Nya slingor på kamsäkringarna

Är det någon som känner till något företag eller likande som kan sy fast nya slingor i äldre kamsäkringar? Skall alltså vara någon som har kompetens och kan lämna någon form av garantier för draghållfastheten.

Kamsäkringarna som sådana åldras ju inte nämnvärt av annat än själva användningen, men slingorna bör man ju byta minst vart 5 år om man ska gå efter klätterförbundets rekomendationer.

Har ett avlägset minne av något litet företag jag stött på för länge sedan som sydde någon form av säkerhetsutrustning, tänkte kolla om jag kan luska fram det. Skulle jag lyckas med det så uppdaterar jag länken själv med det. Tills dess skulle jag bli mkt glad om någon kan ge tips.
/Jörgen
 
Jag skulle kolla med Fola Airsafe, dom kan man nog lita på när det gäller att sy saker. Jag har dock ingen aning om vad det kostar, men jag tror dom vet hur man tar betalt.

http://www.airsafe.se/

//Erik
 
Senast ändrad:
Jag har själv klippt av samtliga slingor från mina kamsäkringar och ersatt dem med något längre plattband. På så sätt behöver jag väldigt sällan förlänga slingan till repet. Jag kan byta ut en slinga så fort den börjar bli sliten. Har också tagit för vana att knyta om slingorna minst en gång per säsong. Detta har funkat bra för mig de senaste fem åren och jag vet även andra som har gjort på liknande sätt.
 
På Camalots C4 är ju slingan sydd på ett lite speciellt sätt (en liten extra ände ligger runt wireögland för att skydda den del av slingan som verkligen belastas). Nu är C4 så nya så det kanske inte är dags än på ett tag att byta slinga i dem, men frågan är hur man knyter egna slingor i det fallet...?

Samma resonemang som ligger bakom Black Diamonds sätt att lägga slingan borde dock gälla alla som har slinga runt nån som är lite smalt eller "vasst". C4 har ju plastöverdragen wire, men plasten ska man bortse ifrån om jag minns rätt eftersom den anses kunna spricka vid högbelastning.

(Har iofs inte kollat om det finns nån FAQ på Black Diamond, där detta tas upp.)
 
Själv tycker jag inte att det är så stort problem på c4:eek:r. Om mina slingor blir för slitna för fall så kan jag tänka mig klippa direkt i öglan. Jag sätter altid en quickdraw med hyffsad lång slinga i dem ändå.
 
Själv tycker jag inte att det är så stort problem på c4:eek:r. Om mina slingor blir för slitna för fall så kan jag tänka mig klippa direkt i öglan. Jag sätter altid en quickdraw med hyffsad lång slinga i dem ändå.
Om jag minns rätt så avråder BD från att klippa direkt i öglan för annat än aid.
Anledningen ska vara att en karbin (eller för den delen en smalare slinga än originalet) punktbelastar wireloopen på ett obra sätt, vilket ger sämre brotsstyrka.
 
Om jag minns rätt så avråder BD från att klippa direkt i öglan för annat än aid.
Jag läste på lite i BD's PDF för Camalots. De säger att genom att klippa direkt i öglan så kan de försvagas upp till 2kn men jag kan inga hitta någon avrådan.
Hur som helst så är det bra att veta att de inga håller för lika mycket, då kan det vara värt att slinga om dem ändå.
 
Har för mig att BD slingar om dem till närmast ringa kostnad - förutsatt att man bor i USA.
Att skicka dem till USA och sedan få dem tillbaka med frakter och avgifter osv gör antgligen att det är billigare att köpa nya.

Ett alternativ kan ju vara att sy en liten extra loop på nåt vis, där sömmen inte behöver hålla för särskilt stor belastning, utan vitsen är att man ska få dubbelt slingmaterial, för att skona den yttre slingan...

Om det nu inte finns nån som gör sånt på beställning (Crux?).
 
Jag var i kontakt med C2 för något år sedan i samma ärende, plus att jag var intresserad av att ersätta standardslingan på BDs kammar med en som liknar den på Wild Country (lätt att förlänga utan extra kortsling). Den jag pratade med på C2 menade att det är lugnt att klippa bort den gamla och ersätta med slinga eller repsnöre men jag har ändå inte kommit mig för att klippa bort slingorna, det känns bara fel. Men, om det är fler som är inne på samma spår är det kanske möjligt att samordna något hos aktör med rätt kompetens..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.