Niak österifrån????

Ska vandra i Sarek denna vecka från lördag och undrar om det är någon som gått från Guhkesvagge vidare upp på Niak österifrån (och gå upp norrifrån)? Vi planerar att gå den norra sidan i Guhkesvagge. Ska vi gå till sjön OarjepTievrajaure och därefter gå västerut mot renvaktarstugan? Hur är jokkarna där? Var går man över de tre jokkarna som rinner från berget strax öster om Niak? Ska man gå öster eller väster om sjön uppe vid Niak? Vi tänkte tälta där uppe, har läst att det ska vara fint. Efter Niak ska vi gå igenom Siergavagge. Är det lämpligt att följa Niakvagge ner och vada jokken längst ner?
 
Se mitt svar här.
Betr. tälta vid sjön. När jag gick där var marken ganska så fuktigt, men att tälta är inte omöjligt.
Läs gärna här. En fantastiskt fin hemsida.

/ Bertil
 
Niak österifrån???

Tack Bertil för snabbt svar och fantastiskt noggrann beskrivning av hur vi ska gå!!!!!! Några frågor till: Vaden öster om Niak var inga problem eller? Har du hört något om vattenflöden i Sarek i år?
 
uppför Niak

Många obehagligt rullande rörliga stenar när vi gick upp en gång i världen.Uppför kändes väl OK,men lite obehgligt utför igen.Vi kom från "Alkavagge-sidan".
 
Tack Bertil för snabbt svar och fantastiskt noggrann beskrivning av hur vi ska gå!!!!!! Några frågor till: Vaden öster om Niak var inga problem eller? Har du hört något om vattenflöden i Sarek i år?

Jag har dålig koll på vattenflödena just nu i Sarek. Flödena kan ju växla från dag till dag.
När jag gick Guhkesvagge 2010 hade jag inga problem med vaden "öster om Niak". Men jag vadade Vardasjåhkå ganska långt nedströms där vattnet flyter litet lugnare. 2003 gick jag på östra sidan av Guhkesvagge och hade tänkt vada Suottasjjågåsj men det regnade och var ganska bra flöde i jokken, så jag vågade inte vada. Gick då runt Suottasjjavrre och sedan utmed södra sluttningen av Vårdotjåhkkå och väster om Ahkka till Änonjalme.
Jag hoppas ni får en fin tur!

/ Bertil
 
Ska vandra i Sarek denna vecka från lördag och undrar om det är någon som gått från Guhkesvagge vidare upp på Niak österifrån (och gå upp norrifrån)? Vi planerar att gå den norra sidan i Guhkesvagge. Ska vi gå till sjön OarjepTievrajaure och därefter gå västerut mot renvaktarstugan? Hur är jokkarna där? Var går man över de tre jokkarna som rinner från berget strax öster om Niak? Ska man gå öster eller väster om sjön uppe vid Niak? Vi tänkte tälta där uppe, har läst att det ska vara fint. Efter Niak ska vi gå igenom Siergavagge. Är det lämpligt att följa Niakvagge ner och vada jokken längst ner?


Hej, jag ska gå en liknande rutt även jag i slutet av denna vecka. Dock hade jag tänkt gå södra/västra sidan av guhkesvagge istället och upp mot Akka istället för siergavagge. Dock har jag ingen aning om vilken sida som faktiskt är bäst och på vilken sida sjöar etc man ska ta sig där uppe i slutet av guhkesvagge.
Varför valde ni norra sidan?
Startar ni också i Saltoluokta eller var utgår ni ifrån?

PLANERING: SALTOLUOKTA - AKKA

Dag 1.
Ankomst Gällivare ca 8:40 och buss 93 kl 9:00 till Kebnats, ankomst kl 10:55. Båt M/S Langas 11:30 till Saltoloukta. Vandring till första vadet/båten över Pietesaure, upp mellan Rumok och Rasek, över gåhdojåhko-bron för att hitta tältplats bland sjöarna mellan Gähppo och Vouvres.

Dag 2.
Ner mot renvaktarstugan och niendo. Vet att terrängen här kan va lite jobbig och osäker på om det är bäst att hålla sig mot renvaktarstugan till eller mot sjöarna till. Ta bron över Guhkesvaggejokken och slå läger.

