Norskt tältmärke?

Hejsan, jag funderar på att köpa ett litet enmanstält. Jag träffade en kille som tipsade om ett norskt märke som skulle tillverka bla. enmanstält, som skulle vara bra. Någon som känner till något sådant företag?? (rolig fråga!)

Mvh // Morgan
 
Hillberg dödaren

umemorgan; sa:
Hejsan, jag funderar på att köpa ett litet enmanstält. Jag träffade en kille som tipsade om ett norskt märke som skulle tillverka bla. enmanstält, som skulle vara bra. Någon som känner till något sådant företag?? (rolig fråga!)

Mvh // Morgan

Kan det vara "Hillberg dödaren" http://www.helsport.no/.
En aningen dyrare eller samma pris som HB fast klart bättre.. Som du kommer att märka "tittar" de båda på varandra och tälten är i många fall nästan identiska..
Fast Ringstind (helsport) är klart bättre än Akto (HB)
 
Ringstind (förrut Stetind) är et helt klart överlägset enmanstält. Lätt och smidigt med helt okej ventilation. FInns även som 2 pers (Ringstind II).
Finns till bra priser på nätet, främst från Tyskland.

Ett minus är ju dock att det är ett tält enkelbåge och inte kupolvariant så det måste ner pinnar i marken (minst 4 tror jag) om det ska stå upp. Inget att fundera på om du bara ska paddla t.ex.
 
Helsports Ringstind 1 är alltså "överlägset" och "klart bättre" än Hilleberg Akto;-) Det var ju en nyttig kunskap för mig, som just kollat in ett Ringstind 1 lite närmare.

Ringstind 1 är lite större än Akto (högre, längre, lite bredare i ena änden) och väger något drygt hekto mer. Finishen, med sträckningen i duken och symmetrin är inte riktigt i klass med de HB-tält jag har/haft själv och sett, och tröskeln runt innertältet går heller inte upp lika mycket som på de HB-tält jag sett. Men det verkar vara ett mycket fint och genomtänkt tält.

Vore dock kul att få veta vad som gör Ringstind 1 "överlägset" och "klart bättre" än Akto? Jag tvivlar t.ex på att Ringstind 1 är mer vindtåligt än Akto, eftersom det också bara har en båge och är högre, den större bredden till trots (om nu det har någon påverkan). Är det lösningen med ventilationen, att tältet är lite större eller vad?

Raskesven
 
Det där lilla extra

Raskesven; sa:
Vore dock kul att få veta vad som gör Ringstind 1 "överlägset" och "klart bättre" än Akto? Jag tvivlar t.ex på att Ringstind 1 är mer vindtåligt än Akto, eftersom det också bara har en båge och är högre, den större bredden till trots (om nu det har någon påverkan). Är det lösningen med ventilationen, att tältet är lite större eller vad?

Raskesven

Innan jag börjar vill jag bara påpeka att jag verkligen gillar HB och deras tält..Desutom så hoppas jag att detta inte blir en ny "långdragare", som det ofta blir när HB kommer på tal, speciellt om det skulle visa sig att deras tält inte är alltid är "bäst"..

Ibland använder man "stora" ord, men saken är den att Ringstid (Helsport) ofta är bättre på det mesta..inte mycket men ändå strået vassare än HB. I detta fallet så är det ventilationen och strorleken som gör "det" , har dock inte testat det nya Akto som ju har fått förbättrad ventilation.

I det stora hela så är duken, sömmar mm i högre klass än HB dvs. som för alla Helosport (pro) tält, som sagt inte mycket men... Köper du ett tält så tror jag att du kommer att förstå vad jag menar..


Vindtåligt..tja jag har aldrig haft båda uppe samtidigt och kan därför inte ge ett uttömmande svar på den "frågan"..men jag har aldrig upplevt Ringstind som svajigt..fast som du säger Akto är kanske lite "stabilare"..

Har du ett antal HB redan så varför inte pröva ett Ringstind 2..ja..jag vet det är tufft..tog ett tag för mig oxså men jag blev inte besviken.. :)


Mina tält inköpta:
Akto - 2003(4)
Ringstind - 1 o 2 2004/5

Andra tält som jag har i min närhet:
HB Nallo 2 (ej GT)
Fjellheimen Camp 2
Rondane 4
HB Staika
[Ändrat av Biped 2006-05-16 kl 03:14]
 
prahl; sa:
Ringstind (förrut Stetind) är et helt klart överlägset enmanstält. Lätt och smidigt med helt okej ventilation. FInns även som 2 pers (Ringstind II).
Finns till bra priser på nätet, främst från Tyskland.

Ett minus är ju dock att det är ett tält enkelbåge och inte kupolvariant så det måste ner pinnar i marken (minst 4 tror jag) om det ska stå upp. Inget att fundera på om du bara ska paddla t.ex.

Du menar att det är överlägset i vintålighet alltså.


Ringstind 2, väger det 1,6 kg inkl allt extra?
 
Ringstind 2 väger 1,9 kg inkl allt extra

Någon som jämfört med Terra Novas Laser och Laser Light?
Dessa verkar lite mindre och framför allt lättare, kanske inte lika lämpade för vinterbruk, men däremot för sommar och lättvikt.
 
haskell; sa:
crazy; sa:
Du menar att det är överlägset i vintålighet alltså.
Behöver man verkligen så mycket "vintålighet"? ;)
Just vin-tålighet kan jag inte påminna mig ha sett ett test av, men det låter ju som ett annorlunda å roligt test! :)

Å det är väl ingen tvivel om att vin-tålighet kan vara viktigt i vissa tillfällen. Tex för UL'are som inte orkar bära med sig många droppar och inte vill att det ska försvinna i golvet om olyckan är framme..
 
Toffs; sa:
Å det är väl ingen tvivel om att vin-tålighet kan vara viktigt i vissa tillfällen.

På festivalcampingen, t.ex. Men vill man vara riktigt säker på Hultsfred, Arvika mfl ställen ska man ha ett sånt här att bo i. Garanterat säkert för båda vin, öl, kängor, vind, och direktträffar upp till 21 cm kaliber. Lite tungt kanske. ;)
 
haskell; sa:
crazy; sa:
Du menar att det är överlägset i vintålighet alltså.
Behöver man verkligen så mycket "vintålighet"? ;)

Ingen aning. Har aldrig råkat ut för några kraftigare vindar på kalfjället. Undrade bara varför det var så överlägset.

Jag är på ständig jakt efter ett lättare tält än mitt Nallo3 som också är minst lika bra.

Jag har tittat på det mesta och ännu inte hittat något bättre alternativ. I alla fall inte så att det motiverar ett köp.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.