Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D

Då var vi här igen :-D Ryggsäcksdjungeln. Många är säkert trötta på den. Jag tycker bara det är roligt. Ny är på ingång.

Följande alternativ finns.

Osprey Exos 38/48
Osprey Kestrel 38/48
Osprey Atmos 50

Kan inte bestämma mig om 38 eller 48 är bäst. Går 48 att ta som handbagage i flyg ? Atmosen verkar ju superb men är också tyngst.

Eller varför inte en Klättermusen Arvaker 40 eller Gungner 40 ? och köpa till ett par sidfickor, stretchfika etc.

Jag har sedan innan en Kestrel 28 som jag är supernöjd med. Så på ett sätt vet jag ju att Kestrel är ett säkert kort. Men vore roligt att ha en annan också.

Kommer användas till helgturer, stugturer i Sverige och trekkingturer i andra länder.

Mvh / Johannes
 
Hei

Har selv gått til anskaffelse av Osprey Exos 58. Helt fantastisk sekk nesten vektløs. Vurderte 48 liters utgaven men siden vekta er minimal gikk jeg for 58. Greit å ha god plass. Er imponert over Air speed
suspension systemet med netting rygg. Alt i alt, meget fornøyd og det tror jeg du også blir med Exos.

Min Exos 58 str. L måler 60 cm i høyden så den går ikke som håndbagasje i fly. Hva 48 måler vet jeg ikke.
 
Personligen tycker jag om alla tre, men valde en Atmos (65l - för fjällvandringar med tält) och den har det absolut bästa bärsystemet. Blir inte varmt och den känns som en stor kram på ryggen ☺️, även om säcken är tungt lastad.

På Atmos 50 kan du lämna topplocket hemma, när du inte behöver hela volymen, eftersom det finns ett extra lock.
 
Kan inte bestämma mig om 38 eller 48 är bäst. Går 48 att ta som handbagage i flyg ? Atmosen verkar ju superb men är också tyngst.

Eller varför inte en Klättermusen Arvaker 40 eller Gungner 40 ? och köpa till ett par sidfickor, stretchfika etc.

dom två senare är definitivt tyngre än atmos. exos skulle jag välja, av egen erfarenhet från exos 58
 
Jag har en Exos 58 och en Talon 44, skulle jag välja en ny säck i 40 liters klassen så skulle jag välja Talon igen och inte en Exos. Talon är lite som en blandning mellan Krestel och Exsos.
 
Tack för era svar så här långt.

Jag har en talon 22 sen innan som jag inte är så förtjust i så den modellen har jag hoppat över. Tycker den är alldeles för vinglig framförallt när man ska försöka packa och packa ur den. Den vill gärna vika sig åt alla håll och kanter.

Ospreyanvändare verkar inte vara svårt att få tag på. Kul, men Klättermusen verkar få välja. Kanske beroende på priset.

Om Talonen är som en blandning mellan Exos och Kestrel kan jag tänka mig att Exos är ännu vingligare och ostabil är det korrekt ?

Mvh / Johannes
 
Vad gäller reglerna för handbagage på flyget är det oftast längden som är huvudbegränsning. De flesta säckar med ett vettigt bärsystem inkl avbärarbälte som passar rygglängden på ex vuxen överstiger ofta 55cm i längd vilket är högsta tillåtna mått ( vissa bolag kan även ha kortare max längd).
En packad säck sticker normalt även upp över axelhöjd, så säcken blir längre än själva bärsystemet.
Jag har en Atmos 50 ( förra modellen dvs ej AG i storlek M\L) och den mäter 60 cm i längd tom.
 
Jo jag vet om måtten på handbagage men personligen har jag aldrig blivit kollad. Min Kestrel 28 mäter också 60 lång tom men när jag haft den har jag bara dragit åt remmarna lite grann så böjer sig ju den lite och är vips nere på 50 cm.

Åker aldrig med fullpackad rygga som handbagage för har i sådana fall grejerna i ett incheckat bagage men vill ha handbagage till kameraprylarna.

Enligt spec står till och med Kestrel 28 som 70 lång likaså Atmos 50 står som 70 lång. Så om du säger 60 lång så borde den också gå att få ned 5-10 cm genom att dra lite ?

Mvh / Johannes
 
Då var vi här igen :-D Ryggsäcksdjungeln. .

Eller varför inte en Klättermusen Arvaker 40 eller Gungner 40 ? och köpa till ett par sidfickor, stretchfika etc.

Mvh / Johannes

Ja, varför inte! Jag har sedan ganska länge en Gungner 50, som tjänstjort med bravur på flera turer, både som ensam säck med sidofickor och som komplementsäck till en liten pulka på vinterturer. Jag slog till när det var rea och köpte en Gungner 40 också,i somras, så nöjd är jag med Gungnern... Vikten är lite hög, visst, men den är grymt stabil och skön att bära. Väldigt mångsidig också, bra som skidsäck, både på tur och topptur, bra som skridskosäck (40-literssäcken) och bra på sommaren med liten men tung (12-13 kg) packning (50-literssäcken).Jag har bara testat Ospreysäckar i affär, aldrig "live" dock...
 
Kul att du är nöjd. Gungner såg jag förut att den inte har deras speciella bärsystem. Tycker du ändå att den är överlägsen andra säckar att bära ?

Har fått upp ögonen lite för deras flinta 35 då den också har bärsystemet som arvaker har men det finns inte en endaste recension någonstans eller video.

Inte heller hittar jag måttangivelser på några KM säckar. Vet du hur lång din 40 liters är ?

Mvh / Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.