nervösa köpare

jag undrar varför så många kajak köpare är så
nervösa inför inhandlingen av kajaken,
det verkar som det är det sista som ska köpas.
Jag ska berätta om min kajak historia,
kajak 1 köpte jag på vildmarksmässan i Stockholm
97 utan att ha provpaddplat, en Hasle Explorer
en perfekt nybörjar kajak varm och go i kallt vatten.
Våren 98 tröttande vi på denna (frugan kunde aldrig lyfta upp den på biltataket)
På Åland köpte jag 3st kajaker på fabriken
Jannes Glasfiber (17.000) en av dessa sålde jag
till en kompis.
Nu är det så att våra barn har blivit så stora att det räckte inte med 2 kajaker så i våras köpte
vi en Anita K2 utan att ha provpaddlat.
Således har jag köpt 3 st kajaker varav en är provpaddlad i ca.15 min
Det jag menar är att istället för att hyra
en kajak och paddla kan man lika gärna provsitta på land.
Nu är det en skillnad var var ska paddla,
vi paddlar mest i insjö men ska man paddla i havet
så bör man nog lasta i 20-30 kg extra för att kolla
om farkosten är trygg.

Är det så att kajaken går fortarae med barlast,
tillverkaren på Åland - Janne Liljehage påstod
att med 30kg sten i kajakan så gick den snabbare.
 

Guest

Gäst
"Nervösa" är fel sätt att utrycka det på tycker jag. Kanske bättre att uttrycka det med att folk är måna om vad det är för produkt de lägger sina sparade pengar på. Och det är väl inte fel!?

Alla har säkert inte råd att köpa på sig en massa kajaker för att slutligen "finna rätt" i djungeln. På utsidan.se finns ju ett forum där man har möjlighet att fråga folk som har använt produkterna och då få synpunkter från de. Jag tycker bara det är klokt att fråga om man nu undrar över någonting eftersom man inte har möjlighet att provpaddla alla kajaker som finns på marknaden. Genom att fråga kan man kanske iallafall få en viss vägledning vilka kajaker som eventuellt skulle kunna passa. En liten grovsortering innan man ger sig på och testar några få olika kajaker lite mer ingående.

Men visst..det kan ju fungera att köpa en kajak utan att ta reda på vilka behov man har eller efter att överhuvudtaget inte ha provat kajaken. Trist dock om den visar sig vara helt fel och man inte får sålt den på hela säsongen. Då kan man ju paddla i sin helt fel kajak och ångra att man inte tänkte igenom sitt val av kajak lite mer ingående före köp..


/Jonas
 
Missförstå mig rätt, det jag menar är att man kan
inte göra det perfekta köpet med att provpaddla en
massa modeller det är först när man paddlat många
timmar man vet om det om det är bra eller inte.
Där jag bor finns inte möjlighet att hyra måste
åka ca. 20 mil för att hyra.
Naturligtvis har jag läst en massa tester och synpunkter om olika kajaker innan jag köpte mina,
har heller inte obegränsade mängder med pengar.
Dom kajaker jag har är olika, dom finska har liten
sittbrunn och pedaler, vitudden har stor sittbrunn
och styrpinne men jag trivs ändå med mitt kajakval.
Jag skiter i vad det sitter för märke på kajken
jag paddlar för det är en skön avkoppling och en stund
av frånvaro från den grå vardagen.
Tycker att vissa inlägg tyder på en viss
märkeshysteri och har även mött någon paddlare på sjön
som kommit med nedlåtande kommentarer om min kajak.
Köp den kajak ni tycker om opaddlad eller inte om den dessutom är billig desto bättre.
Det finns alltid en köpare om valet blir fel förlusten kanske blir densamma som någon veckas hyra.
 
Stenar!!!

Jag är rädd att den där Janne på Åland fick ett gott skratt på din bekostnad.

Om du inte tror mig, prova att föreslå kajaklandslaget (som ju normalt jagar varenda gram i sina båtar) att ta med sig 30 kilo sten för att öka farten...

Men tack för att du bjöd på den!

mvh,
Jens
 

Guest

Gäst
Nej, man kanske inte gör det perfekta köpet om man provar en mängd olika modeller i endast ett fåtal timmar. Men det är ganska troligt att man har kommit närmare det målet om man provpaddlar olika modeller än om man skulle chansa och köpa utan att ha provat alls...

Men visst..du har säkert rätt i det påståendet att det ibland råder lite märkeshysteri. Det är nog i så fall brist på ödmjukhet skulle jag tro. Kajaker är så personliga ting..dem ska ju nästan vara en förlängning av ens egen kropp. Den kajak man då äger och paddlar får man en nära relation till och kan då kanske inte förstå varför samma kajak inte skulle passa andra lika bra. Man några få verkar ibland glömma bort att vi människor har olika kroppsform, erfarenhet och önskemål. En 10000-kronorskajak i plast kan mycket väl vara både bättre och mer rätt än en 20000-kronorskajak. Allt beror som sagt på den enskilde paddlarens önskemål och tänkta användningsområde.

