Nybörjarfråga om dämpare?

Hej,

Jag tänkte fråga om någon kan förklara grundläggande vilka olika typer av dämpare som finns (olja, luft etc) och vad som är för- och nackdelar med de olika samt vad man bör tänka på vid köp.
Har i stort sett ingen koll på dämpare och har sökt efter denna info utan framgång så jag är tacksam för alla svar och länktips.

Hälsningar Anders
 
jag har en sid-gaffel (dvs luft) och fördelen är att du får en väldigt lätt och fin dämp till mycket pengar. du bestämmer hur hård dämpen ska vara med en tryckmätarpump. problemet är att den måste skötas noggrant vilket inte alls är kul...är man lite lat så kan dämpen få "punka" :(
 
olja

jag tror jag har olja i min, men är inte säcker. nå nackdelen är den att den inte fungerar i minusgrader, då blir den styv hård och klumpig. bra är förstoss att den inte behöver skötas. ja och så är den svår arr ställa, om der ölverhuvudtaget är möjligt.
 
gafflar

Vet inte vad föregående har för oljegaffel men jag har en judu c med olja. Oljegafflar väger mer men är billigare och behöver inte skötas lika ofta, pumpas t.ex. Å andra sidan behöver man byta olja i gaffeln ibland men det behöver man ju inte göra själv. Oljan ska väl fungera i minus.. om det inte är mycket kallt och du låter hojen stå ute. En del gafflar har jag för mig är nån blandning av olja och stålfjäder men.. fasen det var ett tag sen jag höll koll på gafflarna. Vad gäller att ställa in dämpning och retur ska det inte vara några skillnader men de ger olika gång. Oljedämpare tar med en gång, medan luft ofta har ett litet glapp innan de tar men är mer direkta när de väl tar. Det är väl vad jag vet tror jag.
Thomas.
 
länkk...

Tjena !

Kolla denna länkk:

http://www.rockshox.com

Fundera på hur mycket du vill satsa, och vad du skall använda cyckeln till ?? Mitt tips e nog att gå in till en cyckel handlare å be att få testa lite olika dämpare. Då får du lite känsla för vad det är för skillnader på olika prisklasser.

Lycka till !

-Johan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.