• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nyårsfirande i fjällvärlden

Nyårsfirande i fjällvärlden
För dig som är sugen på ett friluftsinriktat nyårsfirande kommer här ett tips. På Helags fjällstation anordnas nyårsfirande i Svenska
turistföreningens regi. Vi är några som tänker åka dit, och det vore kul om fler hakade på. I STF-konceptet ingår nyårssupé, övernattning och frukost
Vi tänkte bygga på det med en liten skidtur, med möjlighet till telisåkning, turåkning och säkerhetsövningar kring Helags

Förslag på resa:
Tåg från Sthlm 30/12 kl 07.37, ankomst Östersund 13.07
Buss från Östersund 14.20, ankomst Ljungdalen 18.10. Övernattning på vandrarhem i Ljungdalen.
På morgonen den 31/12 antingen skidtur till Helags
(12 km), eller transport med vessla kl. 11.30. Nyårsfirande på Helags.
På nyårsdagen "softande" vid Helags.
2/1 skidor från Helags till Vålåstugorna, 23 km
Övernattning i stugorna.
3/1 skidor från Vålåstugorna till Vålådalen, 20 km
Buss från Vålådalen 17.30, ankomst till Undersåker 18.20. Pizza eller dylikt i Undersåker. Avresa med nattåg från Undersåker 21.31, ankomst Sthlm 4/1
05.50

Priser: Tåg upp 535 kr, övernattning Ljungdalen 110 kr(STF), nyårspaket 1350 kr(STF), extra övernattning i Helags 220 kr(STF), övernattning i Vålåstugorna 180 kr(STF), buss+tåg tillbaka (liggvagn)699 kr.
(STF = gäller STF-medlem.)

Ändringar i uppläget ovan kan bli nödvändiga pga väderförhållanden. Turupplägget kan naturligtvis modifieras efter egna önskemål. Icke-08or är
såklart också välkomna att haka på:)

Bokning STF 020-29 29 29
SJ 0771-75 75 75

Hälsningar Johan Jareman
 
Ljus

jjareman; sa:
2/1 skidor från Helags till Vålåstugorna, 23 km
Övernattning i stugorna.
3/1 skidor från Vålåstugorna till Vålådalen, 20 km

Tänk på att det inte är ljust så lång tid av dygnet den här årstiden. Är man inte van skidåkare och det är dåligt väder (vilket inte heller är ovanligt vid nyår) så kan det bli ganska mörkt innan man är framme.

/Helen
 
Re: Ljus

fjelltur; sa:
Tänk på att det inte är ljust så lång tid av dygnet den här årstiden. Är man inte van skidåkare och det är dåligt väder (vilket inte heller är ovanligt vid nyår) så kan det bli ganska mörkt innan man är framme.

Tack för rådet, Helen. Vi kommer att ta hänsyn till deltagarnas färdighet, väder och råd från stugvärdar innan vi bestämmer något. Start senast 8.30 och ankomst före 15, senast 16 har jag räknat med. Ger snitthastighet 23/5,5 = ca 4 km/h, vilket vi bör klara vid hyfsat väder.

Mvh Kalle G
 
(L)Just nu.

Är det ljust (ja, skumt iaf) framåt 8.30.
Skymningen börjar 14.45, vid 16 är det kolmörkt.
Då har man ju iofs sakta vant ögonen med mörkret så det är nog inga problem att åka skidor, men hålla en korrekt kurs blir svårare.

/BAX
 
Hur många är ni?

Hur många är ni som redan bestämt att ni ska till helags? Och hur bra på skidor/fjällvana är ni?
Det låter jättekul, måste kolla om det går ihop ekonomiskt bara...
 
Re: Hur många är ni?

toran; sa:
Hur många är ni som redan bestämt att ni ska till helags? Och hur bra på skidor/fjällvana är ni?

Vi är fn tre, + en som funderar. Ur säkerhetssynpunkt anser jag att vi inte skall vara fler än sex pers i en grupp (beror iofs lite på erfarenhet och hur bra man känner varandra). Allmänt sett är vi vana fjällvandrare, men vi är nybörjare vad gäller turskidåkning i vinterfjäll. Jag har senaste två åren gått 3x4 dagar (2xJämtlandsfjällen, Abisko).

Om du oroar dig för säkerheten är det bra. Det finns ingen anledning att tro att det kommer att vara -5 och vindstilla. Vi måste räkna med vilket väder som helst och rätta oss efter det.

Upp till Helags räknar jag inte med några egentliga problem. Vid tvekan om vädret kan vi ta vessla. Sedan får vi improvisera.

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-12-05 kl 15:17]
 
Re: Re: Hur många är ni?

Kalle G; sa:
Upp till Helags räknar jag inte med några egentliga problem. Vid tvekan om vädret kan vi ta vessla. Sedan får vi improvisera.

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-12-05 kl 15:17]

Snöförhållanden? Det kan vara si och så med snön runt nyår. 4 km/h kan vara vanskligt om det ligger fläckvis...

Mvh,

J
 
Jag var uppe och åkte lite skidor runt Kläppen i helgen och det var jättemycket snö!
Jag var uppe en bit över trädgränsen och ner igen, jag var inte ända bort till Helags men det såg bra ut och det var finfin snö.
 
ANMÄLAN

hej.
är det för sent att anmäla sig?
Jag vill gärna följa med men jag är inte medlem i stf.
Blir det någon prisförändring då?
Är det några fler tjejer som skall med?

Anna T
 
Re: ANMÄLAN

ASKER; sa:
hej.
är det för sent att anmäla sig?
Jag vill gärna följa med men jag är inte medlem i stf.
Blir det någon prisförändring då?
Är det några fler tjejer som skall med?

Anna T

Det är ganska få tjejer. Och få killar oxå. Det blev bara jag kvar till slut...de andra hann inte anmäla sig innan platserna tog slut:-( Och det är folk på kö såvitt jag vet.

Så svaret på din fråga blir väl i praktiken nej. Du (och andra) får gärna haka på ändå så får man se vad man kan hitta på. Icke medlemmar betalar 1500:-, men man kan bli medlem "på plats" och då betalar man 1350 kr.

Jag kommer att följa grundplanen dvs åka till Ljungdalen, och om jag inte hittat sällskap redan på vägen från Stockholm-Östersund-Ljungdalen försöker jag haka på några snälla turåkare som låter mig slå följe med dom till Helags. Om det inte funkar åker jag vessla upp istället. Det blir också fallet om vädret verkar för bistert.

Sedan får jag se om jag åker till Vålådalen eller tillbaka till Ljungdalen.

Om du vill kan du ringa mig på 0706 78 7157.

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-12-20 kl 12:50]
 
Tror att det kan finnas alternativ om man vill fira nyår i fjällen. Jag tror att STF har några stugor öppna över nyår. Var intresserad av Helags men funderar nu på att skida till någon annan STF-stuga.
/tobbe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.