• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Nätdejting?

Har provat många nätdejtingsajter (t.ex. Mötesplatsen, Spraydate, E-kontakt), men har aldrig lyckats få till en dejt. Anledningarna till detta kan var många, men oftast slutar det med att man mailar fram och tillbaka ett par gånger, mailen kommer med längre och längre mellanrum, och till slut rinner det hela liksom ut i sanden. Sen är jag väl ganska kräsen och vet vad jag söker, och då faller 90% av tjejerna på dejtingsidorna bort. Dvs de som uppger att fritidsintressena består av att "shoppa, fika, träna och festa". Insåg nyss att jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden, men det vore ju kul att höra andras erfarenheter av nätdejting, och kanske förslag på bra dejtingsajter, gärna med nån slags profilering mot friluftsliv (när ska Utsidan införa en dejting-funktion? :)) Även tips på hur man kommer från mailstadiet till dejtstadiet emottages tacksamt!
 
En av anledningarna är att förmodligen att du har det bra som du har det. Jag har också konstaterat att jag inte är det minsta intresserad av shopping eller heminredning, krogen, och vad det nu kan vara. Jag är däremot ganska intresserad av att vara för mej själv och göra det jag vill.

Nyligen kom jag över handboken Hitta Kärlek av Carolin Dahlman. (Finns som billig pocket) Här skriver hon bland annat: "Många söker kärlek utan att egentligen ha koll på hur en relation skall få plats i livet, eller vad man själv måste offra. Behöver man verkligen kärlek, eller är det något man söker på rutin, kanske, eftersom man borde? Eftersom alla andra gör det?"

Det kan man ju fundera på. Annars tycker jag att du skall gå med i någon kul förening, typ vilken som helst, för där hittar man människor med ett genuint intresse för något. Eller ännu hellre, gå på en kurs! Det är roligt, det!

Slutligen kan jag avslöja att jag skiter i skogspromenader och lugna hemmakvällar, bara jag får ett hembiträde som fixar mat och städning, men det går ju inte att skriva i en kontaktannons! ;-)

/EvaMärta
 
Dejtingsajter fungerar generellt väldigt dåligt, ofta beroende på att det finns för mycket att välja på så man blir lätt för kräsen (och det räcker ju med att EN av personerna är kräsen för att det ska rinna ut i sanden).

Tittar man på var folk som är tillsammans har träffat varandra så visar det sig rätt ofta att det handlar om gemensamma kompisar, jobbet eller att man har liknande fritidsintressen (och alltså träffats i samband med utövandet av något fritidsintresse).

Att engagera sig i föreningsverksamhet är nåt som rådgivare brukar tipsa om.
 
Har provat många nätdejtingsajter (t.ex. Mötesplatsen, Spraydate, E-kontakt), men har aldrig lyckats få till en dejt. Anledningarna till detta kan var många, men oftast slutar det med att man mailar fram och tillbaka ett par gånger, mailen kommer med längre och längre mellanrum, och till slut rinner det hela liksom ut i sanden. Sen är jag väl ganska kräsen och vet vad jag söker, och då faller 90% av tjejerna på dejtingsidorna bort. Dvs de som uppger att fritidsintressena består av att "shoppa, fika, träna och festa". Insåg nyss att jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden, men det vore ju kul att höra andras erfarenheter av nätdejting, och kanske förslag på bra dejtingsajter, gärna med nån slags profilering mot friluftsliv (när ska Utsidan införa en dejting-funktion? :)) Även tips på hur man kommer från mailstadiet till dejtstadiet emottages tacksamt!

Jag har tre kompisar som träffat respektive via dejtingsajt. Match.com tror jag är bäst om man är akademiker i alla fall.

Läste en artikel nyligen om nätdejting och tydligen är det tuff konkurens om tjejerna.

En av anledningarna är att förmodligen att du har det bra som du har det. Jag har också konstaterat att jag inte är det minsta intresserad av shopping eller heminredning, krogen, och vad det nu kan vara. Jag är däremot ganska intresserad av att vara för mej själv och göra det jag vill.

Nyligen kom jag över handboken Hitta Kärlek av Carolin Dahlman. (Finns som billig pocket) Här skriver hon bland annat: "Många söker kärlek utan att egentligen ha koll på hur en relation skall få plats i livet, eller vad man själv måste offra. Behöver man verkligen kärlek, eller är det något man söker på rutin, kanske, eftersom man borde? Eftersom alla andra gör det?"

Det kan man ju fundera på. Annars tycker jag att du skall gå med i någon kul förening, typ vilken som helst, för där hittar man människor med ett genuint intresse för något. Eller ännu hellre, gå på en kurs! Det är roligt, det!

Slutligen kan jag avslöja att jag skiter i skogspromenader och lugna hemmakvällar, bara jag får ett hembiträde som fixar mat och städning, men det går ju inte att skriva i en kontaktannons! ;-)

/EvaMärta

Hmm, dig har jag nog stött på vid Vålådalen. Du jobbade på Sylarna då tror jag.
 
Letade jag efter ett hembiträde då också?
Det kanske var därför vi aldrig hördes av mer? ;-)

I själva verket var det länge sen jag var i Vålådalen, men om det slutar blåsa ska jag kanske gå till Vålåstugorna snart. Här i Ljungdalen har det blåst som tusan i två dagar och man vill helst inte gå utanför dörren. Om man får tro vindmätaren på Helags så har det varit uppåt 28m/s däruppe idag.

http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

Kanske lutar det åt en sån där "mysig hemmakväll" trots allt...
 
Själv har jag sorterat bort de rena dejtingsajterna redan innan jag provat. Har klickat runt lite & insett att det inte skulle leda till något vettigt att försöka. Min uppfattning är att en allt för stor andel av användarna verkar mest hänga på sajten av andra anledningar än att verkligen träffa någon. Typ, få självbekräftelse & sånt eller tillfälligt kärlekslöst sex.

Dessutom tycker inte jag det verkar varken lätt eller roligt att sålla efter kärlek i ett för stort utbud av individer som man, för allt man vet, bara har singelheten gemensam med.

Mitt tips är att läsa relationsböcker, göra sådant du trivs med & träffa folk istället. Förvisso har det inte funkat för mig än, men jag vägrar tro att leva livet måste leda till en ensam ålderdom.
 
"Dejting" överhuvudtaget är ett onödigt amerikanskt påfund. Ut på krogen istället, det är betydligt smidigare för alla parter.
 
Jag träffade min sambo via nätet och det gick bättre än någonsin förr.
Vi stötte på varandra på datingsiter och vi blev ett par, flyttade ihop och har haft något av det bästa jag varit med om hittils tillsammans.

Ska jag jämföra det med krogen och andra forum, så kan jag konstatera att vi aldrig någonsin förr någon av oss prickat så bra på personligheten som vi gjorde nu.

För att knyta det till detta forum så fick jag äntligen en vandringskompis och vi fick jämtlandstriangeln (och gjorde en film av det) förra sommaren!... så nog fan går det alltid!

Nu har vi gått skilda vägar dock denna sommar, men det kan hända vem som helst, så det har inget o göra med på vilket sätt vi träffades.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.