erila107; sa:
Hej!
Jag och min tjej funderar på att vandra mellan Nikkaluokta och Riksgränsen. Vi tänkte gå:
Nikkaluokta -> Vistas -> Alesjaure -> Unna Allakas -> Riksrgänsen.
Är det någon som testat den turen?
Jag har själv vandrat en del och känner att det inte borde vara några problem för mig. Men för tjejen är det första gången och jag vill inte skrämma livet ur henne på direkten.
Sen funderar jag på vilket riktning man ska gå. Söder till norr eller norr till söder. Några förslag.
Har själv gått de vägarna. Från Nikka kan man ta båt och "slippa" en del av grönslyret. Mellan Unna Allakas och Alesjaure kan man (tar direkt ur minnet nu) gå mera rakt på, strunta i leden, få lite höjd och riktigt fina vyer. Riksgränsen - Unna Allakas är fint. Om jag minns rätt kan det delvis vara småkrångligt med orienteringen den biten man går längs med gränsen. Själv hade jag dimma mest hela tiden där. Lite små stenras att klampa över, inget farligt som jag såg det. Det finns ett vadställe (tror det är 3 stycken eller nåt sådant markerade på kartan BD6 numera), hette det Valfåjokka eller nåt sånt. Ta inte det längst till öster är nog rekommendationen, ligger precis innan en fors, kan vara strömt.
Jag gick turen Riks-Unna-Ales-Vistasstugan-Kaskasavagge-Tjeurolako-Tarfala-Keb-Nikka första gångne jag var ute på en längre tur. Gick ensam den gången. Då hade jag bara varit ute på lite helger och g långhelger innan och det tycker jag var bra. Även om någon annan (du i det här fallet) har vana så kan det vara bra om man vet vad man själv tycker om att vara blöt, ha en rygga på ryggen, bli lite stel av liggunderlag osv osv osv.
Om jag var du skulle jag satsa på något lite mildare, varför inte ta korta turer från/runt en fjällstation i stället, lite mer "prova-på" i lagoma portioner. Fjällen försvinner inte så blir hon heltänd på fjällvandring så är ju nästa års semester redan bokad!
Satsa på att få med dig lite jordgubbar, chokladkakor och konjak att bjuda på i tältet!
Smält chokladen, doppa jordgubbarna, smutta på konjaken! Då kommer du säkert att få tjejen heltänd på fjällvandring.
Lycka till!
Peter P.