Nokia 5210?

Har precis tappat bort min utmärkta Ericsson R310. Är det någon som provat Nokias 5210?

Hur tålig är den?
Hur mycket vatten tål den?

/p
 
Ingen egen erfarenhet, men...

En kompis till en fd. kollega stegade in i eb butik för att titta på Nokia 5210 strax efter lanseringen. Han attraherades av möjligheten att köpa en någorlunda tålig telefon. Försäljaren skulle demonstrera hur tålig den var och släppte den i golvet från ca. 1m. Telefonen gick i "tusen bitar" och slutade ganska permanent att fungera... ;)

För egen del så är jag väldigt skeptisk till att kombinera "funktionen" utbytbart skal med stryk- och vattentålighet. Jag tycker att det ligger en uppenbar konflikt i att kombinera dessa funktioner.
Rent allmänt så tycker jag f.ö. att Siemens ME45 verkar klart intressantare.

Recensera gärna den telefon du till slut köper så att man vet vad man ska köpa när man förlorar sin R310:a... :)
 
pjurka; sa:
Har precis tappat bort min utmärkta Ericsson R310. Är det någon som provat Nokias 5210?

Hur tålig är den?
Hur mycket vatten tål den?

/p

Jag uppever den som väldigt tålig, stutsar fint när man släpper den, och efter c:a 2 timmar och 5 minuter (tiden för ett 40° standardprogram i vår tvättmaskin) i vatten så fungerade den efter uppladdning av batteriet...
Varm som tusan blev den iofs, så något i effektsteget i sändaren ogillade väl vattnet, men fungerade gjorde den.
1200 rpm gör centrifugen och det klarade den oxå!

Tycker dock inte att programvaran i den är helt ok (lite bakvänd jämfört med mina andra Nokia). Speciellt irriterande är när man aktiverar någon profil så kör profilens skärmsläckare över den med den STORA klockan som är väldigt bra.
Termometern (!) stämmer inte särskilt bra.

Ska man ha ett riktigt monster, så kan man få Ericsson 250s Pro för 1890kr.

Har ingen direkt erfarenhet av R310, så jag ger mig inte på en jämförelse mellan 5210 och den, men 5210 är kanske lite mer "livsstilsbetonad" än 310...

Men jag avråder inte från att köpa Nokia 5210.

/Ulf
 
mkt vanlig här i Hki

många använder 5210 här i Nokias hemland, har dock hört lite gnäll om att den kan läcka in fukt efter ett tag eftersom packningen mellan skalhalvorna är lite utsatt för damm/smuts om man plockar isär den då och då...

Har en 310 själv, som fungerar prima men gummit på framsidan har släpt lite... Funderar på en ME45 istället. Har 310:an något andrahandsvärde?

Vad kostar 5210 resp. ME45 i Sverige ( utan abonemang)?

MVH

Hasse
 
Jag valde me45!

Shockstone; sa:
Vad kostar 5210 resp. ME45 i Sverige ( utan abonemang)?

MVH

Hasse

Båda två ligger på knappt 2500 SEK.

Jag valde mellan dessa två telefoner tidigare i somras och valet blev Siemens Me45. Dels för att den har GPRS och IR port samt att den har längre Stand by tid (300h) vilket normalt blir en dryg vecka med mina telefon vanor. Det enda jag kan klaga på är knapparnas storlek, man missar dem ibland. Ett stort plus till är almenackan. Det var inte avgörande för köpet men har nu mer blivit ovärdelig.

/Robert
 
Jag har själv en 5210 och tycker att den
är liten och smidig,men jag har inte testat den...
jag har inte använt nokia förut så menyerna och hur man skriver sms är nytt för mig...det tar inte lång tid att vänja sig! Har inte hittat några programvarufel..!!
-termometern är ingenting är lita på (dommänskliga sinnernafunkar bättre)
+ljudet är helt ok
-har du stora händer så köp något annat!!!!
telefonen är ingenting att lita på till 100%....

Mera recensioner hittar du på
http://www.pricerunner.se
 
R310

det var verkligen synd att du tappade bort din fina Ericsson mobil. jag har en sådan själv som jag är väldigt nöjd med den har allt en mobil hehöver. Jag tycker inte 5210:an väger upp till sitt namn den verkar inte palla en smäll från 1m höjd efter att jag granskat min kompis mobil. R310: är den ända mobil jag vet som har Gore-tex membram i gummit

P.S Om jag tappade bort min mobil så hade jag köpt en ny R310 eller en R250pro.
 
Ny R310?

Tyvär så har Eriksson lagt ner tillverkningen. Dumt!
Kan man inte täta sin 5210 med silikon i skarven? Det är inte så starkt så det borde gå att få isär den iallfall.

/Nöjd 310 ägare
 
5210

Att täta den med silikon skulle nog inte hjälpa så mycket,vatten och smuts kan endå ta sig in genom bottenkontakt och hålen för micken.
 
R250

Hurdan är R250?
Vad skiljer den från 310?

Jag fattar inte varför Ericsson lagt ned tillverkningen av 310:an - helt råpuckat.

Jag var så otroligt nöjd med min. Den har funkat att bada med (voltade med kajaken och låg i vattnet skapligt länge).
Har tappat den i gatan x antal gånger (och dessutom kastat kubb med den - jag behövde en extra pinne...)

Så helst skulle jag vilja ha en ny 310 - någon som vet en affär i Sthlm som fortfarande har nya 310:eek:r kvar?

/p
 
Re: R250

pjurka; sa:
Hurdan är R250?
Vad skiljer den från 310?

Jag fattar inte varför Ericsson lagt ned tillverkningen av 310:an - helt råpuckat.

Jag var så otroligt nöjd med min. Den har funkat att bada med (voltade med kajaken och låg i vattnet skapligt länge).
Har tappat den i gatan x antal gånger (och dessutom kastat kubb med den - jag behövde en extra pinne...)

Så helst skulle jag vilja ha en ny 310 - någon som vet en affär i Sthlm som fortfarande har nya 310:eek:r kvar?

/p

R250s PRO är den stryktåliga mobiltelefonen för yrkesarbetande, till skillnad från R310 som är mer en fritidsmodell. R250s PRO skall alltså tåla MERA än R310


Kolla på http://www.sonyericsson.com/se/spg.jsp?page=start

För att hitta återförsäljare kan man dels söka hos Ericsson eller hos Pricerunner

http://se.pricerunner.com/phones/mobile-phones/browse/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Extern antenn nokia 5140i Utrustning allmänt 3
Karvonen Nokia 5140, fryser? Utrustning allmänt 9
norpan_ Nokia Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.