Nammatj VS Nallo

Re: Kombinera fördelar av Nallo & Nammatj

jarlmoden; sa:
Fler Nalloägare som tror på idén?

Jag är visserligen ingen nalloägare man jag har erfarenhet av Nammatj som har genomblås och jag skulle tro att det gör stor skillnad.

Det kan ju konstateras att HB satt en extra ventil på Akto, så jag begriper inte varför man valt bort genomblås på de andra lättviktsmodellerna. När det gäller ventilation tycker jag att HB har att lära av t ex Helsport, de har genomblås på alla sina modeller, inte bara på expeditionssegmentet.

J
 
Tälta

Efter att ha läst alla inlägg så måste jag som tältköpare bara fråga varför många har så mycket mot Hilleberg ? Jag letar själv just ett 3-manna tält som skall användas på fjället, och håller just på med att ev. köpa ett beg. Keron 3 av en kille, men jag har ju även tittat på en mängd andra tält i olika pris/vikt-klasser. Ska man "våga" köpa ett HB-tält eller är det något fel på dessa ? Ja jag tänkar i alla fall att om jag köper ett tält (nytt ell. beg.) så ska jag köpa ett som allmänt är känt för att vara bra kvalite på. Att det kostar lite mer tror jag man vinner på i längden, tror ni inte det med ? Jag är ingen "märkes-tok" men jag har valt Jörnkängor och Lundhags Motion80-rygga, och jag har lite pengar över till ett bra tält .... vad man ska välja vet man nog först när man provat flera olika, men vem har råd med det ? Det skulle finnas ett ställe där man kunde låna olika tält och prova sig fram, eller hur ?!
 
Re: Re: Kombinera fördelar av Nallo & Nammatj

joru; sa:
Jag är visserligen ingen nalloägare man jag har erfarenhet av Nammatj som har genomblås och jag skulle tro att det gör stor skillnad.

Det kan ju konstateras att HB satt en extra ventil på Akto, så jag begriper inte varför man valt bort genomblås på de andra lättviktsmodellerna.
J

Precis, håller med. Och när man ändå håller på att önska sig nyheter i Hillebergs produktsortiment; Låt folk när de beställer ett HB tält välja fritt mellan Kerlon 1200 & 1800-väven på alla modeller, grövre eller smäckrare bågar, och lägg till ett tredje färgalternativ på duken, helst isblå!

/Jarl
 
Re: Tälta

CanMan; sa:
Efter att ha läst alla inlägg så måste jag som tältköpare bara fråga varför många har så mycket mot Hilleberg ?

Vet inte riktigt varför det blivit så, men sista året har många tältdiskussioner där någon nämner HB urartat totalt. Många säger att de inte har något emot tälten men att de invänder mot att så många rekommenderar HB utan att först reflektera över vad frågeställaren ska använda tälten till.

Man kan ju fråga sig vad den saken har med HB att göra...

Själv upprepar jag gärna med en dåres envishet att jag tycker HB funkar mkt bra. Jag använder mina tält 40-50 nätter/år och under alla årstider och skulle absolut inte välja någon annan tillverkare eftersom jag inte hittat någon som har samma smidiga lösningar (krokuppsättning på geodes t ex).

Man det finns naturligtvis andra bra märken också, jag kan dock inte säga ngt om dem från egen erfarenhet.

J
 
Re: Kombinera fördelar av Nallo & Nammatj

jarlmoden; sa:
Har ett Nallo 2 sedan några månader. Lätt och bra kvalitet, men ventilationen kunde gärna fått vara något bättre. Väntar på besked från HB's serviceavdelning om de kan tänka sig att sy på en vindstrut på fotändan & myggnätsbit med dragkedja innanför på innertältet om jag skickar in det. (mot betalning alltså) Om de säger att det går bra skulle jag bli imponerad & glad, bättre genomblås med mycket liten viktökning. Fler Nalloägare som tror på idén?

Hej Jarl om du läser detta och har fått besked från Hilleberg om det är möjligt att genomföra de ändringar du tar upp här, skulle du kunna maila mig och berätta om pris samt hur lång tid det tar att genomföra allt.

Mvh Janne
 
Så här gjorde jag förresten för att minska trasslet med de tre linorna som finns för att spänna ut fotändan:

http://community.webshots.com/photo/71563628/71563698PXtbUF

Jag lossade alltså alla tre linorna, knöt ihop två av dem, fäste den långa linan på en sida, trädde den genom mittöglan och fäste den sen i den andra sidan.

På så vis lämnas en lina + markpinne hemma. /Jarl.
 
jarlmoden; sa:
Så här gjorde jag förresten för att minska trasslet med de tre linorna som finns för att spänna ut fotändan:
--klipp--
På så vis lämnas en lina + markpinne hemma. /Jarl.

Bilden verkar inte finnas kvar. Jag blev nyfiken men klurar inte ut vad du menar (kan iofs bero på vinet). Har du möjlighet att lägga upp den igen?
 
Bilden verkar inte finnas kvar. Jag blev nyfiken men klurar inte ut vad du menar (kan iofs bero på vinet). Har du möjlighet att lägga upp den igen?
[/QUOTE]

Själv är jag nykter och kan intyga att bilden inte fungerar.
 
