Ny Regnjacka

Någon som har ett bra förslag?
Har en budget på max 2000:-

mvh Viktor

Jeg ville kigge på Mountain Equipments jakker. Fandt dem meget billigt på sites fra storbritannien.
Lidt synd at det ser ud som om at de netop har fået nye modeller. men der kunne stadig være gode tilbud iblandt. Og så er de et af de eneste firmaer der er fortsat med at lave gl.dags lynlås med "overfald" - har ikke haft gode erfaringer med "vandtætte" lynlåse
http://www.e-outdoor.co.uk/380/mountain_equipment_hardshell.aspx

Købte mig en morpheus for et stk tid siden

my tuppence worth
 
Senast ändrad:
Själv så har jag fått upp ögonen för RAB. Ville komma bort från Goretex som jag tycker är för högt prissatt. Handlar man från England så är priserna humana också! Modellen jag länkar till har jag själv tittat på för att ersätta min nuvarande regnställsjacka med. Obs detta är en anorak men det finns jackor men då blir de tyngre beroende på vilken modell man väljer.
http://shop.beyondextreme.co.uk/product_info.php?cPath=22_28&products_id=82
 
Jag håller med om det som skrivits angående andasmatrial (gtx etc), går du hårt med ryggsäck på finns det inget andasmaterial i världen som kommer hålla dig i närheten av torr eller ens lätt fuktig, vill man ha effektiv ventilation får man förlita sig på diverse öppningar i regnplaggen (korsdrag is the shit!), om det sedan är pitzips, poncho eller byxholkar som är lösningen beror som sagt på användningsområdet.

Jag gillar RABs design men tyvärr saknar ofta deras membranjackor pitzips, annars hade jag definitivt införskaffat deras Stretch Neo Jacket med Polartech NeoShell som ny allt i allo jacka för höst och vinter.
 
Tack Joanna, du är en oersättlig källa till kunskap. Ja va f-n, jag behöver ju det hela till vandring, tänker upp till Keb snart vettu. Och där lär det kunna blåsa så att man får ponchon i ansiktet och rumpan bar. Tänkte inte på det.

Det är lurigt att välja utrustning när man fortfarande är ovan och därför inte riktigt vet sina behov... Så jag får väl kolla ännu mer... Det blir kanske ett regnställ med en 10kronors poncho som backup ;).

God natt, Anna
 
Jag håller med om det som skrivits angående andasmatrial (gtx etc), går du hårt med ryggsäck på finns det inget andasmaterial i världen som kommer hålla dig i närheten av torr eller ens lätt fuktig, vill man ha effektiv ventilation får man förlita sig på diverse öppningar i regnplaggen (korsdrag is the shit!), om det sedan är pitzips, poncho eller byxholkar som är lösningen beror som sagt på användningsområdet.

Jag gillar RABs design men tyvärr saknar ofta deras membranjackor pitzips, annars hade jag definitivt införskaffat deras Stretch Neo Jacket med Polartech NeoShell som ny allt i allo jacka för höst och vinter.

Vad är pitzip?
 
(...) Det blir kanske ett regnställ med en 10kronors poncho som backup ;).
Låter som ett suveränt upplägg ;)

Man kan fixa till en knapp i grenen och ett snöre i midjan på en poncho, så den behöver ju inte direkt flyga bort med dig, men man utgör ändå ett stort vindfång, och det blir inte så torrt inuti om det regnar på tvären (har tyvärr fått testat detta i praktiken - det räckte med springorna mellan sidoknapparna... :p).

Det där med blixtlås i ärmhålor är säkert bra, men personligen tycker jag att de stör och skaver, särskilt om man har regnjackan direkt ovanpå understället (vilket är ett bra sätt att rädda sina övriga kläder undan alltför mycket kondensfukt).
Jag har också för egen del valt bort blixtlås i byxbenen, p g a att jag vill kunna vada i regnbyxorna, men det finns modeller som har blixtlås högre upp på låren.

I stället kan man välja en inte så åtsittande storlek på jackan. Då är det lättare att fixa lite skorstenseffekt här och var, t ex genom att inte ha jackan åtdragen i nederkanten i kombination med att man öppnar en "strut" under hakan (och tar bort ev stoppande halsdukar o.d.) Jag som är varmsvettig av mig kan verkligen känna den varma luftströmmmen i ansiktet! På samma sätt kan man öppna i ärmsluten, men då får man lätta på ryggans axelremmar för att säkra "utloppet" i halsen.

Men allt detta går bara med en hyfsat rymlig jacka (jag är generellt förundrad över det tajta friluftsmodet).
 
