Nybörjare fast ändå inte?

Jag är egentligen gammal slalomåkare i grunden (gammal = inget carvingtjafs ;) ), men har mer och mer blivit intresserad av telemark. Varför? På grund av omfattande "fusk" med turskidor (vad annat kan man göra under en hel vintersäsong i Nallo?)! Jag har vid det här laget utvecklat en stil som åtminstone påminner om telis och som fungerar så länge förhållandena inte är alltför svåra (i fråga om underlag -- ren branthet ryggar jag inte för). Detta har helt enkelt varit så jädrans skoj att jag nu känner att jag vill gå över till the real McCoy (haha, rim). Underhållande och fostrande som turskidsvinglande må vara så är det också begränsande, främst p.g.a. skidornas längd, BC-bindning och icke alltför styva pjäxor.

Vad göra då? Det bästa vore väl egentligen att helt enkelt attackera närmsta backe med riktig utrustning och se hur det går, men det var ju just det där med "riktig utrustning". Vad bör man (jag) satsa på? Och framför allt -- hur? Ett komplett alpinpaket med hudar och allt (vare sig det gäller rando eller telis) lär ju gå på 10-20 laxar vid nyinköp och det är väl inte riktigt det jag har tänkt mig. Standardsvar 1A torde vara Blocket!, men annonser av typen "Hoolabandoola-skidor med Tjolahoppsan-bindning av R2D2-typ. 3495,50:- inkl. morbror Julles reservskidspets. Finns i Jönköping." ger mig mycket lite...
 
Haha, kan inte råda dig, men om jag kunde dela ut kottar för rim så skulle du fått en hel hink :) Jag kanske ska lägga det förslaget till forumforumet.
 
Beg. Telislagg

Hej!
Måste börja med att instämma med föregående inlägg! Kul skrivet!
Om du vet (ungefär) vad du är ute efter så finns det massor av beg grejor på freeride.se. Jag köpte själv mina beg. telisskidor med bindning och pjucks där, till ett mycket humant pris. Det är ungefär samma typ av sajt som utsidan, fast med skid-bräd nördar.
En nackdel kan ju vara beroende på vart du bor, man (jag i alla fall :) ) vill ju gärna testa pjucksen och kläma på grejorna innan man slår till.
Ja, nu vet jag inte om det var en internet sida du var ute efter, men annars har jag sett att sportaffärerna har rea på fjolårets grejor, då blir det ju i och för sig ganska dyrt ändå.....

Hoppas du hittar nått för det är ju sjukt kul att åka trots att man har en hemmagjord stil och teknik :)





Jag är egentligen gammal slalomåkare i grunden (gammal = inget carvingtjafs ;) ), men har mer och mer blivit intresserad av telemark. Varför? På grund av omfattande "fusk" med turskidor (vad annat kan man göra under en hel vintersäsong i Nallo?)! Jag har vid det här laget utvecklat en stil som åtminstone påminner om telis och som fungerar så länge förhållandena inte är alltför svåra (i fråga om underlag -- ren branthet ryggar jag inte för). Detta har helt enkelt varit så jädrans skoj att jag nu känner att jag vill gå över till the real McCoy (haha, rim). Underhållande och fostrande som turskidsvinglande må vara så är det också begränsande, främst p.g.a. skidornas längd, BC-bindning och icke alltför styva pjäxor.

Vad göra då? Det bästa vore väl egentligen att helt enkelt attackera närmsta backe med riktig utrustning och se hur det går, men det var ju just det där med "riktig utrustning". Vad bör man (jag) satsa på? Och framför allt -- hur? Ett komplett alpinpaket med hudar och allt (vare sig det gäller rando eller telis) lär ju gå på 10-20 laxar vid nyinköp och det är väl inte riktigt det jag har tänkt mig. Standardsvar 1A torde vara Blocket!, men annonser av typen "Hoolabandoola-skidor med Tjolahoppsan-bindning av R2D2-typ. 3495,50:- inkl. morbror Julles reservskidspets. Finns i Jönköping." ger mig mycket lite...
 
Telemark är som tur är påväg utför ( ;) ), dom som är trenkänsliga går över till randoné, vilket gör att det finns gott om begagnat. Du kan testa att läsa om olika skidor och pjäxor på freeride eller www.telemarktips.com (forumet). Just nu är det en ny sorts bindningar som är heta (NTN) vilket gör att man kan köpa riktigt fina grejor billigt när pryltokarna byter. Vill du ha nya saker så är www.telemark-pyrenees.com och sportconrad.de bra, TP kan telemark bättre än SC, om du ska fråga dom om något.
 
Om du vet (ungefär) vad du är ute efter

Nej, det är väl just det som är problemet...

Längd? Styvhet? Radie? Pjäxor? Visst vill man känna hur sakerna känns för att förhindra säckomslutna svininköp. Tack för tipsen hittills, dock!

Jag bor i Östersund, så kanske det ginge att vända sig direkt till ÖTC eller nåt...
 
Vill du kunna gå på platten, eller är det mer utförsåkning du är ute efter? Den perfekta kombinationen finns som du vet inte, men....

Nej, visst inte. Det här är rent topptursrelaterat, i första hand. Sedan skadar det naturligtvis inte om grejorna uppför sig någorlunda i såväl pist som på flacken, men det är inte det som jag är ute efter. Å andra sidan torde det vara uthärdligare att hasa några kilometer i an-/avmarsch när hälen redan är lös...
 
Billigt måhända, men ändå väl mastigt bara för att "prova på". Dessutom vet jag ju ändå inte vad jag ska/vill/behöver ha för egenskaper på alla ingående delar...

Finns det nån form av snabbguide till sådant nånstans? :)
 
Personligen

är jag mycket nöjd med en skida som heter ScottyBob. Den finns omsjungen här på forumet. Pjäxor skall i första hand passa dina fötter och underben. Har du Scarpa eller Garmontfötter?

På bindningssidan är det en djungel. 7TM har utlösningsfunktion. Modellen Power har förespråkare liksom modellen Tour. Tour kanske skulle passa dig bättre.

http://www.raskens.com/ har åtminstone tidigare haft bra renomé.

Frågan är om du skall hyra/låna/jämföra först för att bilda dig en uppfattning om dina preferenser. Testhelg kanske vore det ideala http://www.skidor.com/telemark/t2.asp?p=33560

Min egen utrusning som jag haft i ca 5 år och som fungerat mycket bra på två majveckoturer med toppbestigningar i Sälka är ScottyBob standard, 7TM bindingar och lätta Garmontpjäxor Libero (motsvaras idag av modellen Garmont Excursion).

Till detta Black Diamonds Kicker skins.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.