Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln?

Fick för ungefär ett halvår sedan diagnos överproduktion i sköldkörteln. Undrar om det är någon här på forumet som har samma sjukdom och vet hur detta påverkar att vandra på höga höjder, eller att vistas på höga höjder? Såg nämligen på tjejforumet att p-piller kan påverka i negativ riktning och tänkte att eftersom detta också handlar om hormoner så kan det kanske vara farligt? Jag ska naturligtvis ta ett snack med min läkare men tänkte att det kanske var nån här som har erfarenhet av detta?

Kram
Mikaela
 
Kolla på thyroid.nu, där hittar du info om både under- och överproduktion. Jag har underproduktion men genom rätt medicinering så mår jag tämligen utmärkt nu :)
 
Överproduktion i sköldkörteln (eller hypertyreos) orsakar ju en ökad mängd tyreoideahormon i kroppen. Det är en relativt vanlig åkomma som är 4 gånger vanligare hos kvinnor. Typiska symtom är förhöjd hjärtfrekvens, ökad perspiration, sömnrubbningar, oro, upplevelse av försämrad kondition, sämre värmetolerans, viktnedgång etc. Jag känner inte till om det finns någon studie över hypertyreos och att vistas på hög höjd, men jag antar att graden av symtom sätter gränsen för dig. Om du behandlas för åkomman och mår bra så kan jag inte se något hinder för dig att vistas på höga höjder. Hypertyreos kan ju även orsakas av olika bakomliggande sjukdomar av vilka Graves sjukdom är vanligast (Basedows sjukdom). När det gäller p-piller så är det en ökad trombos (propp)risk som man är oroad för. I en studie gjord 1999 i vilken man intervjuade 316 kvinnor som gått upp till Everest base camp så använde 30% p-piller utan att några komplikationer kunde observeras. Det är ju dock alltför få för att kunna säga något säkert, så försiktighetsprincipen bör råda.
Konsultera din doktor innan du reser, men bered dig på att kunskaper inom höghöjdsmedicin inte är så utbredd generellt sett inom läkarkåren.

/David
 
Tack för alla era svar. Detta är ett fantastiskt forum med många härliga människor som alltid delar med sig av det de kan.

Vad det gäller själva sjukdomen och dess symptom så har jag läst mig till en hel del och dessutom har jag ju egen erfarenhet.
Ska absolut tala med min läkare men förmodade, precis som en av er skrev, att de inte äger så mycket kunskap runt detta. Tänkte vidare att det är svårt att lyssna på sin kropp eftersom det vid en trekking till basecamp kan vara andra saker som spökar som tex. höjdsjuka, magåkommer etc. Själv har jag ingen som helst kunskap men tänkte att någon som har denna sjukdom och helt enkelt varit där, kunde svara på hur denne mått.

Kram
Mikaela
 
Ett till råd, men ganska viktigt sådant. På thyroid.nu finns en mejlinglista som du kan anmäla dig på. Men! Var beredd på att det på listan förekommer väldigt mycket "hemma-läkare" som tror sig veta bättre än andra ( läs:...bättre än sin läkare).

Många på listan importerar egna mediciner via nätet och testar sig fram på egen hand. Sen blir de, konstigt nog :) , förvånade att de inte mår bättre. Det går att få goda råd på listan, men till 90 procent skulle jag vilja säga att den består av gnäll!

Det tar tid att trimma in rätt dos av medicinen, men håll ut och lyssna på både din kropp och din läkare så ska du se att du kommer må bra även fortsättningsvis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
veni Någon som vandrat i Great Smoky Mountains NP? Trekking 0
Leightwalk Någon med erfarenhet av vandring i SydKorea Trekking 9
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
These Boots... Någon som är intresserad av Mt Whitney, Kalifonien i slutet av Aug? Trekking 1
rimn Dödsmarsch, någon? Trekking 0
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
Excellent Någon som vandrat i Kroatien? Trekking 0
sxefan Någon som varit i KAMTJATKA? Trekking 8
ljunkan Allalinhorn någon??? Trekking 1
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
streghina Aruba...någon som vet något? Trekking 0
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
AnetteA Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering? Trekking 9
rimn Vem har gått Sevilla --> Santiago de Compostela? Trekking 1
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Trekking 0
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
liquidmonkey har du prova de har?? Trekking 6
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
261272 Har du lyst å gå Norge på langs? Trekking 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.