Nubuckkräm?

Någon som har något bra tips om skokräm (vanlig flytande) till nubuck som är rekomenderat av gore-tex?

Den ska vara transparent eller brun.
 
Till mina nubuckkängor kör jag med Nikwax Nubuck & Mocka. Det finns säkert andra fabrikat också. Det har ju inga likheter med skokräm i vanlig mening utan är ju en sorts impregneringslösning. Jag tycker det fungerar bra. Visserligen har jag inte Gore-Tex i mina kängor, men enligt förpackningen är det "idealiskt för skodon fodrade med Gore-Tex och Sympatex". Det är i stort sett ofärgat (ser visserligen ut som lättmjölk) men ger en lätt mörkfärgning av ljusare läder. Följ bruksanvisningen och stryk på det på vått läder för bästa resultat.
 
impregnera som vanligt istället

Hej! jag har själv själv ett par Gore-Tex kängor i Nubuck, men har övergett Nikwax Nubuck/Mocka till förmån för vanlig hederlig inpregnering. Beslutet togs efter en tvåveckors tur då mina skor började släppa in fukt redan andra/tredje dagen (trots mkt noggran waxpåläggning innan), och sedan aldrig blev riktigt torra igen. Efter samtal med butiksfolk (flertal, man är ju trots allt försiktig med dyra saker) och sökande i diverse trådar började jag impregnera skiten ur skorna istället med vanlig vax (nikwax waterproofing wax for leather).
Vad jag har förstått så syftar nubuckwaxen till att bevara den fina matta mockaytan, så du kan vara snygg till fjälls också :). Själva goretex funktionen ska vara opåverkad om du skippar specialwax, så länge du inte kör med djurfett eller liknande som täpper till porerna i lädern.
Har hittills inte varit ute mer än några dagar med skorna i blöt, men det verkar ha blivit bättre. Ska upp två veckor på måndag (yes!), så kan ge en jämförelserapport i slutet av månaden om du vill.
/Amanda
 
hur är det waxet att arbeta in? är det tjockt eller mjukt? nikwax waterproofing alltså? Hur mycket ska man dra på? Är det något annat man bör tänka på när man behandlar nubuck?

Sen har jag en annan fråga. När jag går så gnekar det så jäkligt.. Eller knarrar kanske man kan säga. Är det någon som vet hur man löser detta?
 
Nu har jag köpt en burk Nikwax waterproofing wax for leather. Men blir lite konfunderad.

Har blivit rekomenderad waxet, dels på sportkompaniet och naturkompaniet. På recon.se står det att det går att använda på gore tex skor.

När jag läser på Nikwax egen hemsida så står det som följer; Ideal for; All smooth grain leather footwear - without GoreTex..

Hmm, känns lite vågat att dra på det då?
 
Inget jag skulle chansa med...

Vet i.o.f. inte varför den inte rekommenderas med GoreTex. Men det kan ju vara så att det försämrar lädrets, och därmed hela skons, förmåga att andas, vilket ju är synd när man nu betalat så dyrt för ett GoreTex-membran.

Saken är väl annars den att en sko med GoreTex inte skall behöva något extra vattenskydd utöver själva membranet. Däremot kan man förlänga livslängden på skon genom lite vanlig lädervård. Har själv ett par GoreTex-kängor som jag varit nöjd med i 5 år nu! Kan intyga att man kommer långt med att bara hålla lädret rent. Vill man sedan vara på den säkra sidan kan man förståss använda någon impregneringsspray (för mocka/nubuck i ditt fall). Men se i så fall till att det är godkänt för GoreTex. Om inte annat så för att ev. garantier skall fortsätta gälla!


/Jonas
 
Utanpå membranförsedda läderskor behöver man ett tunt lager impregnering för att vatten ska pärla av och inte blöta upp lädret. Ett för tjockt lager pajar för andningen, som ju ändå hindras av membranet.

Man behöver alltså inte samma rejäla doningar som till läderskor utan membran, där vaxet bör tränga in djupare i lädret för att skon ska bli hyfsat vattentät.

Nikwax har olika produkter för läderskor med och utan membran.
 
resultat

Har kommit tillbaka från fjället nu och kan bara säga OJ vilken skillnad det var i effekt jämfört med förra året, då jag bara inpregnerat mina Nubuck Scarpas med Nikwax för Nubuck/Mocka. Istället för stora blöta fläckar i lädret som vägrade torka under hela resan (vilket resulterade i ett evigt hoppande kring vattenpölar och över vattendrag för at jag inte skulle förvärra det hela), höll sig lädret i princip helt torrt. Där det ändå fanns någon liten droppe som kom igenom handlade det om såpass lite vattenmängd att det försvann fort.
Det var heller inte några problem för skorna att torka ut vid störra vattenmängder, då jag lyckades fylla kängorna ganska ordentligt två gånger vid vad. Redan under samma dag försvann det mesta vatten, och nästa dag var skorna torra (till skillnad från sällskapet Lundhags som var härligt småfuktiga flera dagar). Gore-Texen-funktionen verkade mao vara intakt.
Med det sagt ska jag kanske testa på en annan lädervax som är anpassad för Gore-tex nästa gång, men om det inte funkar lika bra kommer jag nog att köra på ändå med klassisk vax. Andningsfunktionen är trots allt inte till någon nytta om nubucklädret fungerar som en wettextrasa och suger åt sig all vatten den kommer åt.
Du frågade om mängden vax (som är ganska fast, lite lösare än tandkräm om man måste jämföra), svårt att mäta vad som är "lagom", men börja med att trycka ut en tesked (?) åt gången. Arbeta in med en tygbit och torka sedan bort överflödet. Repeat until satisfied..
Lycka till! A
 
Jag vägade inte prova utan köpte en burk sportwax. Tyckte det funkade utmärkt. Mjukt smidigt wax som inte var så svårt att få in. Jag är nöjd.. Att den kostar lite mer må vara hänt. SÅ mycket går det inte åt!!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.