Nybörjarbåt

Äh, lite bad får man väl räkna med :)
En B-Kanot är lätt att välta upp men en större långfärdskanot är det kanske lite jobbigare med, speciellt om man inte har sittbrunnssäck eller vattentätaskott.
 
Många tips...

Tack ska ni ha för många tips... Fortsätt gärna... Tiläggas ska väl att jag bor i Jönköping vid vättern, så det kommer ju inte handla om någon skärgårdsegling. Vättern är ju också ökänd för att blåsa upå väldigt fort, varför jag vill ha en båt som är relativt sjösäker. Jag har inte seglat kölbåt förut, men det har blivit en hel del jolle och på senare år har jag ägnat många timmar i en liten catamaran. Så att jag e rädd för att plurra i sig är väl ingen fara, men just det att vättern är lite oberäklig och att jag vill ha en båt som man kan bo i. Jag har tittat lite på stor triss och det är nog en intressant båt. Tack för hjälpen...
 
Nybörjarbåt.

Hej!
Har en J10:a eller rättare sagt en Långedragsjulle som jag her fixat riggen på passande till ett J10-segel. Köpte jullen som ett renoveringsobjekt och har sedan lagt ner ett rätt så omfattande arbete för att få den tät och seglingsmässig med justa skot och andra detaljer. Båten är byggd på sent 40-tal och är en pärla att segla med men den behöver uppåt en 6-7 sek./meter för att röa sig med lite fart. Är du intresserad så hör av Dig så kan jag berätta mer. Har annonserat ut den och begär 11.000:- för den.
Hälsn. Sten.
[Ändrat av Blåbär 2001-11-29 kl 12:59]
 
Jag tycker fortfarande att du ska välja en låda (segelkanot). E-Kanoten är övernattningsbar för två personer och den är säker också som alla småbåtar. Flyter högt över vågorna.

Läs artikel här ifrån Segling
http://www.segling.nakterhuset.se/99_03/kanot.asp

Köp&sälj med Segelkanoter:
http://ubb.seglar.nu
Välj Köp&sälj

Kanotförbundets kanotseglingssektion:
http://www.kanot.seglar.nu/

Skicka ett mejl till Johan Elfström på förbundet sp skickar han en köp&säljlista om du är intresserad
johan.elfstrom@kanot.rf.se
 
Uddabåt

Jag tror att du är på rätt väg när du tänker Stortriss. Möjligtvis kan det var idè att hålla utkik efter uddabåtar. Hittade en båt på marinan.com som kanske kan vara något?

"Pi-Kryssare säljes 6,20x2,30 4 koj, 5 hp Crecent, 4500 kr, Kontaktperson: Niclas Jonasson
Telefon: 0455-302553"

En värdefull resurs när mna letar båt är Curt Gelins bok "200 segelbåtar i test" (hette den så?) Finns säkert på bibblan.

Många av dessa småseglare blir liggande på land i hamnarna när ägaren tappat intresset. Eftersom de inte representerar något större värde är det inte alltid ägaren orkar engagera sig för att sälja båten. Mitt tips är att prata med folk i småbåtshamnarna, de brukar ha koll på vilka båtar som ligger "stadigt" på land. Kontakta ägaren, pruta hårt!

Lycka till!

/Anders
 
Skojigt

...är det att med 35 års kappseglande i OK-jolle och Starbåt, sätta sig i en Stortriss och segla från vilka båtar som helst ute i skärgården.
De flesta tar ner seglen och sätter på motorn, klarar inte försmädligheten.
Stortrissen har ju inget högt lystal precis.
Men med stort kunnande om vindvridningar, och strömmar seglar man ifrån det mesta. De flesta är inte intresserade av dylika ting.
Mvh/Björn
 
Re: Uddabåt

andersmossing; sa:
En värdefull resurs när mna letar båt är Curt Gelins bok "200 segelbåtar i test" (hette den så?) Finns säkert på bibblan.

Den heter till och med "300 segelbåtar i test".
Den brukar att gå att låna i biblioteket.

För att fortsätta på Björns linje och komma i från ämnet ännu mer så tycker jag att det finns skamligt många motorbåtar med hög mast på. Med det menar jag att de flesta segelbåtar går mest för motor speciellt när vinden blåser ifrån stäven. Och hur många båtar i somras såg ni som seglade in till bryggan/klippan?

Sommaren som gick var min första sommar som jag seglade kölbåt i mer än en helg (har bara semesterseglat i kanot och jolle innan) och det var i en Skärgårds 22:a och vi försökte segla in och ut till ankarplats så mycket som möjligt. Kryssade gjorde vi en massor också, båten går ju 1000% bättre för segel än för motor så valet är väl inte så svårt, och det var väldigt störande när så kallade segelbåtar som toppar 6-7 knop för motor ska köra om en i ett halvtrångt sund när man själv kommer kryssandes. Vi fick ju väja för många segelbåtar för att de inte hann före oss mellan slagen.

NEJ, nu får det vara nog. Alla ni som går för motor när vinden vrider och ni inte kan gå lägre än halvvind ta inte ner seglen och starta motorn utan SEGLA (är det inte därför ni har en båt med segel?) mer, det är mycket roligare, trevligare, billigare och vackrare.

Tack för ordet,
/Linus
 
Wayfarer ar en engelsk tillverkad jolle som jag skulle vilja rekommendera. Trots att den ar en valdigt trygg och saker jolle har den forvanansvart goda seglingsegenskaper.

Wayfarer ar en 2 personers kappseglingsjolle med plats for 4 till 6 personner pa tursegling. Den ar tillrackligt stor for att tva personner ska kunna overnatta i den.

Problemet ar kanske att fΠtag pa en i Sverige. Det finns inte fler an 5 till 10 st vad jag vet. Daremot finns det mangder av dem i Danmark. For en bra begagnad far man rakna med ca: 30 000 kr. For en ny ca: 65 000 kr.

Skandinavisk wayfarer sammenslutning ( http://www.wayfarer.dk) har en bra hemsida med mycket fakta kring jollen. Dar finns aven tel.nr/epost till den svenska kontaktpersonen.

Med en wayfarer far du en jolle som verkligen kan erbjuda seglingsgladje, samtidigt som den fungerar utmarkt till tursegling.

God forn¿jelse
Mattias
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.