Ni som testat Puma Trailfox

Ska springa Vertex fjällmaraton i augusti och ska det skaffas nya skor måste det ske nu så jag hinner springa in dem. Tror att Puma Trailfox är svaret på denna min senaste konsumtionsimpuls.

Några frågor till er som testat dem (Strykarräven m.fl.):
Hur har kvaliteten/hållbarheten varit?
Hur känns dom på mindre "terrängigt" underlag, typ grus och hårdtrampade stigar?

/ S
 
Kan rekommendera,
Har slitit ut ett par och är inne på mitt andra. De har inte hårdtestats med mycket sly och ris men några fjällmil har det blivit och många stigmil. Har läst att somliga tycker att det är brist på grepp på blöt häll men jag upplever det inte sämre än t.ex. New balance trailskor. (Vad nu det säger). Har inte provat andra.
På stig och väg tycker jag att de upplevs som väldigt bra. De har väldigt mycket löpkänsla med god dämpning. Inte i paritet med vanliga löpskor men det räcker för mig, (73 kg) Genomtrampning av sten etc. har jag aldrig upplevt som något problem trots att uppbyggnaden inte har den hårda sula som t.ex. orienteringsskor har.
Vad gäller hållfasthet på materialet kan jag inte uttala mig om den nya generationen med g-tex. Den gamla har dock hållit väldigt bra för mig.

/Göran (som kommer att köpa sitt tredje par när 2:an är slut)
 
Jag använde ett par trailfox på en veckas tur sarek förra året. Min dom över skorna är att de inte är gjorda för sådan terräng, främst vad gäller hållbarhet. De var helt slut efter 5 dagars vandring. Jag har hört samma sak från bl a försäljare på Runners Store.

Dock är de ju väldigt lätta och sitter bra på min fot i alla fall, men man ska nog hålla sig på stigen / löparspåret.
 
Många mil i diverse terräng

Ja, jag är väl av hävd utsidans störste och mest oreflekterade Trailfox-förespråkare (-propagandist?).

Jag håller helt med om att skorna inte är så hållbara som man kan önska av en terrängsko. Mitt första par blev mycket hårt åtgångna av en bergsmara, men innan dess var de hyfsat oskadade. Mitt andra par har sedan dess klarat sig bra, men de har kanske inte sprungit så mycket i ris. Jag upplever att det är just nötning mot tårna/ovansidan som sliter på dem, att de är veka där. Det är å andra sidan inget unikt för lätta stigskor, har nött ut flera par på samma sätt. Allt som inte är grovt gummi nöts ut, och grovt gummi väger (och släpper ut väldigt, väldigt lite fukt...)

Min andra kritik är just att sulan har halvdåligt grepp på blöt sten. Detta är bättre på årets modell (och i ärlighetens namn har jag sprungit för lite på våt klippa med den för att säkert kunna säga), men om man jämför med flertalet vanliga joggingskor så är det ingen skillnad. Jämför man däremot med OL-skor eller dubbade Icebugs så ligger stigrävarna i lä. Tror att gummiblandningen är lite för mjuk för att få bra grepp vid fukt.

Men, sen har ju skorna ett otal fördelar! Skämt åsido, så är det en av de absolut lättaste terrängskorna som ändå är skön att löpa i. Passformen är rätt smal, och skon sitter som en mockasin tack vare mycket elasticitet ovanför fotknölarna (vilket också håller ute löst grus, vilket jag hört att andra klagat på hos stigrävarna, något jag inte alls skriver under på). Trots vikten är skon uppbyggd med visst hålfotsstöd och rätt bra dämpning. Dag 2 i BAMM06 började med några kilometer längs Rallarstigen, dvs hårdpackat grus. De som sprang i hårda OL-skor grimaserade illa där, på morgonen när man är rejält stel. Så icke jag. På längre (>40min) asfaltsträckor skulle jag undvika stigrävarna (dvs jag skulle ha ett par separata asfalts- och långdistansskor), men grus (om det inte är bilkörd grusväg, vilket är hårdare än asfalt!) är bara att springa. Har med fördel kört dem vintertid, då snön dämpar lite. Ren stig är förstås en baggis.

Vad jag gillar är att de är tillräckligt uppbyggda och tjocka i suldelen för att dämpa och stötta, men såpass tunna att man inte upplever dem som styltor på ojämnt underlag (som t ex mina Asics GT2120 gör), vilket lätt leder till vrickningar. Som G.Stam skriver så upplever jag inte heller att vassa stenar och rötter slår igenom den ändå rätt mjuka sulan, vilket kanske beror på att sulan är såpass tjock. Löpglädje var ordet, och när jag körde seriöst drog jag oftast stigrävarna på teknik-/intervall-/tempopassen. De är kul att springa i, men kan förstås kräva viss infasning om man är vana vid stadiga asfaltskor (som mina GT2120).

Hoppas min ohämmade propaganda gjorde dig klokare. Löpskor har ändå så begränsad livslängd beroende på dämpning mm att jag tycker man kan kosta på sig att testa nya par. För mig blir det ett par Icebugs på BAMM i år, beroende på att jag spår ett h-vetes regnande!

/A.
 
Tack för bra svar!
Testade ett par idag och det var verkligen en upplevelse att få på sig dem jämfört med vanliga löparskor. Tyvärr tyvärr tog den höga kanten i mina fotknölar när jag testade dem på löpbandet. Testade även ett par av förra årets modell men det var en antydan till att de tog i fotknölen de också. Känns så tråkigt eftersom de för övrigt var lite av min drömsko (har säkert Sveriges smalaste fötter, flyter runt i det mesta jag provar).
Tyckte konstigt nog Asics Trabuco satt ganska bra på foten, men det är ju en helt annan typ av terrängsko. Inte alls den där nätta gasellkänslan...
Ska försöka ta mig iväg till Runners store i morgon och testa lite andra modeller.
/ S
 
Håller helt med om att Trabucon är en helt annan typ av terrängsko - den tyngre och stabilare som aldrig slits ut. Den har sina fördelar och nackdelar. Precis som du skriver verkar den sitta bra på smala fötter, vilket inkluderar mina också!

Skav under fotknölarna är ingen höjdare, då får man hitta andra skor.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.