Norröna Recon Pack 125 l impulsköp.

Jag har också en Recon som jag använt ett år nu. Tycker att den är kanon och det är verkligen en rejäl ryggsäck.

Jag köpte Norrönas regnskydd till min då jag vill ha allt torrt.

Jag har hittills inte behövt sidopåsarna när jag vandrat och ändå aldrig haft några problem att få plats med allt inuti säcken. Jag har väl burit som mest 27-30kg i den.
 
Jag har också en Recon som jag använt ett år nu. Tycker att den är kanon och det är verkligen en rejäl ryggsäck.

Jag köpte Norrönas regnskydd till min då jag vill ha allt torrt.

Jag har hittills inte behövt sidopåsarna när jag vandrat och ändå aldrig haft några problem att få plats med allt inuti säcken. Jag har väl burit som mest 27-30kg i den.

Vad är det för regnskydd och vart säljs det? Jag tror bestämt jag behåller säcken. I love it. Gillar saker som är så gediget byggda.
 
Ibland blir det så att 40-50 kg ska transporteras väglöst. Då tycker jag att Recon pack kommer till sin rätt.

På den årliga höstturen i fjällen brukar vi äta och dricka gott dvs inget torkat. Då väger packningen ca 30 kg. I år användes en fjällräven gyro från 80-talet. Samma mängd mat och utrustning medfördes men Gyron väger 2,5 kg mindre än Recon. Det motsvarar ett lätt och rymligt tält...

Komforten med 30 kg i Gyrosäcken är utmärkt, men 50 kg vågar jag inte bära i den. För någorlunda normala vikter är de dock funkis för mig.

...en beg gyro i fint skick hittar man för 500 och då har man råd med det lilla tältet också ;)...

//J
 
Du har köpt världens bästa ryggsäck, grattis;-) Den är utvecklad för fjärrspanings-trupper i polarområden och Norges specialsoldater FSK/MJK. Lättpackare ser denna ryggan som en big no-no, men om du vill vara ute länge långt ifrån civilisationen så är det den ultimata transportören. Vad det gäller regnskydd så är det bättre med flera små olikfärgade vattentäta packpåsar än en stor
 

Bilagor

  • LangtMedTungSekk.jpg
    LangtMedTungSekk.jpg
    30 KB · Visningar: 6,306
Du har köpt världens bästa ryggsäck, grattis;-) Den är utvecklad för fjärrspanings-trupper i polarområden och Norges specialsoldater FSK/MJK. Lättpackare ser denna ryggan som en big no-no, men om du vill vara ute länge långt ifrån civilisationen så är det den ultimata transportören. Vad det gäller regnskydd så är det bättre med flera små olikfärgade vattentäta packpåsar än en stor

Den ryggsäcken på bilden du länkat till stämmer bra in på din text, Dessvärre är den en annan modell (3:e gen.) som finns på marknaden nu. Och som jag (visserligen) förutsätter att TS har köpt.
 
Du har köpt världens bästa ryggsäck, grattis;-) Den är utvecklad för fjärrspanings-trupper i polarområden och Norges specialsoldater FSK/MJK. Lättpackare ser denna ryggan som en big no-no, men om du vill vara ute länge långt ifrån civilisationen så är det den ultimata transportören. Vad det gäller regnskydd så är det bättre med flera små olikfärgade vattentäta packpåsar än en stor

Håller med om regnskydden.

Säcken på bilden är inte den recon pack som säljs i handeln, det är föregångaren med rörram som syns, den militära no-namevarianten. Norrönas version är grön och säljs tyvärr inte någonstans längre, den är både välgjord och skön att bära tungt med. Kamoversionen är en lowest-bidder-säck och det råder delade meningar om dess företräden...vikten är dock minst densamma som på norrönas dvs tung ;)...

//J
 
Rätt köp!

Håller med det som andra har skrivit - bärsystem före vikt. Case in point: Under vår bröllopsresa för några år sedan gick vi norra Kungsleden, då fortfarande med min 10 år gamla Berghaus Atlas på >100 liter). Det var fotoutrustning och någon flaska vin (2?) och annat gott och blandat i säcken, framförallt tokmycket Real turmat (vi tänkte gå i 2,5 veckor). Iaf kom jag upp i ca. 32-33 kilo i min 10 år gamla Berghaus Atlas. Kungsleden norra är något stenig om man säger så, iaf tyckte inte jag att Atlasen var skön längre (man blir ju äldre också, fötter och rygg sa iaf till efter en vecka). Jag upplevde just det där att den inte riktigt avlastar nedre ryggen på samma sätt som jobbigt, eller att höftbältet inte riktigt pallade vikten. Fast den gjorde det ju så klart bättre än försvarets fina ryggsäckar för 20 år sedan... men då var man yngre, haha.

På tillbakaresan köpte jag en av de sista Norröna Gen2 Recon jackor i Narvik för halva priset. Imponerad av jackan* kollade jag in Norrönas Recon Pack 125 (den med ram) i affären också och packade ca. 30 kilo tältkåtor mm i den på plats. Jag trodde inte jag hade lastat 15 kilo ännu - en sådan skillnad tyckte jag att det var. Självfallet köpte jag senare en Recon Pack - dock har jag inte ännu haft den på riktig långtur, men det känns tryggt att den kan sluka ett Tentipi Safir 9 och fortfarande ha plats över till sovsäck, kök, mat för några dagar, en yxa, en Katadyn filter etc. - jag tycker säcken är helt suverän.

Ryggsäcksnörd som man är så erkänner jag att jag sneglar på en Berghaus Crusader som efterföljare till den nu utslitna Atlasen - för "korturer"... :)

J.

rätt kul med Recon Jackan: man får i en fullstor iPad i innerfickan - plus en systemkamera med två objektiv i sidofickorna... om jag någonsin i mitt liv måste flyga RyanAir igen har jag den jackan på mig - oavsett vart resan går!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Schneeberger BD Ice Pack eller Crux AK50 Transportera 1
echo6 Black Diamond Shadow Pack Transportera 0
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.