Någon som vill dela på Friluftskartan Pro?

Jag är intresserad av Friluftskartan Pro, den del som täcker norra norrland och den del som täcker södra/mellersta norrland. Jag har inte köpt någon av dem än men kanske finns det någon här som vill sälja sin andra licens på något av de nämnda områdena?!

Är det någon liksom jag som inte köpt licenser än, men som är intresserad av en halva, kan vi ju köpa tillsammans.

Hör gärna av dig här eller via mail!
carl_olofsson@usa.com

Ni som redan har skaffat friPro och har koll på detta, är det något speciellt man bör tänka på när man vill dela på det här sättet?
 

avslutad210712

Gäst
Är friluftskartan pro något trevligare utseendemässigt när det gäller fjälltrakterna än vad den vanliga friluftskartan är?

Kan eventuellt tänka mig att vara med och dela men bara om det är lagligt såklart *L*.
 
Saken har varit uppe många gånger. Förutom praktiska nackdelar vid byte av GPS mm så strider det licensreglerna. Licensen medger användning på två mottagare med samme ägare.
 
jonasolof; sa:
Saken har varit uppe många gånger. Förutom praktiska nackdelar vid byte av GPS mm så strider det licensreglerna. Licensen medger användning på två mottagare med samme ägare.

Jasså, det är så? Vill inte göra något olagligt, men hade för mig (efter att ha läst någon tråd på utsidan) att det inte direkt bröt mot reglerna. Mer bara att garmins avsikt främt var samme ägare och två enheter. Skulle det vara som du säger får man väl skrota planerna, men om det finns en lucka i reglerna har jag inget emot att passa på så länge den varar.

Kan man läsa licensreglerna på nätet? Någon som har en länk dit i så fall?
 
carl_; sa:
Jasså, det är så? Vill inte göra något olagligt, men hade för mig (efter att ha läst någon tråd på utsidan) att det inte direkt bröt mot reglerna.
Reglerna är tydliga.

http://shop.garmin.com/cartography/mapsource/policy.asp

http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=251&webPage=Cartography&lang=en

Mer bara att garmins avsikt främt var samme ägare och två enheter.
Det är nog just för att det var deras avsikt som de skrivit reglerna.
Skulle det vara som du säger får man väl skrota planerna, men om det finns en lucka i reglerna har jag inget emot att passa på så länge den varar.
Reglerna är som sagt tydliga och om du vill bryta mot dem men inte stå för det är det nog bättre att låta bli istället för att försöka hitta "luckor".

Eftersom man själv är ansvarig bör man också göra sina egna överväganden om eventuella regelbrott - hur stor är risken för upptäckt och är man beredd att ta konsekvenserna om man skulle åka dit. När man beslutat sig i de frågorna vet man samtidigt vilka regler som man anser värda att bryta och vilka man skall följa.
 
Ja, där ser man.. minst sagt tydligt! Tack för länkarna! Då är det bara att skrota de planerna för min del. Tack för hjälpen, även om sanningen svider gånger som denna.

Man hade ju hoppats på en viss generositet från Garmins sida i de här frågorna.

Ett bättre alternativ, i varje fall för kunden, vore att kunna köpa digitala kartblad på samma sätt som papperskartor. Jag bor nästan på gränsen mellan "Mellersta & Södra Norrland" och "Svealand" och fjällvandrar i "Norra Norrland". Det gör att jag skulle behöva köpa kartor för ca. 4500kr om jag skulle täcka in de områden jag vill använda GPS:en på. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett sådant här pack, och sedan komplettera med "lösa blad" till fjällvandringar osv. Då skulle Garmin kunnat ha tex. "Välj 10 kartblad inom en sektion för 500 kr" alternativt "1-5 kartor xxkr/st, 6-10 kartor xxkr/st, osv. osv. Skulle de vilja vara fula, men ändå lite snällare skulle de kunna tillåta sådan här försäljning endast om man redan köpt minst en sektion av Friluftskartan Pro. Känns som att det finns många sätt att lösa detta bättre på. Självklart skulle det vara en cirkus att ändra upplägget, men nog går det att lösa med enkla nerladdningar av enstaka kartor allt, om bara viljan fanns där så..

Får se vad finanserna tillåter om man köper karta eller inte inför sommarens vandring. Hade man kunnat köpa en fjällkarta för 200kr hade jag gjort det direkt, men 1500kr är mycket pengar om man inte har dem. Tänker fler som jag hade Garmin kunnat tjäna en rejäl hacka på de som inte har råd/inte prioriterar de stora paketen. I värsta fall får man väl ta ut kordinaterna på klassiskt vis när man vill ha någon exakt fix.

Än en gång, tack för hjälpen!
 
Priset på Friluftskartan Pro är rena fyndet mot Lantmäteriverkets priser på digitala kartor.

Per
 

avslutad210712

Gäst
Trådurspårning

Då är frågan - är det "värt" att uppgradera från vanliga friluftskartan till pro om man framförallt ser till hur kartorna ser ut i fjällvärlden? Är pro-versionen mer detaljerad eller bättre på något annat sätt? Är utseendet trevligare? Eller är det bara i mer bebyggda trakter som den är förbättrad?
 
Det är inte självklart att FriPro är bättre. Gamla Friluftskartan är ju i skala 1:100 000 vilket är fjällkartans skala. Så ganla Fripro har fjällkartan också. Nu är det så att FriPro Svealand täcker en bra bit upp mot Funäsdalen/Ramundberget om jag inte minns fel, det framgår av Sportmanship.se täckningskartor. Där det finns terrängkartor 1:50000 så har FriPro det men inte Friluftskartan naturligtvis.

Sedan är det så att gamla friluftskartan kartografiskt är en tristare produkt än FriPro, bland annat pga all bråte med labels som MYR, VATTENDRAG osv.

FriPro har också mycket stort överlapp mellan regioner, andra utländska motsvarande Garmin topokartor har inget överlapp alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Ulefone någon som testat? Navigering 9
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
aksello söker någon med GIS kunskaper Navigering 2
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Dalafimp någon med erfarenhet av millitary maps som gps ? Navigering 0
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
Golfvandrare Nike sportwatch - någon testat? Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
Damberg Någon som testat nikwax kartimpregnering? Navigering 2
fabola HPs nya modeller- någon som testat? Navigering 0
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
Arstuga Loox T830 någon? Navigering 0
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
edv GPS SPÅRA NÅGON Navigering 8
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Någon som handlat från HOLUX UK online shop i England? Navigering 3
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
sejohas Någon som handlat från Sportextreme? Navigering 8
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
tudor_47 GPD från Topdane.dk någon? Navigering 1
bwho Anders,eller någon annan,hjälp! Navigering 4
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
zapppa Är det någon som vet hur man gör en BSB (.kap) karta ? Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
salis Dela på licens, Cityselect Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
frni Att dela på en Vista Navigering 0
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.