Ny rygga 70 liter

Är Naos 70 verkligen vattentät?

om pris och vikt inte spelar roll: arcteryx naos 70: .vattentät, mycket robust, mycket bra bärsystem

om vikt och pris spelar roll: golite pinacle, lätt 70 litrare, under kilot, kräver lite mer av användaren.

annars är väll matrix 70 en bra kompromiss, även om den inte är superlätt direkt.

berghaus vulcan utan sidofickor, lite över 2 kg, visserligen 80 liter men ett erkänt bra bärsystem. och mycket slitstark.

Hej!
Du har nämnt naos 70, tidigar och det är en verkligtt intressant säck men

är den verkligen helt vattentät? flyter den utan att ta in vatten? jag har läst om den och det ser bra ut
dock skriver de om en hellång "vattentät" dragkedja på sidan, , det går inte ihop för mig
det ser ut som en vattensäkrad blixtlås inte vattentät

mvh
H
 
Det är två dragkedjor på utsidan. Dessa leder dock bara till två sidofack inte till huvudsäcken. Huvudsäcken nås bara via rullöppningen. Väven i säcken är helt vattentät. Tillsammans med rullöppningen blir därav säcken helt vattentät.

Så säcken är vattentät men jag gissar topplock samt sidofickor kanske mer går under betäckningen vattentåliga.
 
Det är två dragkedjor på utsidan. Dessa leder dock bara till två sidofack inte till huvudsäcken. Huvudsäcken nås bara via rullöppningen. Väven i säcken är helt vattentät. Tillsammans med rullöppningen blir därav säcken helt vattentät.

Så säcken är vattentät men jag gissar topplock samt sidofickor kanske mer går under betäckningen vattentåliga.

Tack!

Ok då kanske jag börjar närma mig, hur ser den ut invändigt?

är den laminat eller är det folie på insidan, har du haft den i längre blöta förhållanden?

Jag hadde en Mjölner som efter alltför kort tid släppte mellan cordura och folien på insidan.

Jag har fått släppa ultralätta säckar för nu då slitstyrka och bärsystem blir för krasst för vad jag gör

vet du eller någon om fler säckar som verkligen är helt täta utan någon innersäck?

/H
 
Alternativresenär;346259 sa:
är den laminat eller är det folie på insidan, har du haft den i längre blöta förhållanden?

Jag hadde en Mjölner som efter alltför kort tid släppte mellan cordura och folien på insidan.

Jag har fått släppa ultralätta säckar för nu då slitstyrka och bärsystem blir för krasst för vad jag gör

vet du eller någon om fler säckar som verkligen är helt täta utan någon innersäck?

Jag tror, efter att ha följt dina trådar här på Utsidan, att du bör satsa på en ryggsäck plus vattenskydd. (Eller mer korrekt uttryckt: det skulle jag ha gjort om jag var i dina skor.) Med det kraftiga slitage du väntar dig är det nog bäst att satsa på stryktålighet. En vattentät ryggsäck kan dessutom (som du upplevt) förlora sin täthet (rispor, delaminering). Med en vattentät innersäck går det att ersätta ett missöde mycket enklare, vanliga sopsäckar bör gå att få tag på nästan överallt och fungerar tillfredsställande. Använd dubbla för "livrem och hängslen"-effekt, eller rent av en silnylonsäck för extra punkteringsskydd och en sopsäck inuti den. Det behöver inte väga mer än drygt 100 g ihop och du fåpr full frihet att välja säck.

Mitt tips för en slitstark och lätt säck skulle vara en Black Diamind Shadow. Tyvärr har jag redan sålt min, men kolla på deras sortiment (just Shadow har gått ut tror jag). De säckarna är gjorda för klättring = slitage och viktkänsligt. För lyxbärande skulle jag satsa på en Aarn bodypack, men de ser ganska fancy ut och passar nog inte dina ändamål.
 
Aarn säckarna är för tunga

jag vill nog ha en mer flexibel säck, lite tomutrymme är inte dummt,
shadow ser fin ut
men jämför jag med crux ak 70 tex, så väger den ett par hundra gram mindre än shadow 55 liter och kevlar i säcken.

priset är det dubbla men..ok.

Flera har påpekat att man inte behöver ha all utr vattentärt förpackad men, det är dummta att offra flytkraften av hela säckeen med innersäck om man ändå håller på.

skulle gärna få veta mer om crux säckarna.

och vilka innersäckar/vattentäta är slitstarkast, de jag använt är antingen,
siliconbellagda skämt
ömtåliga vinyl
tunga pvc

/H
 
Den funktionella lösningen är dubbla trädgårdsavfallsäckar inne i säcken, rullar du dem varför sig och packar klokt kan du använda säcken som flythjälp över och har torra fungerande grejor på andra sidan vattnet.
Att enbart förlita sig på en impregnerad, laminerad säck verkar vara ett mässtrick.....kan fungera med helt nya grejor.
På utvägen har du en rejäl sopsäck och en samlingsäck till dina prylar.
//J
 
hej
är själv ute efter en rygga.
osprey aether sitter som gjuten på min rygg hoppas att argon sitter lika bra för då blir det en sån.
en försäljare blev nästan sur på mej när jag inte köpte en arcteryx naos som han talade sig varm för men som sagt den satt inte bra på mej...
dvs mitt råd är att prova dej fram till den rygga som är skönast på din rygg -lastad-strunta i märket och stirra dej inte blind på vikten
vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.