Nikkaluokta-Kaitumjaure via Larkincohkka

Hej!

Som en del av sommarens fjällvandring behöver jag ta mig från Nikkaluokta till Kaitumjaurestugorna. Jag vill gå utanför större leder och funderar därför på att gå söderut upp på Larkincohkka och därefter västerut för att så småningom hamna på Kungsleden via Kaukulvagge. Det ser görbart ut på kartan, men det jag tycker är svårt att avgöra är om några av jokkarna som behöver passeras (Guodekvaggejohka, Skarttajohka, Liddujohka etc.) kan vara svårvadade. Är det någon som gått sträckan och vet om det finns några svårigheter? Något speciellt vägval som är att rekommendera?

Turen kommer ske andra veckan i augusti.

Tack på förhand!

mvh
Johan
 
Hej!

Som en del av sommarens fjällvandring behöver jag ta mig från Nikkaluokta till Kaitumjaurestugorna. Jag vill gå utanför större leder och funderar därför på att gå söderut upp på Larkincohkka och därefter västerut för att så småningom hamna på Kungsleden via Kaukulvagge. Det ser görbart ut på kartan, men det jag tycker är svårt att avgöra är om några av jokkarna som behöver passeras (Guodekvaggejohka, Skarttajohka, Liddujohka etc.) kan vara svårvadade. Är det någon som gått sträckan och vet om det finns några svårigheter? Något speciellt vägval som är att rekommendera?

Turen kommer ske andra veckan i augusti.

Tack på förhand!

mvh
Johan

Hej!

Förra sommaren gick jag från Nikkaluokta en bit mot Tjuonajåkk och sneddade därefter sydväst över Larkinlahku, upp mellan Urtticohkka och Tjäpet-tjåkka, och sedan rakt västerut från Urddijavri (norr om sjön finns underbart fina tältplatser!).

Jag valde att inte gå genom Savuvagge, då Claes Grundsten skriver att den är full med videsnår och sumpmark.

Guodekvaggejohka kanske kan bli lite besvärlig, men då får det nog ha regnat en hel del innan.

Skarttajohka går lite högre upp i en kraftigt nedskuren ravin, och där får vattnet ordentligt med fart, men om du siktar på att gå på sydsidan om Skarttoalgi bör det ha lugnat sig lite (jag korsade jokken på en snöbrygga på ungefär 1000-metersnivån).

Liddujohka har jag ingen förstahandsinfo om, men eftersom det inte är så stora avrinningsytor uppströms så borde det inte vara några problem att ta sig över. Men se om du kan få bättre svar av någon som kommit över (eller inte).

Jag tycker området söder om Ladtjovagge är ett av de mer spännande och varierade jag har besökt, samtidigt som det är praktiskt taget folktomt. Såg inte en kotte på en hel vecka.

Trevlig tur!

häpp / Filiokus
 
Hej Filiokus!

Tack så mycket för svaret. Mycket informativt. Gick du ut via Liddujauri? Hur lång tid tog du på dig från Nikkaluokta dit? Vår plan är att ta oss till Kaitumjaurestugorna på två övernattningar (med start från Nikkaluokta på eftermiddagen då bussen kommer fram) - låter det rimligt?

mvh
Johan
 
Jag gick också den vägen förra sommarn i mitten av juli.

Savvuvagge var inte alls farligt snårig, men jag skulle nog föredra Filips vägval där så här i efterhand eftersom jag fått känslan av att naturen är mer intressant den vägen.

Skarttajohka var ett 'riktigt' vad med 30-40cm rejält strömmande vatten. Jag gick över ungefär vid renvaktarstugan utan några större problem. Då var dock vattenflödet extremt högt för att vara efter snösmältningen.

Liddujohka minns jag inte mer än där fanns några fina vattenfall, så den beredde nog inte några vadningsproblem...

Gavgulvagge däremot är ordentligt snårig bitvis men det går att hitta stråk med mindre vide här och där. Jag hade dessutom ofattbara mängder mygg just där, så den dalen vill jag inte veta av längre... Bäst är nog att försöka hålla sig uppe på de grusåsar som ligger mitt i dalen så mycket som möjligt. Det är ingen ide att försöka gå ovanför videt i sluttningen.

Lite bilder och så kan du hitta på min fjällsida: http://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1007&B=bilder
 
Hej Filiokus!

Tack så mycket för svaret. Mycket informativt. Gick du ut via Liddujauri? Hur lång tid tog du på dig från Nikkaluokta dit? Vår plan är att ta oss till Kaitumjaurestugorna på två övernattningar (med start från Nikkaluokta på eftermiddagen då bussen kommer fram) - låter det rimligt?

mvh
Johan

Hej!

Såhär såg min rutt ut:

Dag 1, eftermiddag: från Nikkaluokta längs leden mot Tjuonajåkk till tältplats strax sydost Larkincohkka.

Dag 2, eftermiddag: sydväst över Larkinlahku till tältplats på sluttningarna ner mot Urddijavri.

Dag 3, eftermiddag: förbi Urddijavri (håll höjd så slipper du sankmarkerna längre ner) och vidare västerut mot tältplats på hyllan mellan Savuvardu och Skarttavardu, på sydsidan av Skarttacohkka.

Dag 4: dagstur till topparna på Liddubakti, Skarttoaivi och Skarttacohkka med kamvandring.

Dag 5: upp över sadeln mellan Skarttoaivi och Skarttacohkka och ner i Ladtjovagge, förbi Kebnekaise fjällstation och bron över Darfaljohka, och rakt österut på sluttningen till tältplats på Darfaloalgi.

Dag 6, förmiddag: österut på Cievrracohkkas sydsluttning, över sadeln mellan Cievrracohkka och Karmaspakte, och därifrån längs den markerade stigen till Nikkaluokta.

Anledningen till den sena starten dag 2 och 3 var kompakt regnande och dimma. Inte så mycket att orientera efter i de krokarna, så det kändes rätt gôtt att trycka i tältet, sova ut ordentligt, läsa och lösa korsord.

Det är möjligt att man skulle kunna trycka på rätt ordentligt och nå Urddijavri på en dag, och därefter på en dag nå fram till bron över Tjäktjajåkka eller kanske tillochmed till Kaitumjaurestugorna. Men terrängen den vägen jag gick är överraskande varierad, med allt från helt släta gräshedar till ganska kämpig blockterräng, så det är lite svårbedömt hur lång tid det tar. Beräkna tre eller fyra dagar från Nikkaluokta till Kaitumjaurestugorna, så får ni lite mer marginaler, eller möjligheter till roliga dagsturer och toppbestigningar.


häpp / F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.