Dag 3.
Upp genom hela Guhkesvagge (på södra/västra sidan). Läger någonstans i slutet av Guhkesvagge.

Dag 4.
Ut mot Niak/Kisoris/Varto. Oklart exakt vilken rutt och hur och var man tar sig över eventuella jokkar. Läger någonstans söder om Akkamassivet och öster om kisoris.

Dag 5.
Till Akkastugan på öster sida om Voujaätno.

Dag 6.
Båt från Änonjalme till Ritsem kl 8:10. Buss 93 från Ritsem kl 09:20 ankomst 12:50 Gällivare.
 
Niak -Salto

Hej!
Ja vi utgår också från Saltoloukta. Vi har valt att gå öster om Guhkesvagge eftersom det är färre jokkar där och när vi var vid bron förra året så såg det ut som om de flesta gick denna sida. Förra året avslutade vi faktiskt ungefär som du ska börja vandringen. Vi kom bla från Bierkajaure, gick över bron vid Guhkesvagge, fortsatte österut mot renvaktarstugan där vi slog läger för natten med miljontals mygg. Vandringen mellan bron och renvaktarstugan var inte den roligaste. Vått/sumpigt, högt gräs, svårt att hitta "led". Efter renvaktarstugan till Slugga var det sten, sten, sten. Väl uppe precis nedanför Slugga ändrades planen att gå upp på toppen och hitta toppboken. Det var fruktansvärt brant och höjdskräcken satte in för mig iallafall. Vi hade en trevlig gång till Saltoloukta när vi gick söder om sjön Pietsaure. Kan rekommenderas. Fina vyer hela tiden på höjden.
Lycka till med vandringen!
 
Hej!
Ja vi utgår också från Saltoloukta. Vi har valt att gå öster om Guhkesvagge eftersom det är färre jokkar där och när vi var vid bron förra året så såg det ut som om de flesta gick denna sida. Förra året avslutade vi faktiskt ungefär som du ska börja vandringen. Vi kom bla från Bierkajaure, gick över bron vid Guhkesvagge, fortsatte österut mot renvaktarstugan där vi slog läger för natten med miljontals mygg. Vandringen mellan bron och renvaktarstugan var inte den roligaste. Vått/sumpigt, högt gräs, svårt att hitta "led". Efter renvaktarstugan till Slugga var det sten, sten, sten. Väl uppe precis nedanför Slugga ändrades planen att gå upp på toppen och hitta toppboken. Det var fruktansvärt brant och höjdskräcken satte in för mig iallafall. Vi hade en trevlig gång till Saltoloukta när vi gick söder om sjön Pietsaure. Kan rekommenderas. Fina vyer hela tiden på höjden.
Lycka till med vandringen!

OK vi kanske ses någonstans på vägen då...

jag har läst att det är svårare terräng på östra sidan och att man även måste ta sig över hela guhkesvaggejokken i slutet vilken ju är stor(?) (man går ju hellre över många små jokkar än en stor) Jokkarna på västra sidan är förvisso är många men rätt små vid lågvatten.
Jaja får se vilken väg det blir när jag är där.
 
Att gå över jokken i norra Guhkesvagge var inga problem , lågt vatten vid sjön. Lågt vatten överallt i år. Sitter nu kvar på tåget i Gällivare pga tågolycka framför oss. Se dagstidningar, blir kvar här i natt. Tur vi har sovvagn ! Hinner antagligen inte hem till nya arbetet på måndag.
 
Tågstopp Gällivare är du också med?

Gick på nattåget i Gällivare efter en vecka i Sarek. Stillastående tåg i Gällivare , vi blev kvar över natten!!! Ett oljetåg hade spårat ut framför oss. Fem bussar till Luleå , SJ bjöd på buffé på restaurang , cirka 350 resenärer. Därefter buss till Umeå där tåg väntade. Nu är vi i Sundsvall där pizzor levereras ombord i skrivande stund. Jag vill bara sova!! Blir ett dygn försenad hem. Nytt arbete missas första dagen på. Någon mer som är/var med???
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
brigas I dimman på Niak Fjällvandring 0
pery Vada Suottasjokk vid Niak? Fjällvandring 6
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.