Normalt beteende?

Hallå!
Vaknade imorse av ett liv som ej går att beskriva,lät som nån höll på att riva hela mitt
vardagsrum,yrvaken går jag upp och i fönstret sitter mina 2 katter och ser helt galna ut.
Det drev blomkrukor och jord om vartannat i hela fönstret och på golvet.
Innan jag ens hinner tänka på varför det ser ut som ett bombnedslag,ser jag en helgalen
fågel som bokstavligt talat försöker attackera katterna genom rutan,gång på gång.
Efter ett tag lugnade fågeln ner sig och satt sig åter i min blomlåda som hänger på väggen
nedanför fönstret och pang så får hann syn på en av katterna som går till andra sidan av fönstret och han försöker attackera igen.
Fågeln lugnar ner sig igen och jag tänkte springa och hämta kameran men då fick han syn på mej så något foto hann jag ej ta.
Han flög iväg över gräsmattan och in i skogsdungen.
Fågeln hade en vingbredd på ca 1m kanske lite mer och vad jag kunde bedöma såg den ut att
vara ca 40-50cm hög,har kikat på massa bilder och tycker att ormvråken ser identisk ut med den här fågeln.
Gick ut och tittade när fågeln flög iväg,min blomlåda ser ut som ett slagfält,rutan är repad och fönsterblecket är trasigt.
Nu undrar jag om detta är ett normalt beteende och finns det chans att den kommer tillbaka?
Är ju lite skraj för mina katter då dom inte är särskillt stora utan väger mellan 2-3kg.
Bor i Dalarna och brukar se stora fåglar cirkulera här ibland men hade inte förväntat mej en galen fågel i min blomlåda.
Hoppas nån kan svara :)
 
jevlar.. vi har mycket rovfågel hemma.. har haft problem med att dom tar både höns och ankisar.. men kattorna ger dom fan i.. jag skulle inte rekomendera en fågel att ge sig på en katt, hellre en mindre hund.. katter e riktigt hårda, även små kattor.. låter hur konstigt som helst..
 
Nej det är inte direkt något man förväntar sig att se när man just stigit upp ur sängen och fortfarande ser suddigt.
Hoppas bara att det var en engångsföreteelse,nog för att det alltid är trevligt att se rovfåglar men
kanske inte på detta sätt :)
 
Ok,låter bra,med tanke på storleken så borde inte en katt vara så svårt tänkte jag.
Det var ju inte direkt den minsta fågeln jag skådat men hoppas katterna går säkra.
Undrar iaf fortfarande varför den var så galen efter katterna och om det verkligen är
normalt att dom uppför sig så konstigt som den gjorde.
 
En pippi

som vant sig vid att glas skyddar den mot allt, kan bli överdrivet aggresiv, jag känner till en blåmes som retade små hundar och en uggla som störde oss när vi satt och åt....
Men speciellt vanligt lär inte beteendet vara, jag har sett en falk ta katt i MÖ men det var ute och katten var ruskigt mager och skabbig.
 
Fick svar ganska snabbt där och så här skrev han
* Årets ungfåglar, t.ex. av duvhök, kan göra så här i ren, skär och skrikande hunger. Unga rovfåglar blir inte längre matade av sina föräldrar vid den här tiden på året och nu börjar en kamp för att överleva.
Efter många misslyckade jakter, "på normalt sätt i normala miljöer", är skyggheten utslagen på grund av hungern och då tar den unga rovfågeln till ovanliga metoder för att få mat.
* Under hösten är det många hönshus som får hökar och vråkar på besök - i de flesta fall är det hungriga ungfåglar, men även äldre rovfåglar kan göra så i ren desperation.

* Ursäkta, glömde dina avslutande funderingar!
* Rovfåglar kan inte flyga iväg med så tunga byten som 2-3 kg, men deras långa klor kan punktera lungor och orsaka svåra mjukdelsskador.
* En havsörn har stora svårigheter att lyfta med en ejder, som väger 1,5-2,0 kg.
En mindre rovfågel försvinner inte med katterna ...
 
Vi ser ju samma sak bland många andra djur. Vilsna älgkalvar som kommer in i samhällen på våren, och unga varghanar som vandrar långa sträckor, och är relativt oskygga.

Men skall en rovfågel kunna döda ett större däggdjur, så behöver den ofta överraskningsmomentet, så att den också kan använda farten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tord Hoppe Vildsvins beteende i mörker? Vilda djur 9
friluftsrookie Beteende vid möte med rådjur och älg Vilda djur 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.