Nybörjarfärd Ulvettern-Karlskoga-Degerfors-Gullspång

Hej,

Medans kajaken sakta växer fram i garaget sitter jag och planerar min första långfärd. Tanken är att börja hos släktingar vid Ulvättern för att paddla ned mot Gullspång via Karlskoga och Degerfors.
Det borde vara en ganska enkel resa om man utgår från kartan...

Frågan är om det finns några svårigheter längs vägen i form av forsar eller dylikt? Finns det något man behöver känna till eller tänka på?

/
Martin
 
Om jag tittar på den sista snutten mellan Gullspång och Vänern ser det lite knepigt ut vid en förgrening. Västerut stenigt och grunt. Norrut någon form av damm?

Kommer man igenom västerut eller är det lyft förbi dammen norrut som gäller där?

Eftersom det är medströms den största delen gissar jag att man klarar att göra hela sträckan plus vänern ned till Sjötorp på fem dagar trots att man är nybörjare?
 
Jag har paddlat där i Gullspångs älven. Du kommer ej förbi åt väster, utan du får göra ett göra ett lyft och lägga i efter dammen. Det enklaste är nog att lyfta och ta dig ut på väg 64 och sedan lägga i vid bron ca 500 meter efter dammen.

Jag har inte gjort det lyftet men jag har provat och paddlat åt väster. Och där kommer du inte förbi.
Du får dock vara medveten om att kraftstationen i Gullspång reglerar vattnet i älven. Öppnar de dammluckorna kan du få en riktig spännande färd på älven.

//Pelle
 
Tack för tipset!

Man får väl paddla på bra så att man slipper vågsurfa utför älven om de skulle öppna luckorna bakom ryggen...
 
Nu är paddlingen är genomförd:

Vägen genom sjöarna uppe i Bergslagsleden var fina att paddla med smala sjöar och fin natur. Tyvärr var vädret inte riktigt med oss bitvis utan bjöd på ösregn. Vi tvingades också avbryta tidigare än beräknat pga. en smärtande handled.

Både i Karlskoga och Degerfors är det långa drag på över 1km, vilket vi inte riktigt hade räknat med utifrån kartrek. Dock fick vi transporthjälp från släktingar i Karlskoga och en mycket hjälpsam kraftverksarbetare i Degerfors (tack för det!).

Även älvpaddlingen mellan sjöarna bjöd på variation med lätt strömmande vatten och lummiga älvkanter.

Om någon annan funderar på att göra om samma sträcka så krävs det kärra för dragen, i övrigt är det en mycket lätt och trevlig rutt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.