Nya kartor i tyveksmaterialet

Hej,
Inför planeringen av sensommarens vandring införskaffade jag mig via norska kartbutikken ett antal kartor 1:50 000 (Bodö, Sörfolda och Tysford) i det nya materialet. Jag blev väldig besviken på dessa kartor. De markerade ledarna är svåra att urskilja i kartorna och inga broar och vindskydd tycks vara inritade. Har gått någon enstaka sträcka förra året och vet att det finns en bro & rastskydd där. Jag har en gammal karta över Radjebalges (täcker inte hela den sträckan som jag ska gå) 1:100 000 och där finns broar och vindskydd markerade.

Förra året köpte jag en ny svenskt karta över området Kebenekaisefjällen då den gamla var utsliten och gammal. Ledarna är något tydligare markerade i de svenska kartorna då de är i en avvikande färg. Men det är en del fel i kartan. Till ex. leden från Hunddalshytta till Cunojavrihytta via Oallavaggi är markerat på fel sida av jokken. När man kommer ner efter passet och följer T markeringen går man längs jokken och i höjd med rastskyddet korsar man den. Ingen stor grej men jag var nära att missa rastskyddet då jag inte såg den från andra sidan.
Jag skulle ha vandrat efter andra bron från Cunojavrihytta på högra sidan av Caihnavarri men som tur var så fick jag veta av en Norrman att bron som är inritat på kartan inte längre finns och det inte gick att vadda över. Jag följde stigen efter bron till vänster istället där de flesta vandra, så det var inget problem. Broar kan visserligen försvinner på grund av dålig väder.

Med nya kartor förväntar man sig att de stämmer överens med markeringen och de bör vara en förbättring i jämförelse med gamla kartor. Enda fördelen är att de är lättare och vattenfasta. Det senare är mindre viktig då jag ändå förvarar de i en vattentät genomskinlig påse som hänger på framsidan när jag går.
Är det någon annan som är missnöjd med de nya kartorna?
Mvh.
Veni
 
Har du kollat på papperskartor över motsvarande område? D v s har de använt gammal kartinformation när de tryckt dessa kartor?
 
Viktigt

att reagera och ge feedback på väsentliga fel i fjällkartor.

Men det kan dröja länge till nästa kartupplaga. Beträffande sjökort finns ufs = underrättelser från sjöfartsverket med kontiuerliga uppdateringar.

Kanske borde förlagen som säljer kartor ha en websida per kartblad med motsvarande rättelser/ uppdateringar. Småfel finns i alla tryckta medier. Hur mycket research och korrekturarbete kartproducenter lägger ner varierar förmodligen en hel del.

Sörmlandsleden dras här och där om och då stämmer inte längre t ex SSSKs tyvekkarta. Utmed leden finns skylatar med aktuell leddragning. Motsvarande skulle man kanske ha i fjällstugorna.

Är det Calazos tyvekkarta över Kebnekaise - Narviksalperna du menar Veronika?

Thure
 
Jag kontaktade ett företag som säljer plastkartor här i Sverige ang ett fel i deras karta. Deras svar var att de köper information av Lantmäteriet. Dvs de anser sig inte behöva stå för några fel i kartan...
 
att reagera och ge feedback på väsentliga fel i fjällkartor.

Men det kan dröja länge till nästa kartupplaga. Beträffande sjökort finns ufs = underrättelser från sjöfartsverket med kontiuerliga uppdateringar.

Kanske borde förlagen som säljer kartor ha en websida per kartblad med motsvarande rättelser/ uppdateringar. Småfel finns i alla tryckta medier. Hur mycket research och korrekturarbete kartproducenter lägger ner varierar förmodligen en hel del.

Sörmlandsleden dras här och där om och då stämmer inte längre t ex SSSKs tyvekkarta. Utmed leden finns skylatar med aktuell leddragning. Motsvarande skulle man kanske ha i fjällstugorna.

Är det Calazos tyvekkarta över Kebnekaise - Narviksalperna du menar Veronika?

Thure

Ja, det är Calazos.
 
