Norrlandståget

Efter att sedan 1995 rest sträckan Malmö/Lund - Boden 4-8 gånger/år så upplevde jag förändringen när man gick över till upphandling av norrlandstrafiken. Det blev ett lyft när tågkompaniet tog över från SJ; bättre service, billigare och enklare priser, bättre utbud i restaurangvagnen. Jag tyckte det sen var synd när Connex/Veolia tog över, men de bibehöll relativt billiga priser och körde med en "riktig" restaurangvagn. Och även om jag föredrog tågkompaniet, så var det bättre än när SJ körde i alla fall. Därför kände jag en viss sund skepticism nu när SJ åter tagit över norrlandstrafiken och det finns visst fog för mina onda aningar; priserna har höjts ganska rejält (såvida man inte bokar låångt i förväg) och när jag för två veckor sedan reste upp från ett bröllop i Sthlm och på kvällen tänkte gå till restaurangvagnen, så visade det sig att en sådan inte fanns. Jag säger som Sverker, "ska det va så här?".

En sak som dock är glädjande är att veolia/connex kommer köra Lapplandståget direkt Malmö - Narvik respektive Göteborg - Narvik (via Sthlm). Tyvärr bara ett fåtal avgångar, men nästa gång jag ska åka tåg så ska jag försöka pricka in att resa med dom för inte bara slipper jag byte, det blir billigare också. 749 kr i liggvagn för sträckan Malmö-Boden. Sthlm C - Boden C kostar 649 kr att jämföras med SJ som tar 809 - 1064 kr beroende på avgång.

Slut med missnöje för i dag, nu står laxfiske i råneälven på dagens schema! :)

/David
 
Ssch, David. Väck nu inte den SJ-lojala björn som sover (med ena ögat öppet).

Krama din kudde hårt och upprepa efter mig: "det är inte dyrare med SJ, det är inte dyrare med SJ.."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nygammal aktör på norrlandståget Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.