när teflonet faller av...

Hej!
Har ett Trangia spritkök som jag var ute och vandrade med i helgen. Vid ett tillfälle glömde jag den skyddande plasten för stekpannan/locket då jag packade ner köket vilket fick till resultat att teflonet skavdes av på sidorna och i ytterkanten av stekytan. Min fråga är: Bör man byta ut hela stekpannan eller går det fortfarande att använda? Är teflon farligt? (Jag kan se att det fortsätter att falla av små korn nu när det en gång börjat.) Kan man köpa endast en stekpanna i någon butik?

Mvh Marcus
 
Ring

När det gäller saker som tillverkas i Sverige, är det absolut enklaste sättet att ringa tillverkaren och fråga.

Per Brune
 
gåsapågen; sa:
Tack Brune,

ringde Trangia och fick svar på mina frågor. Tack för tipset!

Mvh Marcus

Jag tror nog att det finns många användare av forumet som skulle uppskatta om du också la ut svaret du fick. Det är lite syftet med ett internetforum som "bank" av information. Jag är dock åtminstone intresserad eftersom jag har hört så många eventuella skrönor om teflon genom åren. Nå vad sa Trangia?
 
brandmansmicke; sa:
Jag tror nog att det finns många användare av forumet som skulle uppskatta om du också la ut svaret du fick. Det är lite syftet med ett internetforum som "bank" av information.

Nej, du har missuppfattat.
Syftet är att andra ska se till att jag ska få svar på mina frågor snabbt:

"Hej, jag orkar inte läsa andra forumtrådar, och eftersom min tid är viktigare än er vill jag att alla som hänger här genast berättar om alla ryggsäckar som finns på hela marknaden så att jag vet vilken jag ska ha eftersom jag ska gå och handla i eftermiddag, mejla gärna svaret direkt till ego82@hottmail.com så slipper jag gå in i forumet.
;)

Vad sa de på Trangia?
 
Inte meningen att undanhålla någon information från er andra. Jag anser inte heller min tid för att vara värdefullare än någon annans. Jag är bara den sortens person som, när det gäller frågor som kan påverka människors hälsa och välbefinnande, vill vara 100% säker på att det jag skriver verkligen stämmer. Nu har jag pratat med EN säljare/informatör på Trangia och det anser jag inte vara att ha gått tillräckligt till grunden med en fråga. Med detta sagt, här är vad jag fick reda på: Teflon är farligt i _gasform_. Får man i sig teflonsmulor från ett trasigt stekjärn är det inte farligt: Teflonet passerar bara genom kroppen. Det största problemet, som jag uppfattade det, skulle vara att stekytan blev dålig där teflon saknades (vilket väl säger sig själv).

I mitt fall har det bara skrapats av lite utmed kanten på stekytan, varför jag antagligen kommer välja att fortsätta att använda järnet.

Mvh Marcus
 
Jag fick också reda på att stekjärnet till 27-3-modellen finns att köpa "löst" hos välsorterade återförsäljare och har produktnummer 602701, om det skulle intressera någon.

Mvh Marcus
 
Starkt upphettad teflon avger ett eventuellt cancerframkallande ämne. Lite känslig fråga eftersom teflon har blivit så populärt i köken. Inte så mycket debatt i Sverige, mer uppmärksammat utomlands.
 
gåsapågen; sa:
Inte meningen att undanhålla någon information från er andra. Jag anser inte heller min tid för att vara värdefullare än någon annans.

Mitt inlägg var inte främst riktat till dig utan rörde diskussionen om "meningen med forum" - jag tog chansen att göra ett sarkastiskt påhopp på de många besökare som anser att alla andra skall fungera som deras personliga informationsinsamlare. :)

Nu är jag glad igen eftersom jag vet vad Trangia svarade.
 
Fredrik S; sa:
Starkt upphettad teflon avger ett eventuellt cancerframkallande ämne. Lite känslig fråga eftersom teflon har blivit så populärt i köken. Inte så mycket debatt i Sverige, mer uppmärksammat utomlands.

Finns det några ämnen kvar som ännu inte är cancerframkallande? :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.