Till ex. leden från Hunddalshytta till Cunojavrihytta via Oallavaggi är markerat på fel sida av jokken. När man kommer ner efter passet och följer T markeringen går man längs jokken och i höjd med rastskyddet korsar man den. Ingen stor grej men jag var nära att missa rastskyddet då jag inte såg den från andra sidan.
Förmodligen är leden flyttad, så som Thure antyder ovan, med markeringar kvarlämnade efter gamla dragningen också. Min Calazo-karta tryckt 2010 stämmer med norska kartorna och DNT's online-karta:
http://ut.no/map/page/maptool/118e6f27-12df-49ea-bc1f-3cfec95c1940/

Även Lantmäteriet har bytt sida på leden om man tittar online jmf med min senaste pappersupplaga från 2006:
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/...NCoord=&placeName=&zoom=5&mapType=fjallkartan

Jag skulle ha vandrat efter andra bron från Cunojavrihytta på högra sidan av Caihnavarri men som tur var så fick jag veta av en Norrman att bron som är inritat på kartan inte längre finns och det inte gick att vadda över. Jag följde stigen efter bron till vänster istället där de flesta vandra, så det var inget problem. Broar kan visserligen försvinner på grund av dålig väder.
Bron över Steinelva spolades bort 2011, så det är nog fel på de flesta tryckta kartor. Tyvärr verkar både norska kartverket och svenska lantmäteriet fortfarande ha kvar den på nätkartorna som borde vara uppdaterade.
http://www.facebook.com/permalink.php?id=224905624234006&story_fbid=387743707950196
 
Jag kontaktade ett företag som säljer plastkartor här i Sverige ang ett fel i deras karta. Deras svar var att de köper information av Lantmäteriet. Dvs de anser sig inte behöva stå för några fel i kartan...

De anser sig snarare inte ha råd med faktakontroll och rättelser i den digitala infon från Lantmäteriet. Många tyvekkartor är kompletterade med ledinformation tydligare utmärkning av fjällstugor, skoterförbudsområden, fågelskydd etc.

Det är bra att vi har konkurrens på kartprodukter och att förlagen kan tävla inte bara med pris utan även utformning och extrainfo förutom den som lantmäteriet bidrar med.

Thure
 
De anser sig snarare inte ha råd med faktakontroll och rättelser i den digitala infon från Lantmäteriet. Många tyvekkartor är kompletterade med ledinformation tydligare utmärkning av fjällstugor, skoterförbudsområden, fågelskydd etc.

Det är bra att vi har konkurrens på kartprodukter och att förlagen kan tävla inte bara med pris utan även utformning och extrainfo förutom den som lantmäteriet bidrar med.

Thure

Det stämmer säkert det du säger.
I det fallet jag tänker på, jag letade rätt på mina mail och kollade, så var det frågan om ett naturreservat som inte var inritat. Reservatet är från 2005 och Calazo kartan jag köpte var från 2010.
 
Förmodligen är leden flyttad, så som Thure antyder ovan, med markeringar kvarlämnade efter gamla dragningen också. Min Calazo-karta tryckt 2010 stämmer med norska kartorna och DNT's online-karta:
http://ut.no/map/page/maptool/118e6f27-12df-49ea-bc1f-3cfec95c1940/

Även Lantmäteriet har bytt sida på leden om man tittar online jmf med min senaste pappersupplaga från 2006:
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/...NCoord=&placeName=&zoom=5&mapType=fjallkartan


Bron över Steinelva spolades bort 2011, så det är nog fel på de flesta tryckta kartor. Tyvärr verkar både norska kartverket och svenska lantmäteriet fortfarande ha kvar den på nätkartorna som borde vara uppdaterade.
http://www.facebook.com/permalink.php?id=224905624234006&story_fbid=387743707950196

Min gamla karta BD6 är tryckt år 2000. Det förklara saken. Märklig är att T markeringen var rätt tydlig på "fel sida" . Det är för det mesta annars inte så tydlig med markeringar på Nordkalotten.
Mvh. Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.