Modifieringar av redan färdigkonstruerade HB-tält!???

Öhrn; sa:
Hej Jarl om du läser detta och har fått besked från Hilleberg om det är möjligt att genomföra de ändringar du tar upp här, skulle du kunna maila mig och berätta om pris samt hur lång tid det tar att genomföra allt.

Mvh Janne

Lycka till!

Jag är inte ironisk när jag skriver "Lycka Till". Jag menar det!

Min erfarenhet säger mig dock att svaret är NEJ. Med motiveringen att deras tält är testade och färdigkonstruerade för att klara de krav som konstruktionsavdelningen på HB ställt. Eller är det marknadsavdelningen som ställt kraven ut efter köparna???

Nåväl, jag frågade för ett år sedan om HB kunde tänka sig, mot ersättning, att ändra på ett Akto. Jag campar uteslutade i låglänt terräng och på campingplatser och ville ha ett enmanstält med mycket bra ventilation där jag dessutom kunde öppna ventilerna på kortsidan innifrån. Så jag slapp gå ut i regnet och reglera dem. För att ytterligare öka möjligheten till ventilation (korsdrag är nog ett bättre ord) så ville jag ha en öppning på motstående sidan av ingången (dvs två ingångar). Detta försämrar, naturligtvis, tältets möjlighet att stå emot kraftig vind, det inser även jag. Men jag skall campa på en campingplats!??? Om tältet går sönder så tar jag väl bara mina sovattiraljer och lägger mig på toaletten eller under något av alla de tak som finns tillgänliga men ICKE då!

Svaret jag fick var just att de INTE gör några förändringar just eftersom tältet är utprovat att klara de högst stälda krav som HB ställer på sina tält.

Jag hoppas dock att HB i framtiden, tillsammans med övriga tälttillverkare, ger oss konsumenter möjlighet att få hjälp med förändringar av våra dyrt inköpta tält så att de passar vårat användingsområde 100%-igt.

Eller finns det någon firma som åtar sig att modifiera tält, så som det finns skomakare menar jag?

Eftersom Fjällrävens Shangelie III inte längre tillverkas (dessutom på slutet med urusel kvalité jämfört med för 7-8 år sedan). Jag köpte därför ett JW Pocket Hotell i stället (dock utgående modell, tyvärr). Men ett tält som passar mitt användningsområde ganska bra. Helt perfekt är det dock inte. Skulle vilja, om man fritt fick önska, att Fjällräven återupptog sitt Shangelie III med samma kvalité som för 7-8 år sedan (MED alu-väv). Där ytterduken och bågarna tillverkas för en toatlhöjd av mellan 135-145 cm men där innertältet fortfarande är gjort som på gamla Shangelie III.

Ni har helt rätt, detta skulle då inte längre passa tältning på fjället. Men det skulle bli ett enastående campingtält med möjligheter långt utöver alla andra campingtält på marknaden. Flexibelt på ett enkelt sätt i en helt enastående klass för sig. Och så går Fjällräven och lägger ner tillverkningen av detta enastående tält. Bra gjort!!!

Om man hade återupptagit tillverkningen av detta tält igen hade jag köpt ett på stående fot. Kravet är dock att det skall ha alla finesser och samma kvalité som just för 7-8 år sedan, annars är det inte intressant.

Nåja, jag får väl leva med de tält som finns och acceptera att inget här i livet kan få vara perfekt. Förutom jag då...:)

Mvh!
// Niklas
 
Ändring av tält

Vi hade inga problem att få vårt Nallo 2 lite modifierat av Hilleberg. Då gällde det visserligen att få fler "upphängningsstroppar " för innertältet fastsatta, vi tyckte att taket på innertältet hängde lite väl mycket och bad dom därför sätta en stropp mellan varje befintlig.
Det var inga problem alls och blev jättebra och jag tror det kostade 200 kronor!

/Åsa
 
Re: Ändring av tält

ÅJO; sa:
Vi hade inga problem att få vårt Nallo 2 lite modifierat av Hilleberg. Då gällde det visserligen att få fler "upphängningsstroppar " för innertältet fastsatta, vi tyckte att taket på innertältet hängde lite väl mycket och bad dom därför sätta en stropp mellan varje befintlig.
Det var inga problem alls och blev jättebra och jag tror det kostade 200 kronor!

/Åsa

Förvånad är jag!
Å andra sidan påverkar den förändringen knappast tältets egenskaper vad avser vindtålighet. Dvs. rent säkerhetsmässigt gjorde en sådan förändring varken till eller från. Vilket kan vara förklaring på varför de accepterade att göra en sådan förändring av konstruktionen.

Jag är dock positivt förvånad att de faktiskt gjorde det! Jag vill dock ha mer än så, eller ville är det mer korrekta ordet.

Mvh!
// Niklas
 
vi får se, kan mycket bli ett nej som föregående talare trodde, kenta på CS skulle i alla fall höra med serviceavdelningen om saken. kan leva med ett nej, men skulle göra vågen om de säger ok till extrastrut.

råkade visst bränna linskissen när jag rensade i mina online-album. Arrangerade alltså vent-linorna som ett "M" , med tre dragpunkter i tältet varav den i mitten flytande, och spänner då ut fotänden med 2 pinnar istf 3.

/Jarl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.