Är såld på Arcteryx efter att ha köpt min första i våras.
Otroligt skön att ha på sig. Fina men slittåliga detaljer samt flexibel oavsett vilken aktivitet man ger sig in i :)
Denna skulle jag gärna kunna tänka mig framöver:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ARCTERYXMALPHASLHYBRIDJACKET

Som sagt, mycket fina och gedigna jackor som verkar tåla det mesta.

/Anders

Har du testat den i ordentligt regn med ryggsäck på? Det var där jag gav upp min nyinköpta goretex jacka och valde returnera skiten (förlåt fult språk men känns berättigat med tanke på besvikelsen och priset). Säljare på goretx snackar om att plaggen ska tåla att man sitter, bär tungt och ja, vandra i regn. Verkligheten verkar dock inte leva upp till det av trådar att döma. Hela goretexhypen är i själva verket en saga och i verkligheten är deras plagg mycket ojämna i kvaliteten. *suck*

Joanna: nu är jag snart redo för stället från montane tror jag. Jag tar ditt ord på att det funkar för ändamålen ;). Har dock kollat in tiabs "Set t&p shell dam", vad tror du om detta? Vad lovar montane för vattenpelare och andningsfrekv? Hittar inte det på sidan...
 
(...)Vad lovar montane för vattenpelare och andningsfrekv? Hittar inte det på sidan...
Från tillverkarens hemsida:
"Fabrics: PERTEX® Shield +
53g/m² 2.5 layer 15 denier with a 40 denier rip-stop 100% Nylon with microporous coating and internal 'mesh' print
Waterproof to a minimum of 20,000 hydrostatic head and with a minimum MVTR of 25,000g/m²/25hrs (JIS L 1099 B-1)"

Jackan & byxorna har i alla fall hållit för regn under hela dagsetapper, mot slutet hade ryggsäckremmarna nog tryckt in lite vatten där de låg tajt mot kroppen. Vad som var trevligt var att tyget inte i sig tog åt sig något vatten, så regnstället kändes "torrt" så snart man skakat av det. Om det håller längre tid än så har jag ingen aning om - när man slagit läger tar man ju av sig, skakar av regnstället, vrider ur och hänger (så gott det går) det kondensvåta understället på tork över natten - och börjar om igen nästa morgon :p

Du skall ju vara medveten om att priset för den väldigt låga vikten är en viss omsorg vid användningen - de är förvånansvärt starka, men går självklart inte att misshandla som gamla oljerockar och G1000-plagg. Jag använder dem bara när det verkligen regnar eller vid rast på blåsiga ställen. Vill du ha lite kraftigare jacka på bekostnad av vikten, men med i övrigt väl så bra parametrar, kanske du skall titta på Air- jackan i stället.

Om ITABs regnställ vet jag inget, använde byxorna ett tag men det är inte alls samma sak som en jacka och jag tror mig heller inte minnas att de någonsin fått vara med om en hel dags regn.

PS OBS att Minimus-jackan INTE har blixtlås i armhålor...
Jag vet heller inte någonting om hur den håller på lång sikt, har hittills bara använt den på två längre turer och några kortare utflykter.
 
Senast ändrad:
Har du testat den i ordentligt regn med ryggsäck på? Det var där jag gav upp min nyinköpta goretex jacka och valde returnera skiten (förlåt fult språk men känns berättigat med tanke på besvikelsen och priset). Säljare på goretx snackar om att plaggen ska tåla att man sitter, bär tungt och ja, vandra i regn. Verkligheten verkar dock inte leva upp till det av trådar att döma. Hela goretexhypen är i själva verket en saga och i verkligheten är deras plagg mycket ojämna i kvaliteten. *suck*

Joanna: nu är jag snart redo för stället från montane tror jag. Jag tar ditt ord på att det funkar för ändamålen ;). Har dock kollat in tiabs "Set t&p shell dam", vad tror du om detta? Vad lovar montane för vattenpelare och andningsfrekv? Hittar inte det på sidan...

Det spelar ingen roll vilket membran du använder om en ryggsäck hindrar kondensen att försvinna.
Tyvärr har jag (och min sambo) också haft en del bekymmer med speciellt Tierras gore-texjackor där kardborrband och dragkedjor har gått sönder. Vet inte om det är måndagsex. eller kanske att jackorna var bättre förr :) Dessutom har kondens (eller H2O?) kommit in i ena fickan samt att membranet där har gått sönder(!) Kanske beroende på att jag har haft nycklarna där...
Under dessa år vet jag iaf vilket/vilka märken som fungerar och fungerar mindre så att säga ;-)

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.