Nya vandringsmål?

Hej!
Tänkte fråga om någon har bra tips på vandringsmål för en lite kortare tur?

Vi som ska vandra är två killar som varit på ganska många av de "vanliga" ställena, dvs Keb, Sarek, Jämtland och Norge (Joutenheim).
Nuförtiden är det mindre med tid för långa vandringar och den här gången har vi ca fem nätter på oss i augusti och letar efter ngt nytt att testa.

Vi är vana vid att gå ganska långa dagsetapper, bär med oss allt och är beredda att lägga ngr kronor på transporter i olika riktningar om det är aktuellt med helikopter eller dylikt.

Alla tips mottages tacksamt!
/Fredrik
 
Hej,
Rund Treriksröset kan man snickra ihop en tur på 5 nätter.
Till ex.:
1, Kilpisjärvi - Treriksröset - Gålda
2, Gålda - Gappo
3, Gappo - Rosta
4, Rosta - Pältsa
5, Pältsa - Treriksröset - Kilpisjärvi
En dagstur på Saanatoppen i Kilpis är också trevlig.
Mvh.
Veni
 
Jag tycker att Abisko ligger bra till för lite kortare turer eftersom det ligger så nära allmänna kommunikationer. Man kan planera en vandring så att det finns många möjligheter att korta av den.
Jag kör med mina standardtips: Läs någon/några av mina vandringsberättelser i området.

Den här eller denna eller dessa blogginlägg.

Håll till godo!

HåkanF
 
Antar att ni redan räknar med att det tar en dag att komma fram till startpunkten och en dag hem? Bor ni nära Arlanda kan ni lika gärna flyga söderut till alperna. Hyr en bil och ta er sista biten till startpunkten. I Österrike, dolomiterna, schweiz finns hur mycket som helsta att se. Annars är ju nattåg ett bra sätt att få mer tid för vandring, men det ger ju vissa begränsningar...

/Peter
 
Tack för bra tips allihop!
Siktar nog på Lappland och ev Abisko den här gången med hjälp av Håkans tips och sparar alperna till nästa sommar!
/Fredrik
 
Tack för bra tips Håkan!
Tänkte skriva en liten uppdatering och berätta hur det gick.

Tog flyget till Kiruna och tåg vidare västerut, klev av i Katterjåkk en söndag kväll med lätt duggregn och låga moln. Många godståg men inga andra människor såg vi till. Valde att gå in Vassevaggi med förhoppningen om att kunna få se en häftig dal men då molnen låg lågt så såg vi bara en liten bit uppför sluttningarna. Vi gick söderut över kammen i höjd med vindskyddet och följde bäcken. Väldigt brant visade det sig men det gick ändå ganska snabbt att ta sig upp. Väl uppe såg vi inte mer än max 100 meter och efter att ha gått i kanske en halvtimme konstaterade vi att det inte var ngn idé att leta tältplats alltför länge. Hittade dock en jämn och mjuk plats uppe på platån med vatten alldeles intill.
När vi vaknade nästa morgon hade de lättat litegrann och vi såg att vi nog hade kunnat hitta fler tältplatser men ändå hade valt den bästa av en slump. Gick vidare söderut och fick härlig utsikt mot sjöarna i syd. Vi gick på skrå hela dagen mot och förbi Alip Duvrras.
Tredje dagen gick vi norrut igen och kom upp på platån ovanför Kårsavagge, strax väster om stugan. Hade fantastisk tur med vädret och hade strålande sol på blå himmel - bland de vackarast platser jag varit på i de förutsättningarna. Kan definitivt konkurrera med Rapadalen i min bok!
Vi satt kvar ett bra tag och käkade lunch innan vi gick ned mot Stugan, vadade över och gick uppåt igen längsmed stigen upp till Latjajarvi där vi tältade. Dagen efter fortsatte vi längs stigen till Låktatjåkkastugan där vi käkade lunch. Därefter vandrade vi under em/kvällen på platån (ung "södra" vinterleden) med fantastisk utsikt mot Torne träsk i fortsatt strålande väder. Tältade ovanför Gophasvagge den kvällen.
Sista dagen hade vi gott om tid innan vi skulle med tåget från Abisko. Tog vägen över Njulla där det var solsken och helt vindstilla - vindmätaren på toppen stod bokstavligen still. Tog oss sedan ned till fjällstationen för lite käk och städa ur ryggsäckarna innan tåget gick.

Sammanfattningsvis var det en väldigt fin tur. Tyckte det var ett suveränt område att utforska när man som vi inte hade så många dagar på sig. Man kommer direkt in bland de toppar man vill till utan att behöva göra ngn transportsträcka initialt, smidigt med kommunikationer, fina toppar och Kårsavagge var som sagt bland det tjusigaste jag sett.
Rekommenderas!
 
Vad gott att ni fick fint väder vid rätt tillfälle!
Och tack för din återkoppling.
Skulle gissa att du är fast nu :)

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.