Nybliven medlem behöver tips på tält

Kolla på längden på tältet, 440 cm långt, snacka om absid!
Sovdel med 210x240x140 cm, det räcker för 4 pers.
Nu ligger Hilebanerna illa till...
 
Det verkar när jag läser tråden som råden är lite yviga.
Bära på färder gör att du vill ha ett bärvänligt lätt tält. Glöm stora absider och ståhöjd, dylikt hör till campingtält, med bil eller båt...
Mest tält för pengaran är något 3p dubbeltält, fjälltält äldre väger ca 3,5 och modernare kommer ner till ca 2,8 kg, leta bland annonser, på nätet och kolla kommisionsaffärerna Erikshjälpen mm.
För din budget är du i händerna på reor, och begagnat. Kommer att fungera finemang för dina behov, kolla bara produkten före köp-
Lycka till!
 
Jag tycker att Haléns-tältet verkar vara ett dåligt mellanting. Om du skall bära tältet är vikten viktig, och det finns gott om tält som väger mindre än det. Titta tex på Intersport, de har flera billiga alternativ runt 4 kg. (Bla. ett tremans för 500:-, så du har pengar över att lägga på lätta liggunderlag och sovsäckar) Så länge tält har ytter- och innertält har de i regel ok ventilation, och klarar regn. Kondensen rinner ned längs insidan på yttertältet. (Skall du upp på fjället, tälta på vintern osv gäller lite andra krav, förstås)

Om du skall åka bil i princip ända fram kanse du ändå vill ha med stolar/pallar, ett litet bord osv, och då är det bättre med ett rejält campingtält med ståhöjd och stor absid. (vikt från 7 kg - hur mycket som helst)
 
Tack för ALLA svar!
Alltså, de ställen som vi kommer att tälta på är svensk- och i 9 fall av 10 skånsk natur. Det vill säga inga fjällvandringar. Både Seobserver och Familjen F har en bra poäng; Satsa på ett bärvänligt tält. Å andra sidan så kommer jag nog aldrig att behöva bära tältet så vansinnigt långt MEN det kan också komma ögonblick då jag behöver bära det. Jag ska kolla efter tremmanatält på Intersport.

Det här med vattentäthet... Ska man kolla efter siffran på regnpelare eller ska man se till att skaffa ett tält med en viss ytbehandling, ett visst material eller liknande?
 
Stora campingtält är rejält överreklamerade! Ett lättare tält tar mindre plats på marken. Plussar man med en tarp eller pressenning har man regnskydd. Under den betyder markytan mindre, hunden kan bindas upp utan att hamna utom synhåll, och matlagningen kan ske under tak. Våt hund i tätt innertält känns inte som något att längta till...
 
Jag var INNE i nämnda tält (är jag tämligen säker på) för ett par timmar sedan. Det är nog inget fel på tältet, men det ska tilläggas att det är ett campingtält med full ståhöjd, och med plats för ett litet campingbord i absiden. Kanske inget man tar med sig på vandringen.

140 cm är inte full ståhöjd för så många. Så antingen är det fel uppgifter i texten eller kanske ett annat tält du var inne i?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.