Nya primus etapower ef vs gamla

oj - trangian har tydligen konkurrens i kontainerklassen

en trangia 27 med gasbrännare, två grytor teflon, 1 stekpanna teflon, en multidisk, en tamoj väger ungefär 860 gram, påse och spännbandet ca 35 gram till. med en full 100-gramstub som också kan packas inne i köket så handlar det om 1085 gram totalt.

bränsleeffektivitet ungefär 7 gram gasol per 500 gram vattenuppkok med de befintliiga grytorna och vid vindstilla

Fast det är ju inte riktigt samma sak. Trangia 27 skulle jag vilja påstå ligger någonstans mellan Eta Express och EtaPower EF i användningsområde. En bättre jämförelse med EtaPower EF är i så fall Trangia 25.

Jag hade funderingar på om jag skulle testa Trangian samtidigt som jag eldade på de andra, men det föll på bökigheten att hämta ner köket och brännaren från vinden... Någon annan som har lust att koka upp 3 dl kallvatten på ett Trangia med gas i någorlunda blåsiga förhållanden?
 
Håller med

Ett Eta Express är ett bra alternativ till Trangia 25 dvs annan nisch. Lätt enmanskök eller tvåmanskök för t ex dagsturer kaffekok etc.

Två kastruller är en av Trangiasystemets fördelar. Värmeväxlaren stjäl plats på Primuskastrullerna, finns det kastruller utan värmeväxlare som
passar inuti Eta EF?

Thure
 
håller inte riktigt med, eta-express är inget alternativ om du skall _laga mat_, steka saker, grädda bullar etc. som är mer än att just bara koka upp vatten - etaexpress har ju också en 'dush munstycke' vilket gör att det blir väldigt varmt på ett ganska smalt område på grytbotten vilket gör att det inte är användbart för stekpanna tex.

skall man bara producera 3 dl varmvatten för sin påse så kanske etasolo är bästa alternativet om man inte går ned på myggviktsbrännare och värma direkt på titanmuggar


skulle varit intressant och se vad en trangia med gas skulle ger i förbrukning om man kunde hitta en flänsad gryta som passar och har lagom höjd över lågan.

3 dl tycker jag är lite lite att värma för prov utan man bör gå på 0.5 eller 1 liter och för 0.5 liter-fallet så drar trangina 27 ca 10 gram gasol vid ganska ordentlig 'konstjord' blåst tagen från utblåset från en rullbar AC - men då är det också viktigt att vända köket rätt, använda stekpanna/lock och justera denna så att man inte får virvel inne i vindskyddet (det hörs på lågans brusande om det fungerar något så när eller inte) - vet dock inte vilken vindhastighet det motsvarar.
 
Senast ändrad:
Halloj!
Funderar på att införskaffa mig ett primus etapower EF, har sett att den äldre modellen är på rea på addnature
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSETAPOWER

Då det är dålig information om det äldre köket jämfört med det nyare, vänder jag mig till er och frågar:
Är det värt att införskaffa det nya etapower ef eller duger den äldre lika väl?
Jag kan tillägga att jag är öppen för andra modeller som ni kanske föredrar :)
Är också lite fundersam på om den keramiska non-stick modellen är bättre än den äldre då jag helst undviker onödiga ämnen i matlagnings attiraljer.

Det nya har en tåligare kastrull eller snarare en tåligare värmeväxlare, den är skyddad mera o är därmed inte lika känslig för bucklor. Det nya har också ett stadigare o bättre vindskydd på ex lite ojämnt underlag. Följer ju tyvärr inte med någon stekpanna men går att köpa till en lös som är precis så stor som den gamla o allt får plats i den medföljda "förpackningspåsen" som är stadig.

Har själv funderat på det köket o det är tom så att min trangiastekpanna passar exakt in i det etapower köket i förpackningspåsen ihoppackat allting inkl en gastub o inte den minsta var nog 230 grammaren tror jag.

Sen har du ju inbyggt handtag i kastrullen plus durkslag i locket (vilket redan sagts)

Ingår ju också en platsskål i det nya. Som kan agera som värmehållare när man kokar nåt annat eller föralldel steker.

/Kjell
 
3 dl tycker jag är lite lite att värma för prov utan man bör gå på 0.5 eller 1 liter [...]

