Nya åket (P&H Scorpio LV) levererat!

Min lokale kajaklangare dök upp med en P&H Scorpio LV klockan tio ikväll som han varit nere hos Svima och hämtat. :)
Väldigt snällt av honom men också väldigt frustrerande att inte kunna ge sig ut direkt. Dessutom är det så förbenat med mygg ute så jag kan inte ens hålla på och ställa in lårstöd och gulla med den.
Men i morgon ringer klockan vid halv sju, så efter lunch bör ni ha en första recension!

//Örjan
 
Nu är vi kompisar på riktigt!

Sådär, då var första turen avklarad i Söderhamns vackra skärgård i strålande sol.
Ska försöka komma med en liten recension, men först några data om mig.
37 år, 173 cm/70 kg, grön men ivrig paddlare. Har hittills vevat runt i en äldre Everest (typ Tahe Mari).

Ja, vad ska man säga?
Någonstans har jag haft en bild av hur en kajak ska kännas. När jag fick prova en Scorpio LV i söndags föll alla bitarna på plats. Efter fem minuters paddling hade jag bestämt mig och nu (onsdag) har jag tillbringat en halv dag i den.

Komfort

I min tidigare kajak kunde jag få domningar i benen efter en tids paddling och var tvungen att byta ställning. Här märkte jag inget av detta.
Sittbrunnen är tillräckligt stor för att jag ska kunna sätta mig i med rumpan först och sedan trä ner benen. De utmärkta, inställbara lårstöden gör ändå att man får fin kontakt med båten.
Finishen är bra och allt andas kvalitet och det märks att man tänkt till på detaljerna.
Ett litet påpekande: någon med större fötter än jag (41) kan få lite problem i LV-varianten, eftersom tårna vill ta i däcket.


Att hantera

Intrycket kunde inte vara bättre. Manövrerbarheten är fantastisk, följsam och fin. Likaså stabiliteten. Där min förra hade en enorm svängradie vänder denna på en femöring.
Jag upplever den snabb och lättpaddlad. Har ju tidigare paddlat roderkajak, men hade inga problem med att bara köra med skedda (förutom att jag glömde hissa upp den vid landstigning).
Jag är ingen roll-fantom, har kanske satt 25-30 st totalt. Då förstår ni att jag blev nöjd när jag lyckades i första försöket :)

Slutomdöme: Jag är grymt nöjd med mitt val!

//Röjan
 
Kul att du är nöjd med din investering! Det är en kajak med hög finish och kvalité som erbjuder rolig, krävande och utvecklande paddling.

trevliga turer! håll paddlarna blöta!

/tim
 
Hej,

Jag har precis pratat med Svima om P&H Scorpio och dess egenskaper. Jag har idag en Dagger Charleston 14.0 som jag i princip är mycket nöjd med , men i helgen var jag ut på en 5 mil's etapp och tänkte att det vore bra om kajaken inte stannade mellan varje paddeltag...

Jag gillar stabiliteten i Daggern, jag brukar fota från den och vill inte ha något vingligt ekipage och funderar därför på en scorpio (som Svima rekommenderade) , ändåmålet är kvällspaddlingar och i viss mån övernattningar/helgturer, alltid i havet och här i höga kustenområdet har vi inte så mycket skyddande skärgård.

Så, jag är på jakt efter en havskajak lämplig att ta lite packning, stabil och lättdriven, träffar man rätt med Scorpio'n ? Upplevs det någon skillnad mellan olastad och lastad ?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.