Min då 22-årige son vandrade för fem år sedan i Everestområdet i fyra veckor. Nu kommer jag att vara där hela april. Jag är lärare just för naturvetare och inser att det är lättare för mig att ta tjänstledigt (fastän det kostar) än för dig som elev. Kläm in en vandring mellan gymnasiet och högskolestudier i stället.
Din far kan nog detta men jag säger det ändå: Ska du till t.ex. Everests basläger tar vandringen dit 10-12 dagar plus kanske (mag-)sjukdagar. Vandringen är inte lång i kilometer, men det tar tid för kroppen att vänja sig vid höjden. Därför får du inte stiga mer än c:a 300 m mellan varje övernattning. Det går alltså inte att göra det t.ex. under ett påsklov, utan det måste få ta 2-3 veckor, gärna mer så att man kan besöka även andra dalar, t.ex. den vackra Gokyodalen och några trekkingtoppar där (ingen regelrätt klättring) när man ändå är i området.
Läget är detsamma om du ska vandra runt Anapurna. Du ska även där upp till 5400 m, precis som Everests basläger, och det måste få ta tid.