Själv paddlar jag en Mari 3 Extra (samma som Point 65), vilket är bland det mest billiga (och prisvärda) bland glasfiberkajaker du kan hitta. Den uppfyller tillräckligt av mina önskemål och fungerar fint. Att sedan det finns andra paddlare som inte gillar den accepterar jag. Vi är ju olika!

Lite mer ödmjukhet och förståelse för paddlares olika val av kajakmodell hade alltså varit önskvärt.


/Jonas



[Ändrat av forstheim 2002-08-31 kl 11:00]
 
Dum fråga får dumt svar,
det borde jag ha förstått att man inte stoppar sten i kajken om man ska tävla.
Men håller en tungt lastad kajak farten bättre än en lätt.
/Ove
 
Intressant fråga!

Mina egna förberedelser inför kajaköpet bestod i att spana lite på Älvsjö-mässan i våras, snacka lite med säljarna därest och därefter åtminstone bestämma mej för att jag skulle köpa en kajak överhuvudtaget.

Jag var och provsatt en Hasle Explorer på ett betonggolv.
Sen var jag och provsatt en Point på ett annat betonggolv.

Jag bestämde mej för Pointen då jag tyckte det var trevligare med en blank båt. :)
Det var väl det hela, har jag för mej...

Att provpaddla olika båtar kände jag inte för. Jag litar nämligen inte på min förmåga att registrera, minnas och sortera upp alla olika intryck ett sådant förfarande skulle innebära.
Andra litar kanske på sin förmåga lite mer, vad vet jag.

Sedan har vi detta med hur båten känns med full last: Jag skulle än mindre idas lasta alla dessa båtar och väga in faktorer som olika paddlar, olika sjöförhållanden och inte minst min för stunden rådande sinnesstämning etcetera.

Jag har tjafsat om detta förr:
För min del så gäller att jag inte fokuserar så mycket på grejorna som på min egen förmåga att hantera dessa.

Man kan väl anpassa sej lite till sakerna också? Både mentalt och fysiskt, menar jag!
Så himla kinkig får man ju inte vara!

Det viktiga var ett vettigt pris, lastvolym och att jag satt bra och kunde komma i och ur utan för mycket trixande.

Jag kan ha haft tur, men hursomhelst så är jag fortfarande nöjd i all min anspråkslöshet.

Mvh
Strmbrg,
 
Sjysst attityd!

"Jag skiter i vad det sitter för märke på kajken
jag paddlar för det är en skön avkoppling och en stund
av frånvaro från den grå vardagen."

I varje fall tilltalar den mej!
Det är för mycket prylfixering i samhället!
Det är för mycket tilltro till att saker för mer pengar är bättre!
Det är för mycket tilltro till att man måste ha det bästa!
Det finns för lite insikt i hur prissättning går till!
Det finns för lite insikt i hur man bedömer saker utan att titta på prislappar och märken!
Det finns för mycket fokus på tekniska data och smådetaljer!
Det finns för lite fokus på helheter!
Det finns för mycket tilltro till sin egen förmåga!
Det finns för lite insikt i sina begränsningar!

Men annars är jag rätt snäll...
:)

Strmbrg,
 
Ju tyngre desto snabbare...?

Balk; sa:
Det borde den göra.
Större rörelseenergi i förhållande till vattnets motstånd.

Nu var det ju rätt länge sen jag läste fysik men detta påstående motsägs av det faktum att maratonkajaker väger 7-8 kg jämfört med deras motsvarigheter för kortdistansrace som väger ca 12 kg. Nu är ju i och för sig minimivikten för en race K1:a 12 kg medan det inte finns någon minimivikt för en maratonkajak. Men om högre vikt gav högre fart så skulle väl maratoneliten välja en racekajak på 12 kg istället för att betala betydligt mer för en maratonkajak på 7-8 kg? Att hålla farten uppe är ju precis vad en maratonpaddlare sysslar med, ofta i mer än 30 km..
[Ändrat av mielo 2002-09-04 kl 21:36]
 
Ang. massa och att hålla farten

Ju högre massa desto mer kraft krävs för att accelerera, även "negativt" dvs. retardera, ett föremål. Naturligtvis spelar andra faktorer in men i den givna situationen så är ju föremålet en kajak som är nästintill oförändrad bortsett från massan. Detta innebär att skillnaderna i friktionskraft är relativt försumbara.

Blev detta någorlunda förståeligt?

Det kan underlätta att fundera över hur lätt det är för stora båtar att bromsa in... :)
 
Vikt/tyngdpunkt/fart ?!

Högre vikt är långsammare, ja. Åtminstone om man avgränsar frågan enligt ovan inlägg.

Men, om du har en alltför rank kajak så att du inte kan arbeta med rätt teknik så kan kanske en tyngdpunktssänkning (med medföljande högre vikt) ge den "trygghet" som medger effektivare paddeltag och högre hastighet.

Jag bara "spånar" här, men jag pratade med en motionspaddlare i helgen som (utan att blanda in vikten) menade att alltför (för någon vemsomhelst) ranka kajaker gav mer trubbel med bra och kraftfull teknik än en lagom rank och snabb.

Vikt/tygndpunktshypotesen har jag alltså själv adderat.
Vet nån? Vad tycker/tänker ni?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.