Nybörjare söker hjälp & råd!

God morgon alla!

Jag har sedan vintern bestämt mig för att sticka ut någonstans i några veckor. Jag har två alternativ, 1: Göra en vandring med 3-4 andra vänner som också verkar väldigt sugna. Denna vandringen ser i dagsläget ut att vara ca 14-15 mil fågelväg ( smedby till kalmar)
2: Gå skåneleden själv alt. gå skåneleden i etapper ( utdelat på ca 4 etapper, kanske 5)

Jag vet inte hur pass intresserade mina vänner är utav friluftsliv men jag är verkligen jätte intresserad. Jag har aldrig varit ute på nått stort, det har mer varit ett gömt intresse.

Vad hade ni helst gjort?

Låt oss säga att jag väljer att gå skåneleden själv. Vad bör jag tänka på?
http://www.skaneleden.se/WebModules/Status/Status.aspx

Är det ens klokt av mig att försöka detta?

Bortsett från de frågor jag redan ställt, så tänkte jag skriva ned en rad frågor som jag kan komma att tänka på i detta skrivande tillfälle.

1: Är det ett måste att ha med sig klortabletter? Eller räcker det verkligen att bara koka vatten?
2: Tråkigt nog har jag valt att bli beroende utav tobak, hur löser jag detta under vandringen?
3: Vilken vikt uppskattar ni att min packning kommer att väga?
4: Hur mycket pengar tror ni att jag kommer att få lägga ned på utrustning? ( jag kommer att inhandla det mesta på ett millitärt överskottsbolag)
5:När är den absolut bästa tiden att sticka ut på något sånt här? för en nybörjare som mig.
6: Borde jag införskaffa mig en Tex. KA-bar kniv? eller räcker en hederlig morakniv(ar^^)?
7: Antagligen min absolut viktigaste fråga, _Vad gör jag om jag skadar mig/blir extremt sjuk??_
8: Om vad borde jag läsa på? Vad jag tänker nu är, svampar, ätbara växter, kompass & karta samt surrning.
9: Tror ni att byns lokala scoutgård kan hjälpa mig med sådana här "vanliga" frågor?
10: Hur stor budget behöver jag?
11: Borde jag ta med mig något för att underhålla mig? ss. böcker. Kanske böcker om självaste modernatur? plugga lite om vad jag har att göra med medan jag är ute? :)

Ja, det var väl det mesta som poppa upp i huvudet.. för tillfället!


Ni kan jätte gärna komma med andra förslag om vad eller vart jag borde åka osv. Jag är öppen för alla förslag.

Har ni tips eller frågor så skriv på!!

Det var allt för tillfället!


Ps. Jag är 20 år, ca 1.80 lång & väger 67-68kg på en bra vecka. ( Tänkte att det kan väga in lite på hur mycket man orkar)


MvH


Tobias Asmundsson
 
Senast ändrad:
Låter som en kul idé :). Nu iddes jag inte läsa listan för Skåneleden sådär jättenoga, men den verkar lång... Nu misstänker jag ju att den passerar i närheten av diverser samhällen rätt frekvent, och då kan du ju ganska lätt proviantera, så jag misstänker att du kan slippa bära alltför mycket mat med dig.

Om du inte vandrat så mycket först skulle jag nog skippa att ge mig på hela leden i första stöten. Ta svängen med dina vänner om du lyckas lura med dem, eller en etapp. Då kan du vila lite och utvärdera utrustningen efteråt, känna efter vad som saknades eller vad som inte behövdes osv.

Vad gäller jättesjuk/skadad om du vandrar själv är ett tips att du gör upp med en vän att du ska höra av dig varje kväll eller så för att indikera att du är ok. Typ smsa var du är. Då borde det inte ta så lång tid innan "larmet går" om det går åt pipan. Om du är trasig men förmögen att kommunicera ringer du helt enkelt på hjälp. Misstänker att det inte finns många punkter utan mobiltäckning i skåne.

Vad gäller utrustning behöver den inte kosta så mycket för en sommarvandring. Ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, eventuellt tält, annars pressening/tarp, skor dina fötter trivs i, sköna kläder. Ett tips är att kolla blocket. Överskottet har generellt sett bra grejjer, men de kan vara rättt tunga. Jag är dock ett fan av LK70 (ryggsäck), men det är bara att prova och fundera :).

Vattenlistan för leden var ju en lysande sak, om du håller dig till kallkällor, brunnar o dyl kan du nog skippa reningen helt, men se vad andra säger, jag har ingen koll på förhållandena i Skåne.
 
Äventyr

Är det ens klokt av mig att försöka detta?
- klart det är! Detta fixar du ;)
1: klor har jag aldrig haft med på skåneleden, det finns bra vatten utmed vägen.
2: Det är ju aldrig långt till civilisationen, du har ofta nära till små samhällen med butik.
3: Vikt beror ju på många saker, tält och typ av proviant etc.
4: Kostnad är svårt att uppskatta men om du inte har något alls till att börja med kanske du kan låna tält eller kök till att börja med för att inte behöva skaffa allt på en gång.
5: Tid är väl den tiden du själv gillar bäst, maj är ju fint men även hösten. Alla årstider har ju sin charm eller hur?
6: Morakniv blir säkert jättebra.
7: Som sagt det är inte långt till civilisationen på skåneleden
8: Kanske ledstatus, skaffa kartor där är det utmärkt var det finns vatten och tex vindskydd.
9: Scouterna kan säkert hjälpa dig med.
10: Budget är lite svårt beror ju på hur länge du är ute, maten är väl det dyraste...
11: Bok är alltid trevligt speciellt om du ger dig av ensam.

Personligen tycker jag det är trevligare att dela upplevelsen med någon.

