Nål och tråd???

Har blivit lite inspirerad till att fixa till min utrustning.
Till det behöver jag då nål och tråd.
Jag känner att den utrustning jag har kanske är tillräcklig för att sy ihop småsaker men när det gäller ryggsäckar/tält och annat grövre tyg behöver jag förmodligen andra grejer..

Någon som har några råd eller tips??

Det jag tänkt ordna till är bland annat mina snödamasker, få dem till att även bli vattentäta (så jag kan ha den när jag vadar t.ex.)

Tänkte även förbättra ryggsäck och tält...
 
För många år sedan köpte jag en tunn tråd som man använder för att laga nät med. Det är nån slags syntettråd, är väldigt stark och ålderbeständig.
Har lagat/sytt till detaljer på ryggsäckar, tält och byxor.
Har dock inget namn på den, men fråga i nån affär som säljer fiskegrejer till yrkesfiskare.
 
Tandtråd...

Det är väldigt hållbart å bra att sy med, om man vill att det ska hålla... Förpackningarna är ju utmärkta att ha med sig, å kan användas till dubbla syften.
En nackdel är att det bara finns i vitt...
Utmärkt till för att t.ex. sy på knappar... Tycker man att det vita lyser för mkt, så får man lägga på en bit tejp på knappen, eller improvisera på annat sätt...
 
Björntråd.

Det finns en extrastark sytråd som kallas "Björntråd".
Om du frågar i någon sybehörsaffär så vet dom vad det är.

Dom kan även tillhandahålla synålar i små set med lite grövre nålar som behövs när man syr kraftigare material.

När man syr tält tror jag det är bra att andvända någon syntettråd som är bomullsöverdragen,då detta gör att tråden kan svälla en gnutta när den blir blöt. Då minimerar man läckaget i hålen som blir av nålen/tråden.

Textillim kan vara bra att förstärka med om det är krångligt att komma åt att sy ordentligt.

//Göran
 
Behöver man extremt stark tråd så finns det lite olika varianter.. Det finns till exempel kevlarlina till haspelfiske, den kallas fireline och den finns i flera olika tjocklekar. Problemet med all typ av kevlartråd är att den kan vara skärande på de flesta material..

Själv så använder jag en vaxad tapetserartråd vilken är speciellt bra till skinn och tjocka tyger då den vlir lite självspännande eftersom den är vaxad..
 
Gütermann och Serafil Nr 40

Jag använder i möjligaste mån Gütermann polyestertråd http://www.gutermann.com , som är 3-slagig och mycket stark, 400 m per spole och finns i massor av färger men svår att få tag på, Försök på någon klackbar, skräddare eller annan proffsanvändare. Köpte förut denna tråd från Klättermusen men det går ej längre. Björntråd och Mölnlycke Grizzly som "vanliga" sytillbehörsaffärer säljer är mycket svagare än Gütermann-tråden. Hittills har ingen i bekantskapskretsen lyckats dra/rycka av Gütermann tråden med bara händerna, trots en ”belöning” på 100 kronor.
Jag har ibland lyckats komma över ”fallskärmstråd” Serafil Nr 40” se http://www.amann-online.de/d/industrie/industrie3.html den är 4-slagig och tunnare och mycket starkare än Gütermann tråden, men smakar det så kostar det. 1200 m på en spole så det räcker ett tag.

Letar man vidare på länken ovan tittar man

Schweden
Rudholm & Haak AB
Företagsgatan 34
Box 1103
S-50111 Borås

Där kanske det finns att köpa bara man köper tillräckligt mycket
En google sökning på Serafil ger massor av länkar

/ Per Brune
 
Re: Gütermann polyestertråd

Håller med om att Gütermann är bra i många sammanhang men jag tycker att tråden är lätt att få tag i. Finns i de flesta sybehörsaffärer men kanske inte i ICA-butiken. Bomullstråd är ofta värdelös i syntetvävar.

Tunn tråd ger ofta ett bättre resultat när man syr på en vanlig symaskin än tjockare tråd typ Björntråd. Vid krav på högre styrka är det bra att sy flera sömmar med några millimeters mellanrum än att sy en enda söm med tjock tråd. Detta tror jag bland annat beror på att väven och tråden tar mindre punktbelastning då.

För att få riktigt starka konstruktioner är det vettigt att kolla hur segelmakare bär sig åt.

Nån som vet hur klätterutrustningstillverkare åstadkommer sina pålitliga sömmar?

Thure
 
Tråd och symaskiner

På den Gütermann tråd jag har står det T753 dtex 750(3) No 40 och brukar inte finnas i de sybutiker jag letat i, så om någon har en adress (gärna nära T-bana) till en butik som har ett stort färgsortiment denna tråd så ska jag åka dit och bunkra nästa gång jag har något ärende till huvudkommunen.

Beträffande klätterutrustningstillverkare antar jag dom gör på samma sätt som fallskärmstillverkarna, nämligen specialsymaskiner. Jag har några gånger varit på en firma som jobbar med att laga fallskärmar och fällskärmriggar (selen) och byta bärlinor mm. Dom har nog 6-7 st. olika symaskiner för olika ändamål. En syr på tvären, en syr igenom 20 mm tjocka remlager. Vet i sjutton hur dom fungerar, men det är inte några elektroniska underverk, visserligen med 3-fas elmotor, men sedan är det mesta mekaniska ting som väger bly och kostar en smärre förmögenhet. Det finns dock reservdelar trots att vissa av maskinerna säkert 30-40år gamla.

Jag blev via bekantas bekanta erbjuden ätt köpa en Dürkopf (?) industrimaskin, men den hade 3-fasmotor och vägde så mycket att jag inte kunde rubba maskinen och så hade den ”fast” nål. En bra industrimaskin ska enligt Uffe på fallskärmsshopen ha en ”rörlig” nål, vilket innebär att hela nålstången rör sig horisontellt i takt med att tyget matas fram av matartänderna. Svårt att förklara ens med bilder och nu är det sovdags, så jag ger upp att försöka förklara mer.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenny_sjoberg Tråd? Jag syr vind/väderskydd Gör det själv 12
millimeter Styrka i söm, väv och tråd? Gör det själv 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.