Visst, men det går alltid att extrapolera. I det här fallet tyckte jag att det var viktigare att ha samma temperatur på vattnet när försöket påbörjades än att använda någon sorts "normalmängd" vatten. Vatten har en specifik värmekapacitet på 4.181 [kJ/(kg x K)] och då är det bara att räkna - förvisso blir felmarginalen större, men det jag tyckte var intressantast var den stora skillnaden i tid/bränsleförbrukning mellan Primusköken och "hemmalösningen".

Ingår ju också en platsskål i det nya.

Om det inte gjorde det även i det gamla vet jag inte alls vilken variant jag har längre...
 
Jag tog snålvargens väg ut och beställde den äldre versionen av primus eta power ef.
Men kan återkomma med en åsikt hur den är om någon är intresserad :)
 
Jag har det gamla och är nöjd med det. Stabilt och driftsäkert. Tycker du gjorde rätt med tanke på hur billigt det är. Är själv ute efter en till brännare och funderar om det är smartare köpa ett helt nytt ETA Power istället. Får ju dubbla uppsättningar av saker som slits med tiden.

Stekpannan är ju relativt användbar eftersom det tyvärr blir mkt varmare i mitten, trots att man ställer in den högre från brännaren. Men det går ju att flytta runt den under tiden man steker så blir det inte lika besvärande.

Att ha ett kärl med inbyggt durkslag saknade vi så vi köpte till ett sådant till vårt. Vi är 2 vuxna och 2 barn så det behövdes också ett kärl till, och då gärna ett mindre för mer vattenkokning. Det som medföljer ligger väl på 2,1 l om jag minns rätt och det vi köpte till extra var på 1,2 l. Vi köpte också kaffepresskitet - men det är väl utom ramen för detta - och fick en 1 l pot till.
 
Jag har inte något helt sådant kök men däremot själva brännaren. Din känsla är rätt: piezotändaren går troligen snart sönder. Det gjorde min, jag bytte den till en ny och nu är även den kass. Faktiskt föll hela brännaren i bitar vid ett tillfälle, men gick att sätta ihop igen. Jag har därför med mig två stycken för säkerhets skull. Så helt nöjd är jag inte med Primus.

Har hunnit analysera vad som hänt. Under min vandring förde brännaren en massa oväsen och gick inte upp i full effekt. Följden blev överhettning i metallen, och tändarens plastdelar smälte.

Hemma tog jag bort tändaren, men då fungerar inte brännaren som den ska, eftersom det blir ett hål i brännarhuvudet där tändarens metalltråd satt. Och då uppträder den som den gjorde som jag nyss beskrev. Så jag tror att under min vandring blev det läckage där tändarens metalltråd går genom brännarhuvudet (det finns ett keramiskt rör där). Men hur det har kunnat uppstå har jag ingen aning om.

Nu är resterna av tändaren bortplockade och hålet igensatt med en vanlig skruv. Nu fungerar den som den ska men det återstår att se om lösningen håller i längden. Tändaren och det lilla keramiska röret ligger bredvid på fotot.
 

Bilagor

  • P1160091_800.jpg
    P1160091_800.jpg
    36 KB · Visningar: 653
Man kan få förbränning inne i brännaren istället för ovanför, detta beror
på att man får en tilltäppning in till denna! Haha spindelbo typ!

Har inträffat, gas och luftblandingen är bra och tändbar just där.

Angående piezo tåndaren så kan kan du bortse från den helt.
Se den som en lyxfunktion som fungerar ett tag, kokar du över vatten
speciellt saltvatten så svämmar det över och skiten skadas, speciellt
keramikröret som spricker.
 
Man kan få förbränning inne i brännaren istället för ovanför, detta beror
på att man får en tilltäppning in till denna! Haha spindelbo typ!

Har inträffat, gas och luftblandingen är bra och tändbar just där.

Angående piezo tåndaren så kan kan du bortse från den helt.
Se den som en lyxfunktion som fungerar ett tag, kokar du över vatten
speciellt saltvatten så svämmar det över och skiten skadas, speciellt
keramikröret som spricker.

Just det, förbränning inne i brännaren var det som uppstod. Det brann väldigt fint där ;-). Och jag misstänker att det berodde på att gas läckte ut undertill, vid keramikröret.

Och om jag inte har någon skruv i hålet blir det ungefär samma sak. Det t o m brinner undertill pga att ganska mycket gas tar vägen ut på undersidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.