Lycka till med ditt projekt vad det nu än blir! Annars är du alltid välkommen att följa med mej på cykeltur mitten på maj med start Höga Kusten....
 
Jag tackar ödmjukt för de snabba svaren! Jag håller på att skriva ned en lista med lite frågor just nu och kommer att fortsätta med det under dagens gång, så en "update" kommer att komma mot kvällen!

Ylva, tack för inbjudan! Men att cykla är verkligen inte min grej! :(
 
Sitter just nu och kollar på diverse ryggsäckar, sovsäckar och jackor. Även begagnade saker kostar ju en del.
Som Ayrin skrev, så är det provianten som är dyrast. Vad för sorts proviant är det jag ska ha med mig?
 
Sitter just nu och kollar på diverse ryggsäckar, sovsäckar och jackor. Även begagnade saker kostar ju en del.
Som Ayrin skrev, så är det provianten som är dyrast. Vad för sorts proviant är det jag ska ha med mig?
Jag skulle packat choklad, lite torkad frukt, lite bröd, nudlar, vad helst du känner för att äta och sedan handla färskvaror längs leden. Nån gång när jag tog en helgpromenad gjorde jag en pastasallad med kyckling. Klarade sig utan större problem fredag-söndag trots tokigt varm sommar (fast jag såg till att förvara vattenflaskor med kallvatten från källor intill den och att den inte hamnade i solen i onödan).

Vill du skippa provianteringen så länge som möjligt kan du ju själv torka saker, finns diverse trådar om saken.
 
hejsan

mussli funkar även med vatten

kök: trangia med gasoltillsats,(bränsleeffektivt, stadigt, mycket bra vindskydd), känns det tungt så lämna ena kastrullen och kaffepannan hemma.

kniv: mora 2000 +litet keramiskt bryne

innan du har bestämt dej för tarp, hammock eller tält så börja med ett billigt, lätt tält från tex ÖoB.

kläder tar du det du har hemma, behövs inget märkvärdigt.

skippa det som inte behövs, dubletter eller är onödigt : -håll ner vikten!

go tur

vänligen nils
 
Är lite i din sits fast har gått några rundor på skåneleden redan :)

Rekommenderar sköna funktionskläder att gå i, och går att hitta relativt billigt om du inte redan har (Bomull suger åt sig och blir blött/tungt/skaver så jag rekommenderar verkligen funktionskläder.
Långbyxor och sköna skor/kängor. Gärna vattenavvisande.
Biltema regnponcho för 30kr fungerar bra för det mesta regn jag varit ute för (då har jag iofs vattentäta skor och vattenavvisande byxor)

Sovsäckar är en jungel och även många av de billigare verkar fungera bra även om de oftast väger lite mer. Jag valde att köpa en lite dyrare (~1000kr) för att få ner vikten samt att få ett välkänt märke.

Som kök valde jag detta:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUS_CRUXWENDHECOOKSYST
Perfekt för 1-2 pers tycker jag (funkar säkert för fler pers också, gå åt mer gas bara). Litet, lätt och effektivt :)
Finns en massa mat som endast kräver att koka upp vatten, både i naturbutiker och tex Lidl :)
Nötter brukar jag ha med mig (älskar cashewnötter). Gott och ger massa energi.

Ska du inte sova i vindskydden utmed leden så fungerar nog de de flesta tält för Skåne (?)

Som de andra säger så är det bara att prova ut och gå och känna på det. Finns rundvandringar på skåneleden på 10-15km som jag tycker är lagom at testa på med packning, och du behöver inte övernatta.

Skaffa en rycksäck, packa ner lite mat och annat och ge dig ut :eek:)
 
1: Klortabletter väger mindre än bränsle, så jag kör hellre det än kokar för mitt dricksvatten - det borde du också, bränslet går åt snabbt nog ändå. Det sagt så är nog inte vattenföroreningar någon stor grej generellt i Sverige, se upp med fågelsjöar speciellt dock.
tl;dr - Klortabletter/vattenreningsvätska är bra grejor.

2: Rulla för hand? Pipa? Ett paket rulltobak (50g) räcker en vecka för mig, är jag ute längre eller osäker så tar jag med ett extra paket. Se till att skydda rullpapprena bara, de gillar inte väta och det kan vara idé att ha ett par extra med sig i en knuten fryspåse eller liknande.

5: Nu/strax? Innan senhöst och efter tidig vår. Nu vet jag faktiskt inte hur tropiskt klimatet är i Skåne, men det är en jäkla skillnad att starta eld och vakna på morgonen beroende på om det är -5C eller 15C.

6: Moraknivar äger! Du lär dig snabbare att ta hand om kniven om du skaffar en i kolstål istället för rostfritt. ;)

7: Avbryter och tar hand om dig. Jag har en tendens att fortsätta på värktabletter om det inte känns som det är något allt för illa (typ infektion eller knä-/ryggvärk), men om du inte vet eller känner din kropp och resistens mot sjukdom/skador så avbryt vid osäkerhet. En lätt feber kan blossa upp rejält över ett par dagar om man fortsätter för hårt, och se till att ta med och kunskap att applicera förband ifall du mot all förmodan skadar dig allvarligt.

8: Fokusera på hiking nu när du börjar, inte "överlevnad". Svampplockning är trevligt dock och att kunna knyta knopar är inte fel att kunna, två saker att fördriva tiden med under vandringen kanske? Glöm inte rep att övningsknyta med.

11: Ta med svamp- och knopböcker? Jag brukar ta med en Kindle och ladda den med diverse som jag är intresserad av, väger lite mindre än pappersböcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
sofus81 Nybörjare på camping Allmänt om friluftsliv 36
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.