Nallo 3 GT vs Nallo 4

Jag planerar inte förtillfället för annat än skånsk vinter, så tältet är i första hand 3 säsongs. Men svenska fjällen i september kan ju bjuda på både snö och riktigt dåligt väder.

Skidor på längden är inte min starkaste sida, skulle jag dessutom ha packning på ryggen så vet jag inte hur det kommer att gå. Men skam den som ger sig. Vem vet, där finns kanske hopp för mig också!
 
Och det jag får anta att majjen syftar på är att GT-absiden är en bättre plats att samla upp skidor och annan utrustning på. De kan även användas så här.

http://www.flickr.com/photos/49934116@N06/12979919593

Kaitum är ett populärt vintertält med fullt tillräcklig statisk styrka. Ville bara understryka att båda är fullgoda vintertält, så rekommendationen ska inte missuppfattas att framstå som att man absolut inte vill ha Kaitum under vinterhalvåret.

Om det låter som att jag försvarar mitt köp så är det inte min tanke, jag vill bara ödmjukt bidra med vad jag själv kom fram till när jag jämförde varianterna i våras :) Båda är, återigen, superba tält, men skapta för lite olika användningsområden. Nammatj är ju ett tält för nordpolen trots allt.
 
Och det jag får anta att majjen syftar på är att GT-absiden är en bättre plats att samla upp skidor och annan utrustning på.
Japp. Plus att det är stabilare än de flesta i storm.

HåkanF

PS Att fästa tältet på "ditt sätt" med skidor är inte att rekommendera om det är risk för hård vind.
 
Eftersom att jag inte planerar mycket vinter förtillfället får det nog bli ett Kaitum 3. Var handlar man bäst (och om möjligt i kombination med billigast)? Jag har ingen butik i närheten som säljer Hilleberg, så det får bli postorder.

Även om det är ett svenskt tält är jag inte rädd för att beställa från annat EU land.
 
Billigast just nu verkar vara wildmarksshopen i Luleå men de har jag ingen erfarenhet av och de skickar inte med footprint. Inte jätteviktigt som sagt, men ändå skönt att ha om det skickas med gratis.

Annars rekommenderar jag Outnorth före Addnature. Det har blivit många ordrar dit och det går alltid undan och man får trevlig respons om man behöver höra av sig om något. Här finns många anledningar att inte handla på addnature:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77060

Att vända sig ut i EU är tyvärr inget som lönar sig i Hillebergs fall. USA hade varit något trots tull och moms men Hilleberg är fula nog att förbjuda leveranser till Sverige från amerikanska återförsäljare.
 
Billigast just nu verkar vara wildmarksshopen i Luleå men de har jag ingen erfarenhet av och de skickar inte med footprint. Inte jätteviktigt som sagt, men ändå skönt att ha om det skickas med gratis.



Annars rekommenderar jag Outnorth före Addnature. Det har blivit många ordrar dit och det går alltid undan och man får trevlig respons om man behöver höra av sig om något. Här finns många anledningar att inte handla på addnature:



http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77060



Att vända sig ut i EU är tyvärr inget som lönar sig i Hillebergs fall. USA hade varit något trots tull och moms men Hilleberg är fula nog att förbjuda leveranser till Sverige från amerikanska återförsäljare.


Jag har använt Borderlinx när inte affären skickar till Sverige. Funkar alldeles utmärkt.

http://www.borderlinx.com/SE/en/



Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Får göra ett nytt försök att sammanfatta:

Kaitum3
- ”utrymme och gott inneklimat under sommarmånaderna”
- Inget sluttande tak (höjd 105cm i mitten och 89cm i dörrarna)
- drastiskt större användbar golvyta
- Två absider för packning och matlagning
- flexibel ventilation
- Vikt 3.3kg

Nammatj3
- "bunker" Possitivt!
- Sluttande vägg, men 105cm i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Liten absid
- Vikt 3.3kg

Nammatj 3 GT
- "bunker" Possitivt!
- ”den generösa absiden”
- Sluttande vägg, men 105cm i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Stor absid
- Vikt 4kg

Fler kommentarer och rekommendationers? Borde jag ta bort Nammatj utan absid helt och hållet?

Jag skulle ju säga Kaitum 3GT jag. Visst är det lite tyngre men det är en vikt jag gladligen bär runt på den dagen det blir lite skitväder.
Efter att ha bott en vecka i hällregn 3 pers i ett Kaitum 3GT kan jag inte nog överdriva dess goda sidor. Hade motsvarande vecka gjorts i ett tält med bara små absidrar så hade nog minst en av oss legat kvar under en sten ute på fjället för att ge oss andra lite mer utrymme :D

I övrigt kan jag bara instämma med föregående talare när det gäller innertältets volym/utnyttjbar yta. Skillnaden mellan Kaitum och Nallo är många gånger större än siffrorna visar.
 
Jag skulle ju säga Kaitum 3GT jag. Visst är det lite tyngre men det är en vikt jag gladligen bär runt på den dagen det blir lite skitväder.
Efter att ha bott en vecka i hällregn 3 pers i ett Kaitum 3GT kan jag inte nog överdriva dess goda sidor. Hade motsvarande vecka gjorts i ett tält med bara små absidrar så hade nog minst en av oss legat kvar under en sten ute på fjället för att ge oss andra lite mer utrymme :D

I övrigt kan jag bara instämma med föregående talare när det gäller innertältets volym/utnyttjbar yta. Skillnaden mellan Kaitum och Nallo är många gånger större än siffrorna visar.

Kaitum 3GT är ett fint tält, och hade tältet varit 185cm i liggbredd hela innertältet hade det nog varit ett snudd på idealiskt 3 personers tält (alla 160cm breda tält anser jag är i trängsta laget för 3 vuxna med uppblåsbara liggunderlag som är kring 60cm breda). Fördelen med Kaitum/Keron med raka innertältsgavlar är även att man kan ligga omlott när man är 3 personer för att få extra utrymme och har separata ingångar. Nackdelen med Kaitum GT är dess längd då det kan vara utmaningar att hitta en plats i vår steniga fjällvärld som medger att man sätter upp ett drygt 5m långt tält (där kräver ex Nammatj betydligt mindre plats). Avsaknaden av myggnät i yttertältets ventiler tycker jag är en dumhet från Hilleberg på deras Red line serie.
 
Håller med Smux här. Jag har sovit tre vuxna ett par gånger i mitt och varje gång har det slutat med att ena eller båda personerna ytterst skapar en liten vattenpöl i sidan av innertältet för att man under nattens gång lägger sig lite lutande mot tältets sida. En förutsättning för att detta problem ska uppstå är ju dock att det ska vara nedåt nollan ute och rejält fuktigt så man får någon kondens på yttertältet att dra in. Det har råkat vara så de gånger vi varit tre helt enkelt.

Så hade det inte varit om man helt enkelt kunnat lägga sig skavfötters (förutsatt att inte alla har uppblåsbara 60cm liggunderlag) men detta fungerar bara om man hittar en absolut perfekt plan tältplats. 90% av mina utenätter lutar det lite lite grann och då är det ju stört omöjligt att sova med huvudet nedåt för stackaren i mitten :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.