Nybliven Cube-ägare med lite funderingar

Hej. Köpte för någon vecka sedan en Cube Acid Disc 2007.

Jag vet att jag betalat lite mer än vad jag behövde göra, 8.500, men det var ett medvetet val eftersom jag hos Sportson i Kungens Kurva (STHML) fick ett så bra bemötande och gott intryck att det väl motiverad priset.

Att köpa en MTB för mig är kanske overkill. Jag cyklar mycket, men mest på asfalt och grusväg, näst intill aldrig i skogen, och när jag gör det bara som kul.

Jag är ingen cykelmotionär, utan cyklar bara för att det är kul och utan stress. Att jag sen får motion på köpet är en bonus eftersom jag är både överviktig och rör mig för lite.

Men cykeln är trevlig och det lilla jag än så länge cyklat på den är bara positivt. Den är hysat OK utrustad med Rock Shock framgaffel Shimano Delore och Heyes hydraliska skivbromsar.
Den här har jag helt klart handlat på känsla efter att provat rätt mycket cyklar i varierande prisklasser.

Innan jag bestämde mig surfade jag runt en del och försökta hitta forum där det fanns åsikter om Cube allmänhet, men hittade inte mycket. Det lilla jag hittatde var försiktigt positivt och även om det inte beskrivs som top of the line, så verkar det vara en seriös cykeltillverkar.

Skulle vara kul med lite åsikter och omdömmen om de som eventuellt har något att delge och Cube i allmänhet eller den här hojen i synnerhet...

Har bränt lite timmar på att läsa en hel del i det här forumet och även i 'Happy' (där jag hittade lite Cube, men inte mycket' och det som slår mig är att jag nog har lite låg freak faktor om jag skall jämföra mig med snittet. Alltid kul att läsa om de som brinner för det det gör iofs.
Men cyklingen börjar dock stjäla åt sig mer och mer av mitt intresse så vem vet på sikt.

Jag gillar designen och looken på min Cube och kommer att skaffa mig stänkskärmar som går att sätta dit och ta bort, just för att behålla hojen ren och skrammelfri så långt det går. Men en sak som just nu ger mig lite ågren, vågar man sätta dit ett stöd utan att samla poäng i MTB-tönt-faktorn. Har inte lyckats hitta en bild på något av forumen med just ett stöd.

Har kanske något med att det finns tillräckligt med träd och stubbar i skogen för att man inte behöver stöd....

I Stockholm såsom i alla andra stora städer verkar begreppet ditt och mitt inte gälla och jag gissar att det nu är dags börja låsa cykeln med både stöldgodkända lås, wires som säkrar alla hjul och ram, ta med sig det som sitter med snabblås osv. Det tycker jag är lite surt men bara att acceptera. Det var inte så viktigt med min gamla snikna citybike där ingen verkade intresserad.

Som sagt. Skulle vara kul med lite åsikter om hojen och om det är ett vettigt köp eller inte (i slutändan är det dock mina egna intryck som avgör...).
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/Spezifikationen_id_10831_.htm
 
Stöd

Hej!

Kul att du har skaffat cykel. du kommer upptäcka att mountainbike är roligt och tar mer och mer tid ;)

Angående stöd så skulle jag avhålla mig från ett stöd om du vill hålla cykeln så ren som möjligt. skärmar = ok men stöd njae...

Oftast är det ju så att man inte vill ha sin dyra cykel till vardags, cykla till stan etc, eftersom den är stöldbegärlig (min cykel har jag i lägenheten om när jag inte cyklar i skogen) och då blir det inte så stor poäng att ha stöd på den om man ändå aldrig ställer den på stan. Dessutom brukar det finnas gott om ställ/stolpar man kan luta den mot. En ytterligare aspekt är att jag skulle vilja låsa fast min cykel om jag ställde den på stan och då måste jag ju ändå hitta nåt stabilt (stolpe/ställ) vilket gör att jag inte behöver stöd på cykeln.

Dessutom är cube en fin cykel! har en poison, som också är en tysk, och jag är så nöjd med den. fantastiskt prisvärd!


\Nils
 
Jättefin hojj! Lär ge mycket skoj många år om den sköts.

Skärmar för blöta säsongen är väl ok, tycker själv SKS har bra varianter typ Mudmax för nedre ramröret fram och Xtra Dry bak som fästs på sadelstolpen. Tas bort på sekunder om man vill köra utan och väger lite.

Cykelstöd behövs inte som sagt. väggar och ställ finns ju överallt. Onödig vikt och kan bli ivägen i terrängen.

Om du vill behålla hojjen en längre period, lämna den aldrig obevakad utomhus eller i förråd oavsett hur fina och dyra lås du har. Inomhus i din bostad är det enda säkra när du inte sitter på den. Så är det tyvärr.

Skaffa en billig ful-cykel för ärenden där du måste lämna den obevakad. Nåt för en femhundring eller så. Även en sån blir ofta stulen trots fina dyra lås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emmaskold Specialzied myka fsr comp 2012 VS Cube XMS 120 Mountainbike 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.