Nelo Navigator

Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe meg en ny kajak. Jeg er ganske tung (100 kg), 180 lang og liker å dra på langtur. Et av alternativene jeg ser på er Nelo Navigator. Er det noen som har erfaring med den. En av mine bekymringer er det lille volumet i akterdelen. Vil det skape problemer i medsjø? Jeg har hørt at bølgene kan skylle over kajaken bakfra på grunn av det lille volumet. Ellers var kajaken god å padle.
De andre alternativene jeg vil prøve er Epic 18', kajaksports Artisan Millenium og Viviane og Seda Glider og Impulse. Råd og tips om disse eller andre alternativer mottas med takk.

Mvh Trond Glesaaen
[Ändrat av tglesaaen 2004-07-22 kl 07:23]
 
Jag kan inte svara på hurvida kanoten uppför sig, men däremot har jag åsikter om Nelos kvalitet. För året fäster Nelo all inredning med konstruktionslim vilket inte fungerar något vidare. BKK köpte fyra Nelokanoter denna sässong och alla har haft problem med limfogar som släpper. Försäkra dig om att alla delar fästs med epoxy när du beställer en Nelokanot.
Som släproder får man som standard Kajaksport Navigator. Rodret fungerar mest som däcksprydnad och funktionen är minimal. Vi var tvungna att byta roder för att få den kanot som var utrustad med detta funktionsduglig. Jag har hört att även andra personer har haft problem med detta roder på bl.a. Skimkajaker. Visst är det skrämmande att till synes seriösa kanottillverkare säljer kanoter som ej fungerar som man kan förvänta sig. Kajaksport säljer sitt släproder på företagets goda rykte.
Nelo tillverkar för övrigt väldigt fina och förträffliga skrov, men detaljer drar ner helthetsintrycket.
Nelo själva anser sig inte ha gjort något fel i konstruktion och val av utrustning. Sämre support än Nelos får man nog leta efter.

/Erik, som gillar att paddla Nelo när de väl fungerar.
 
Bristerna på support beror nog mer på den svenska agentens inställning än på nelo i sig. Nelo är altid intereserade av att få veta vad man tycker men det kan ta lite tid för dem att ändra sin produktion. Vad gäller seda Glider har jag bara paddlat i en en gång och då olastad men den verkar vara en mycket trevlig kajak men då skall det sägas att jag som kanotist uppskattar fart framför allt annat i en kanot.
 
Siven; sa:
Bristerna på support beror nog mer på den svenska agentens inställning än på nelo i sig. Nelo är altid intereserade av att få veta vad man tycker men det kan ta lite tid för dem att ändra sin produktion.

Visst kan den svenska återförsäljaren göra lite till, men jag har haft merparten av dialogen med Nelo direkt.
Det är Nelo som inte vill erkänna att de har gjort fel och vill inte kompensera oss. Vi har åtgärdat felen själva, men är väldigt irreterade över Nelos attityd mot kunder. När jag meddelat Nelo att delar redan satt löst vid leverans och andra trillade loss efter två veckor svarade Nelo med att sådant får man räkna med när man köper budgetmodeller i glasfiber. Deras argument har varit många och dåliga. Historien är längre än så, men jag tänker inte berätta den här.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.