Norrona Recon - Skaljacka / byxor

Nu har jag fastnat igen. Jag hade ett sådant dilemma med att hitta skalplagg, och sedan fanns jag Norrona Recon setet. Jag fastnade totalt, trots den tunga vikten. Jag fastande så jävligt att det känns som om jag är blind för vissa saker så mycket jag vill köpa den. Därför släpper jag nu loss er på de här två plaggen.

Priset är högt, normalt är jag snål, men något med dessa bara vrålar kvalité för mig. Jag har plockat beskrivningar från två platser: Norrona.com och raymears.com.

Har fullt förtroende för att ni ska kunna plocka isär dessa och hittade bättre och / eller billigare alternativ. Det enda jag har märkt är att de är tuuuunga.

Jackan 1060g:

Länk till Norrona.
1) Solid beskyttelse for overkroppen utviklet i samarbeide med Norske, Svenske og Danske spesialstyrker. Dette er en klassisk og svært slitesterk jakke i 3-lags Gore-Tex® laminat godkjent for militært bruk og tilpasset alle typer jakt. Jakken har en rekke praktiske lommeløsninger, og er konstruert for å gi brukeren maksimal beskyttelse uansett værforhold.

Länk till Ray Mears.

1) This Norrona Recon jacket is a superb garment for use both in the UK and overseas, offering excellent protection from wind, rain and snow. This jacket comes highly recommended by the Woodlore team and is worn during UK courses and in the Arctic, where the jacket is in its element!

Byxorna 880g:

Länk till Norrona.
2) Solid beskyttelse for underkroppen utviklet i samarbeide med Norske, Svenske og Danske spesialstyrker. Dette er en klassisk og slitesterk bukse i 3-lags Gore-Tex® laminat. Godkjent for militært bruk og tilpasset alle typer jakt. Buksen har seler, beskyttede ventilasjonsglidelåser, forsterkninger i sete, på knærne og på innsiden av anklene samt praktiske lommeløsninger.

Länk till Ray Mears.
2) These Norrona Recon Pants compliment the Norrona Recon Jacket perfectly and come highly recommended by Woodlore. They are ideal for wearing in the UK and in the Arctic to keep you comfortable and dry.

PS: Våga klaga på norskan.
 
bor man i närheten av varberg så kan man titta på Taiga's motsvarighet, forrester jacka och byxa.. samma som svenska fallskärmsjägar skolan använder, till halva priset.. nackdelen är stt deras produkter inte säljs i annan butik än deras fabriksbutik.. jag valde mellan recon och forrester, valde forrestern eftersom dom är likvärdiga, har detta till jakt och annat frilufsande i fullständigt skitväder..
 
Taiga Forest är kalas och säljs bl.a. av SSP i Karlsborg och vill man ha den militära varianten som är ett par versioner från gamla Forestern så heter den CPA07. Gillar Forester stället starkt då den har en liner så alla glödloppe har skapat små hål på jackan men har inte skadat membranet. Sen andas jackan riktigt bra och ska med linern gör att den andas bättre i kyla än andra Gore Tex plagg.
 
Då kör jag med Forester. Får försäkra mig om bra reklamation innan jag beställer. Känns jobbigt att lämna Recon, smexig. Första gången jag riktigt kommer i kontakt med min feminina sida. Hehe.
 
Taiga har bra service på alla punkter, trevlig och kunnig personal. Men, tänk på storlekarna.. jag har normalt xxl på jackor men forestern har jag bara l..
 
RIktigt hälften av priset är det inte. En tusing billigare på båda artiklar. Vad jag egentligen skulle fråga om var det här med Gore-Tex ljudet. Snubblade inte på en tråd någonstans där några människor klagade över att materialet lät lite för mycket. Gore-Tex har ju det där ljudet, men är det värre med Forester?

PS: Något som vet vikten på Forester? Står inte på hemsidan.
 
Jag har Taiga Forest (jacka och byxa) samt Norröna Recon jackan. Taigagrejjerna upplever jag som helt ok, och framför allt riktigt prisvärda. Bra passform också. Men det går inte att komma ifrån att Recon-stället är en division vassare helt enkelt; kvalitetskänslan i detaljer och material är grymma på Norrönan, och till skillnad från Taigastället känns allt genomtänkt och vältestat - Taigakläderna har en del små (men obetydliga) konstigheter. Som t.ex att remmen som drar åt byxslutet inte går att göra av någon stans; man får pilla in den bästa man kan i byxbenet om man inte vill ha en rejäl isklump dinglande längs fotleden när vädret är sådant..

Som sagt köp Taiga om du vill ha bra grejjer till bra pris, köp Norröna om du är beredd att betala extra för att verkligen få det bästa - det är helt underbara kläder!

Per
 
forestern prasslar mindre än en traditionel gtx jacka.. jag håller delvis med fson men inte helt, just detaljen vid benen tycker jag oxå är tveksamt precis som benfickorna på forestern, annars tyckte jag inte att recon var bättre, prasslar mer vilket är negtiv för mig vid jakt, känsligare för yttre påverkan sen fungerar forestern bättre på vintern som redan har påtalats.. jag skulle inte välja recon ens om det handlade om samma pengar.. MEN, fson har naturligtvis inte fel, smaken och preferenserna är som baken, det som passar den ena passar inte den andra.. forestern duger fint till svenska fallskärmsjägarskolan(heter inte så längre.. svårt att lära gamal hund..) så den är väl testad i svåra förhållanden och vi vet att försvaret föredrar utrustning med lång hålbarhet. Det finns en del myter om att det är skillnader på försvarsversionen och den civila men enligt taiga så är det just myter och inget annat..
 
Det finns en del myter om att det är skillnader på försvarsversionen och den civila men enligt taiga så är det just myter och inget annat..

Det är långt ifrån en myt, Forester och FJS02 är mer eller mindre samma jacka. Men sen fanns en Rip Stop version som hette RS05 men nu är det CPA07 som gäller och design och material har förändrats lite. Bl.a så har jackans nedre fickor och fickorna på ärmarna ändrats. Sen så hr byxorn rediga fickor med rejäl dragkedja. Inga skillnader som gör någon större skillnad.
 
Det är långt ifrån en myt, Forester och FJS02 är mer eller mindre samma jacka. Men sen fanns en Rip Stop version som hette RS05 men nu är det CPA07 som gäller och design och material har förändrats lite. Bl.a så har jackans nedre fickor och fickorna på ärmarna ändrats. Sen så hr byxorn rediga fickor med rejäl dragkedja. Inga skillnader som gör någon större skillnad.

där ser man, där ser man.. personalen på Taiga hävdar motsatsen men det kan iofs ligga i min frågeställning.. jag tar dig på orden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
silly Norröna recon on Kläder 3
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
henkepenke86 Mountain Hardwear Recon Jacket Kläder 0
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.