptur i keb-området när man ändå "har vägarna förbi".

Vi har klättrat aktivt en tid och känner oss säkra på tradleder upp till 6-registret. begränsad erfarenhet av längre turer finns.

Så vad vi alltså söker är rena klippturer som inte är svåra, men ändå "kräver" att man motionerar kilsetet lite.

Leder jag funderat lite på själv är:
* Toulpagornis sydöstkam, sedan norra eller södra kraterkamen

* Kaskasapaktes sydvästkam

* Något på singichokka?

* Silhuetten?

tack på förhand
 
Siluetten så klart!


På Kebnekaisefjällstation har de all info du/ni behöver, där kan du på plats fråga personer som klättrat leden tidigare...

Det går även att hyra den utrustning som behövs, då behöver ni inte bära på en massa klättergrejer i onödan...

Inga större problem på denna led, en skön klätterutflykt när man behärskar 6- trad som ni gör...


peace
 
Tack för infon (som jag iof redan hade pejl på..
Ännu mer tack för pushningen att ta silhuetten, alla tecken tyder ju på att det är silhuetten man ska ta.

Så vi får väl göra ett försök på den, om vädret tillåter.

Jag läste någonstnas att det skulle finnas "fasta" rep på norra kraterkammen till toppen, finns dom kvar i dagsläget? eller är det gamla klenoder från hampatiden?

Om allt går väl så återkommer jag i höst med bildreportage från vår utflykt.

/Petter
 
Jag har för mig att guiderna på Kebstationen brukar sätta upp fasta rep på Norra Kraterkammen när de tar upp grupper där, men i så fall tar de kanske ner repen direkt igen. Det finns iaf några inte alltför gamla pitonger som de brukar använda.

Norra Kraterkammen är relativt enkel på sommaren, om ni klättrar 6- på kil kan ni antagligen gå den löpande eller utan rep öht. Den är inte jättelös, eftersom den är så väl-"klättrad". Södra kraterkammen är svårare och därmed roligare :)

Fast nån som har mer erfarenhet än mig från Keb får gärna fylla på med info...
 
Finns gott om pionger där, inget fast rep när vi var där, men det var innan fjällstationen var öppen, så det var i och för sig inte så konstigt. Dock är norra kraterkammen väldigt lätt och inte särskillt lös. Vi gjorde den utan rep, men har man med sig bör man nog använda det ändå.
 
Okej..
Hemma igen. (sen ett antal veckor tillbaks)
Fjällvandring genomleds i ganska dåligt väder, men såfort Toulpagorni stack fram i kröken runt singichocka så kom solen fram.
Vi fick oss en spännande upplevelse på Silhuetten.
Vi tyckte egentligen inte att klippan var så katastrofalt lös och dålig, på de passager där det var klättring vill säga. Det var scramblingen över alla "scree"hyllor som var det läskiga.
Routefindingen tyckte vi var ganska enkel sålänge man höll sig skärpt, fast sen klantade vi oss och gick fel ändå.

Avslutade gjorde vi med södra kraterkammen, som inte var något problem, gott om pålitliga pitonger där också.

bilder finns på: http://picasaweb.google.com/slan.petter/AbiskoNikka2007
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.